Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raad nodig bij aankoop flitsset

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Raad nodig bij aankoop flitsset

Ik heb interesse om een flitsset aan te kopen. Dit voor modellenfotografie op locatie. (hoeft niet met generator te zijn, die beperking wil ik mezelf nog wel opleggen)

Echter, dit is compleet nieuw voor mij en ik weet niet wat de "vereisten" zijn. Ik vind flitssets van 89 euro, tot bijna 4000 euro, en ik begrijp niet goed waar de verschillen in zitten.

Eén van de criteria is het wattage van de flitsers. Hoeveel watt heb je nodig om een model te belichten? Ik vond bijvoorbeeld een goedkope set van 89 euro, van 85 watt ... Is dat genoeg?

En moeten de softboxen en/of paraplu's een bepaalde minimumgrootte hebben om een model van kop tot teen te fotograferen?

Wat denken jullie bijvoorbeeld van deze set? http://www.koopgoedkoop.nl/sport-vri...plu-s-562.html Voor die prijs zou'k er mss zelfs 2 sets aankopen, één voor de achtergrond, en één voor het model te belichten.
    http://www.dennisclaes.be

Re: Raad nodig bij aankoop flitsset

Dit voor modellenfotografie op locatie. (hoeft niet met generator te zijn, die beperking wil ik mezelf nog wel opleggen)
    Hoe denk je stroom te krijgen zonder generator. Bij dat setje van 89 euro zal je elektriciteit op locatie moeten hebben.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Hmm op locatie zeg je he!
      Ik zou voor een flitsset gaan van minimaal 400ws , dit om een model van top tot teen goed uit te kunnen lichten maar ook om bv een ruimte op locatie te kunnen uitlichten door de flitser de lege ruimte in te richten.
      85watt is dan echt te weinig als je serieus bezig wilt zijn.
      Mijn aanbeveling: elinchrom d-lite 400ws. Qua prijs vergelijkbaar goedkopere merken zoals Falcon Eyes, Linkstar etc maar kwalitatief een stuk beter.

Voor 89 eur koop je echt niets fatsoenlijks!
      Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

Comment

Bedankt voor de tips. Zoals ik al zei: ik wil mezelf de beperking wel opleggen van alleen te shooten waar er stopcontacten zijn. Ik word regelmatig gevraagd om bij mensen thuis te komen shooten, dan is zo'n set wel handig. Ik kan later nog generators er bij kopen als de praktijkervaring me leert dat dit toch wel nodig is.

Ook bedankt voor het aanraden van deze set. Ik heb nog al gezien dat deze set redelijk populair is. 700 euro is al een redelijk prijskaartje, maar ik dacht altijd dat je snel 4000 euro kwijt bent, dus 700 euro lijkt me dan nog wel "doenbaar".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door s5034454 Bekijk bericht
          Ook bedankt voor het aanraden van deze set. Ik heb nog al gezien dat deze set redelijk populair is. 700 euro is al een redelijk prijskaartje, maar ik dacht altijd dat je snel 4000 euro kwijt bent, dus 700 euro lijkt me dan nog wel "doenbaar".
          wat zou je er van denken om eerst ergens een workshop of cursus te volgen? Die heb je toch nodig als je je materiaal hebt... Locatie fotografie is niet zo eenvoudig als het lijkt...
          en dan ervaar je tegelijk welk materiaal je precies nodig hebt en waarom...
          dat zou je 700 verkeerde euro's kunnen besparen...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Een workshop zou leuk zijn, als het niet te duur is, in de buurt is en op uren is waar ik vrij ben. Echter, ik heb toch een zekere basiskennis over hoe licht werkt, ik fotografeer al 14 jaren. Het is het "hardwarematige" aspect waar ik weinig kennis van heb. Ik heb al ervaring met flitsers in de studio, maar daar staat dat allemaal al klaar en heb ik nooit hoeven stil te staan van welk merk dat materiaal is of over hoeveel watt de lampen zijn. Vandaar dit topic.

Comment

Ik heb al ervaring met flitsers in de studio
              Dan begrijp ik een deel van je vraag niet.

Comment

Welk deel van de vraag begrijp je niet paly?

Comment

En moeten de softboxen en/of paraplu's een bepaalde minimumgrootte hebben om een model van kop tot teen te fotograferen?
                  De afmeting van een softbox of paraplu heeft toch geen invloed op waar het model staat, in de studio of op locatie.

Je hebt studioervaring, dus weet je welk licht een softbox of plu van bepaalde afmeting geeft. Op locatie is dat niet veel anders enkel dat je ook rekening moet houden met het omgevingslicht, maar aangezien je wil werken, waar ook electriciteit is is de situatie al niet veel anders dan in de studio.

Comment

Ik heb al ervaring met flitsers in de studio, maar daar staat dat allemaal al klaar en heb ik nooit hoeven stil te staan van welk merk dat materiaal is of over hoeveel watt de lampen zijn.
                    welke ervaring heb je dan? framing en op 't knopje drukken?

wat denk je te weten van de omgekeerde kwadraatswet en waar die allemaal een belangrijke rol in speelt, de invloed van sluitertijd en diafragma op onderwerp en omgeving, de kwaliteit van het licht, snelheid van je flits, etc...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Eén van de criteria is het wattage van de flitsers. Hoeveel watt heb je nodig om een model te belichten? Ik vond bijvoorbeeld een goedkope set van 89 euro, van 85 watt ... Is dat genoeg?
                      Afhankelijk van het omgevingslicht kan een speedlight om minimaal vermogen al voldoende zijn om voor voldoende (invul-)licht te zorgen.
                      Zonder omgevingslicht zal je zelf al je licht 'moeten maken' en dat is dus erg vergelijkbaar met studioopstellingen.

Comment

Ik gebruik in de fotostudio een octa flits om haar te belichten, die kan ik redelijk dicht bij haar zetten. Ik neem aan dat als ik een "gewone" softbox gebruik, dat ik die niet dicht bij haar kan zetten als ik haar full body wil belichten, dan moet ik die flits dus verder naar achter kunnen zetten, waardoor ik ook harder zal moeten flitsen om haar te belichten. Elke verdubbeling in afstand is een verviervoudiging van mijn licht. Vandaar mijn vraag of ik een bepaalde grootte moet hebben om mijn model helemaal te belichten. Misschien dat als ik een 50x70 softbox gebruik, dat ik die dan zo ver naar achter moet zetten, dat de lichtopbrengst niet genoeg meer is om haar (en de achtergrond) goed te belichten? Vandaar ... misschien zijn er ook grotere softboxen die daar voor gebruikt worden?

@oracle: ik zou met je in discussie kunnen gaan, maar ik vind niet dat ik mijn "kennis" hier moet bewijzen. Je "kwadraatswet" zit trouwens al vervlochten in mijn bovenstaande vraag. Jij doet alsof je een "rijbewijs" in fotografie moet hebben voor je een flitsset mag bezitten. Ik weet niet ALLES over fotografie, jij ook niet, maar ik leer graag bij, en dat doe je niet door alles in de boekjes te lezen. Dat doe je door hier raad te vragen, en VOORAL door te experimenteren met je materiaal. Dat is ook mijn bedoeling hier, maar dat wil niet zeggen dat ik daarom "blindelings" de eerste de beste flitsset zal kopen, ik kom hier om raad vragen wat een goede set is.

No offence hoor, je zal het zeker goed bedoelen, en veel beginnende fotografen moeten idd leren lopen voor ze sprinten, maar het moet ook fun blijven vind ik.

Comment

Vandaar mijn vraag of ik een bepaalde grootte moet hebben om mijn model helemaal te belichten. Misschien dat als ik een 50x70 softbox gebruik, dat ik die dan zo ver naar achter moet zetten, dat de lichtopbrengst niet genoeg meer is om haar (en de achtergrond) goed te belichten? Vandaar ... misschien zijn er ook grotere softboxen die daar voor gebruikt worden?
                          met een (shoot through) paraplu kan je vrij dicht bij je model, full body belichting realiseren...

je kiest je modifier in functie van je gewenste outcome... 't is net de bedoeling van een softbox om het licht in omvang te beperken... trouwens ook met een bare flash kan je full body belichten... en die moet je absoluut niet zo gek ver zetten...
                          D'r is met andere woorden geen regel... 't is een combinatie van parameters die je gewenste outcome zullen beinvloeden...

@oracle: ik zou met je in discussie kunnen gaan, maar ik vind niet dat ik mijn "kennis" hier moet bewijzen. Je "kwadraatswet" zit trouwens al vervlochten in mijn bovenstaande vraag. Jij doet alsof je een "rijbewijs" in fotografie moet hebben voor je een flitsset mag bezitten. Ik weet niet ALLES over fotografie, jij ook niet, maar ik leer graag bij, en dat doe je niet door alles in de boekjes te lezen. Dat doe je door hier raad te vragen, en VOORAL door te experimenteren met je materiaal. Dat is ook mijn bedoeling hier, maar dat wil niet zeggen dat ik daarom "blindelings" de eerste de beste flitsset zal kopen, ik kom hier om raad vragen wat een goede set is.
                          neen hoor! geen probleem... maar ik weet niet wat jij allemaal weet...

Comment

Hmmmm, voilà, dat wist ik dus niet, ik dacht dat de bedoeling van een softbox was om het licht difuser te maken, maar idd ... nu ik er bij nadenk, doet een shoot through paraplu dat ook, met als verschil dat een softbox het licht meer richting zal geven. Bedankt voor de tip.

Zonder paraplu flitsen vind ik wat "hard", meer kans om uitgebrandde delen en/of schaduwen te hebben, maar ik kan er uiteraard mee experimenteren.

Hoe meer ik er over praat, hoe meer ik wou da'k de set al in handen had. Want da's nog zo'n nadeel aan de studio: je huurt die per uur, dus je wil je model zo goed mogelijke foto's bezorgen, dus je neemt niet veel tijd om echt te experimenteren met "gevaarlijke" lichtopstellingen. Als ik mijn eigen materiaal heb, dan spreek ik af met een model voor de ganse dag en dan is er tijd zat.

Twas idd wel een redelijke "beginneling" post van mij, waaruit je zou kunnen concluderen dat mijn kennis 0,0 is, dus ik begrijp je reactie wel. (ik ben dan ook geen "expert" hoor, maar ik durf mezelf al wel "ervaren" te noemen.

Ik ben het eigenlijk gewend om daglicht te gebruiken, of mijn speedlight te laten bouncen, zoals eerder al opgemerkt werd door Paly. Maar mijn speedlight is wat te beperkend, daarmee dat ik nu "verder" wil gaan.

Bedankt alleszins al allemaal voor de vele handige tips.

Comment

Ik gebruik meestal speedlights...en als het echt niet anders kan (in volle zon) haal ik m'n batterypoweredflash pas uit de auto.

Je speedlight kan je ook in een plu of softbox steken hoor. Bouncen is niet altijd de meest interessante weg, maar eerder een noodoplossing.

Comment

Working...
                              X