Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke NDfilter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke NDfilter

    Ik vertrek over 2 weken naar frankrijk en wil daar graag vele landschapsfoto's nemen.
    Nu is mijn vraag welke ND filter moet ik nemen voor overdag foto's te kunnen nemen in vol daglicht...
    Canon 5DmkII /Canon 70-200 2.8IS / Canon 16-35 2.8 /sigma 15mm fisheye / Canon 24-105L / Canon Speedlite 430EX II / Manfrotto 190XB PRO / Manfrotto 460MG HEAD

  • #2
    Re: Welke NDfilter

    Je zou alvast kunnen beginnen met dit draadje (!) door te nemen.
    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.


    Zelf gebruik ik totnogtoe uitsluitend een pola filter, maar was in principe wel geïnteresseerd in zo'n LCW Fader. 't Is er alleen nog niet van gekomen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

    Comment


    • #3
      Re: Welke NDfilter

      Deze had ik al gelezen maar een fader zegt met niet zo veel...
      Ik vraag me af of hoeveel stops ik het best gebruik...
      Canon 5DmkII /Canon 70-200 2.8IS / Canon 16-35 2.8 /sigma 15mm fisheye / Canon 24-105L / Canon Speedlite 430EX II / Manfrotto 190XB PRO / Manfrotto 460MG HEAD

      Comment


      • #4
        Re: Welke NDfilter

        Daar wordt toch op ingegaan in die draad, niet? Een en ander is afhankelijk van je lichtomstandigheden (natuurlijk) en wat je exact wil bereiken.
        Ik vrees dat de keuze is: ofwel een fader (dus instelbaar aantals stops) of verschillende ND-filters die met elkaar, of eventueel met een polafilter te combineren zijn.
        Ik moet zeggen dat ik er zelf ook nog niet uit ben, maar neig nog steeds naar een fader.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

        Comment


        • #5
          Re: Welke NDfilter

          Oorspronkelijk geplaatst door blackdisque Bekijk bericht
          Nu is mijn vraag welke ND filter moet ik nemen voor overdag foto's te kunnen nemen in vol daglicht...
          Als je niks bijzonders wil, heb je daar niks voor nodig buiten een camera en een lens.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Welke NDfilter

            Oorspronkelijk geplaatst door blackdisque Bekijk bericht
            Ik vertrek over 2 weken naar frankrijk en wil daar graag vele landschapsfoto's nemen.
            Nu is mijn vraag welke ND filter moet ik nemen voor overdag foto's te kunnen nemen in vol daglicht...
            Bedoel je misschien een Graduele ND filter, zodat je licht van luchtpartij kan wegnemen zodat de voorgrond beter belicht is ?
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

            Comment


            • #7
              Re: Welke NDfilter

              Idd dat bedoel ik dus

              dat ik mijn wolken beter kan laten uitkomen en niet met "uitgebrande" delen zit.
              Nu ik heb dat draadje van die fader toch nog eens te goei bekeken en het is mss toch wel de moeite om zo is eentje te proberen
              Canon 5DmkII /Canon 70-200 2.8IS / Canon 16-35 2.8 /sigma 15mm fisheye / Canon 24-105L / Canon Speedlite 430EX II / Manfrotto 190XB PRO / Manfrotto 460MG HEAD

              Comment


              • #8
                Re: Welke NDfilter

                Een fader verlengt alleen de sluitertijd, maar de algehele belichting blijft hetzelfde, maar ook zonder filter lukt het om landschapsfoto's te maken zonder uitgebrande wolken.


                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Welke NDfilter

                  Helemaal niet onaardig, HJ !
                  Uiteraard ligt dit aan "correct belichten", maar wil je hierover een woordje meer kwijt?

                  (Mijn huidige oplossing is goed belichten voor de lucht, en dan de ondergrond wat ophalen met de 'adjustment brush' van ACR. (of uitzonderlijk een "gradient filter", eveneens op de RAW.)

                  Achteraf gezien zijn dit wel drie voorbeelden van een blauwe lucht (eventueel met een wolkje), en niet zo van die typisch "witte" luchten, waar je enkel wat kunt uithalen als je achteraf serieus de belichting lokaal aanpast, ofwel een blending toepast "à la Dama".
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke NDfilter

                    Idd daar wil ik wel meer over weten
                    Want uw onderwerp zoals de zee vb staat toch onder een bepaalde hoek van de zon wat je niet zomaar kan veranderen. Of heeft dit niks ermee te maken?
                    En neem je vb meervlaksmeeting of spot? Focuspunten?
                    Canon 5DmkII /Canon 70-200 2.8IS / Canon 16-35 2.8 /sigma 15mm fisheye / Canon 24-105L / Canon Speedlite 430EX II / Manfrotto 190XB PRO / Manfrotto 460MG HEAD

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke NDfilter

                      Camera staat altijd op matrixmeting en A, verder niks bijzonders aan de belichting gedaan. Bij de eerste foto is eerst de belichting over de hele hoek gemeten, matrix en de 'donkerste' waarde ingesteld op M en de wb ook M zonnetje en de AF op M en dan 6 foto's gemaakt, waarvan er hier 4 inzitten.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke NDfilter

                        Ok na ff vertaald te hebben naar canon termen ga ik eens testen

                        Thanx!!!!
                        Canon 5DmkII /Canon 70-200 2.8IS / Canon 16-35 2.8 /sigma 15mm fisheye / Canon 24-105L / Canon Speedlite 430EX II / Manfrotto 190XB PRO / Manfrotto 460MG HEAD

                        Comment

                        Working...
                        X