Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV filter of niet

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: UV filter of niet

Een filter kan handig zijn, maar een zonnekap is de makkelijkste optie om te gebruiken zonder meerkosten (wordt in de meeste gevallen bij het objectief geleverd). Maar waarom valt me dan toch elke keer op diverse vakantie bestemmingen op dat iedereen wel een zonnekap op zijn camera heeft zitten, maar dan omgekeerd ??? Een zonnekap hebben is 1 ding, maar daarna ook echt gebruiken is een tweede punt, en dat hebben veel mensen blijkbaar niet altijd door. Ook al schijnt de zon de haren van je hoofd, dan nog wordt dat ding niet gebruikt...
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gregoryd Bekijk bericht
      Ik heb een Canon 500D en 18-55IS lens. Voorlopig heb ik nog geen UV filter. Maar in een boek dat ik onlangs heb gekocht (Fotograferen met een canon 500D van Jeroen Horlings) raadt hij mij aan een UV-filter (58mm) te kopen om mijn lens te beschermen..

Raden jullie dit ook aan of niet?

Daarnaast, ik ga binnenkort een Canon 50mm f1,8 II lens kopen.
      Moet er hier dan ook best een UV-filter op of een andere filter?

Alvast bedankt!
      Wil je een filter gebruiken, dan geen UV filter, maar een neutraal filter speciaal gecoat zodat flare en andere onwenselijkheden niet voorkomen, zo heeft Nikon zij NC filters, maar deze zijn helemaal niet goedkoop, en zou ik alleen aanraden op het duurdere glaswerk, met ver naar voor gelegen frontlens, en gebruikt onder risico omstandigheden, bv. op zee, (zoutwater is vuiligheid) en zoals reeds gezegd in een omgeving waar ze lassen of slijpen enz.

Comment

Ik gebruik toch steeds een UV-filter, ook al gebruik ik steeds de zonnekap. Heb zo'n schrik dat er 'iets' gebeurd dat het glas beschadigt.

Of stel: je laat je lens per ongeluk vallen (van een kleine hoogte), dan bestaat de kans dat je lens nog heel is en enkel je filter stuk is. Of is dit wishful thinking?

Je lens laten vallen is misschien wel dom/onhandig, maar hoe voorzichtig je ook bent. Het kan altijd gebeuren. 1 moment van onoplettendheid en bam! De gruwel..
        Nikon D90, een 18-105 en een 70-300
        Website
        http://500px.com/herwindaniels

Comment

bij mij staat er ook eentje op elke lens, geen goedkope prullen maar dat zijn mijn lenzen ook niet, geen last van alles wat hier op dit soort items al is genoemd en nog geen seconde spijt gehad.Het zijn wel clear glas filters(allen rond de 100 euro) en met mijn 16-35 heb ik een paar maand geleden geluk gehad dat er eentje opstond, nu mocht ik de filter vervangen en niet de lens en geloof me , ik ben ALTIJD heel voorzichtig.
          Maar zoals bij alles heb je mensen die pro zijn en je hebt er die contra zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door divejunk Bekijk bericht
            Maar zoals bij alles heb je mensen die pro zijn en je hebt er die contra zijn.
            Dat noemen ze contrapro-ductief. Ik zou zeggen: het is zinloos, maar ja, dat is het leven
            ook. En daar stoppen we net zo goed niet mee.

Comment

Working...
            X