Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

slijten kaartjes?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: slijten kaartjes?

    Ik dacht dat Saturn vrij goedkoop was voor sommige zaken, voor andere blijkbaar niet. Maar ja, t is hier achter de hoek he ...
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #17
      Re: slijten kaartjes?

      Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
      Iets anders : gisteren een 16 GB CF en 16 GB SD gaan halen en ik was 250 euro kwijt bij Saturn. Als ik eens op de site van Konijn zie, had ik daar 100 euro goedkoper gesteld geweest !
      niet hacken hè)(.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #18
        Re: slijten kaartjes?

        Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
        Ik denk dat het grootste probleem de contacten zijn. Vooral bij compactFlash-kaarten schuiven de pinnetjes in de kaart en dat geeft altijd een schurend effect. Zowel de cameracontacten en de kaartcontacten zijn daar onderhevig aan.

        Ook heb ik gehoord dat veel prof-fotografen om de X-tijd al hun kaarten preventief vervangen.
        Toen ik digitaal begon werdt er op verscheidene fora aangeraden de CF kaart in het camera huis te laten zitten en steeds met de USB kabel de beelden naar de PC over te schrijven.
        Maar is de USB kabel minder onderhevig aan beschadigingen of slijtage?
        mvg

        Comment


        • #19
          Re: slijten kaartjes?

          Ik heb ergens gelezen, dat je beter niet via usb je foto's overzet, omdat dat niet goed zou zijn voor je toestel, maar ik weet niet of t waar is.

          Volgens mij is t wel veel trager.
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

          Comment


          • #20
            Re: slijten kaartjes?

            Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
            Ik heb ergens gelezen, dat je beter niet via usb je foto's overzet, omdat dat niet goed zou zijn voor je toestel, maar ik weet niet of t waar is.

            Volgens mij is t wel veel trager.
            Trager wel maar zeker niet slechter hoor, het gene dat in een cardreader zit zit ook in je camera hoor, dus vraag ik me af waar je dit hebt gelezen want het is gewoon niet waar.

            Comment


            • #21
              Re: slijten kaartjes?

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              wordt de kwaliteit minder bij intensief gebruik van een kaartje.
              grt,bouk.
              Kan het zijn dat het daardoor is dat je onscherpe foto's krijgt?

              Comment


              • #22
                Re: slijten kaartjes?

                Oorspronkelijk geplaatst door jannemie Bekijk bericht
                Kan het zijn dat het daardoor is dat je onscherpe foto's krijgt?
                Nee, dat heeft daar niets mee te maken.
                Het is wel raadzaam om de camera uit te schakelen wanneer je het kaartje er in of er uit haalt. Ook opletten dat er geen vuil in of op de kontacten komt; dus kaartjes die je even niet gebruikt in het doosje opbergen.
                Last edited by Binnenuit; 2 december 2022, 00:10.

                Comment


                • #23
                  Re: slijten kaartjes?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                  Nee, dat heeft daar niets mee te maken.
                  Het is wel raadzaam om de camera uit te schakelen wanneer je het kaartje er in of er uit haalt. Ook opletten dat er geen vuil in of op de kontacten komt; dus kaartjes die je even niet gebruikt in het doosje opbergen.
                  Dank voor de tip.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #24
                    Een collega vertelde vroeger altijd over zijn eerste kaartje
                    18000 bef, das 450 euro
                    ik denk 128 mb, met een m, van mega, dus, 0,128 gb

                    hij vertelde dan, hoe de verkoper vertelde over hoe goed het was, en dat het eeuwig mee ging
                    en dan zei hij, mijn vader gebruikt dat nog steeds, werkt inderdaad perfect
                    alleen in mijn hasselblad, past daar 1 foto op, en nog erger, het duurt 10 minuten om hem erop te schrijven

                    slijtage is niet het probleem van kaartjes

                    als hij het kaartje nog zou hebben, zou het vast nog steeds werken, als je nog iets zou vinden waar een cf kaart in past

                    Comment


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door jannemie Bekijk bericht
                      Re: slijten kaartjes?



                      Kan het zijn dat het daardoor is dat je onscherpe foto's krijgt?
                      neenn

                      Comment


                      • #26
                        SLC: +/-1000x
                        DLC: +/-500x
                        TLC: +/-300x
                        QLC: +/-100x
                        PLC= +/- 50x?
                        M.a.w. hoe meer bits per cel, hoe sneller de oxidatie (die bij elke schrijfbeurt van een cel onvermijdelijk is) toeslaat. (SLC is een bit per cel, PLC zijn 5 bits per cel). Meer plaats maar minder beschrijfacties per cel.
                        Spijtig genoeg geeft men niet weer welk type geheugen je 'koopt'. Tegenwoordig is TLC en QLC de 'norm' - denk ik.

                        Een kaart dan ook leegmaken, en opnieuw vullen is veel beter - dan telkenmale wat 'plaats maken'. Zelf wissel ik mijn kaartjes na elke fotosessie en dan gaan deze op slot, tot we een jaarlijkse opkuis organiseren. Vroeger toen die dingen duur waren, werkten we anders. Maar waarom zouden we nu zuinig zijn?

                        Als je blokjes krijgt - is er zo'n cel stuk. Waar flash-geheugen niet tegen kan is onderbrekingen tijdens schrijfoperaties. Dat is gewoon fataal. Een keer voorgehad met m'n A6000 de batterij te snel eruit gehaald (omdat die bijna leeg was) en jawel de buffer was nog niet leeggeschreven en dus de lotto gewonnen. En die camera deed nadien bizar tot de kaart vervangen werd (die foto's waren wel recupereerbaar, maar betrouwbaar was die kaart niet meer). Geduld, het blijft een mooie deugd. Investeer ook in degelijke kaarten - het moet niet het snelste van het snelste zijn, niet supergroot - maar degelijk materiaal. Leef ook met het besef dat je beter af bent met wat kleiner en dubbel - dan wat groter en kapot.

                        Ik heb nog altijd adapters voor CF-kaartjes. En ja ik heb nog 3 Minolta 5D's waarvan er helaas maar één perfect werkt. Maar die kleuren knallen dan ook van't scherm...

                        Vroeger was alles kleiner maar ook iets degelijker. Dat wil niet zeggen dat je geen grote kaartjes mag kopen. Maar hou uw batterij in de gaten, en geef daar wat €'s aan uit - want uw foto's zijn het waard.

                        Comment

                        Working...
                        X