Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke filter zonsondergang aan de zee

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke filter zonsondergang aan de zee

In de maand september ga ik naar Normandië en daar zou ik graag de zonsondergang aan de zee fotograferen. Welke soort filter zou ik hier best voor gebruiken?
    Ik heb gehoord dat de beste filters deze van 'Lee' en 'Singh Ray' zijn en dat ik een grijsfilter moet nemen waarmee ik de horizon kan aanpassen.
    Maar welk type juist?
    Last edited by daddy yo yo; 16 mei 2011, 17:37.
    Nikon D700-D300s, AF-S Nikkor 18 - 200 mm 1:3.5 - 5.6 VRII, Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8 G ED Nano, AF-S Nikkor 50 mm 1:1.4 G, AF-S Nikkor 35 mm 1:1.8 G, Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED

Re: Welke filter zonsondergang aan de zee

Voor zonsondergang heb ik nog nooit een filter gebruikt.
    Eerste die ik kon vinden, maar niet de mooiste.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ook nog nooit filter opgezet voor zonsondergang
      Sony RX10 Mark IV
      nog een fijne dag verder!
      Guido

Comment

Hm, doorgaans moet je blauw uit de lucht halen. Dat kan je doen door je toestel op bewolkt of schaduw te zetten. Daarmee haal je de Kelvin naar boven. Je toestel zal dan keurig een neutrale grijswaarde kiezen waardoor je automatisch blauw uit de lucht haalt. Indien nog niet ok dan kan je nog spelen met je belichtingscorrectie (negatief getal dan)
        Een andere truc is net boven de ondergaande zon te richten maar zo dat je de zon niet ziet in je zoeker. Druk de knop dan half in richt naar de horizon (1/3) en druk af.
        Last edited by Dannyvg; 16 mei 2011, 22:52.

Comment

Het kan zonder filter, maar...
          Veel gebruikt door landschapsfotografen is het grijsverloopfilter. Dit filter heeft een donker en doorzichtig deel, het donkere deel houdt licht tegen waardoor het contrastverschil tussen de lichte delen (in dit geval de lucht) en de donkere delen (hier het water) wordt verminderd, waardoor de camerasensor meer detail kan vastleggen.
          Als je relatief veel zon in het beeld hebt, is dit toch wel de oplossing, nee?
          dslr4dummies

Comment

Waar mis je detail?
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Deze foto is gemaakt met een ND + Gradual ND van Cokin op mijn kitlens.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
              Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Eigenlijk komt dat onnatuurlijk over, de lichtbron donker dan het verlichte onderwerp.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Deze foto is gemaakt met een ND + Gradual ND van Cokin op mijn kitlens.
                  Aha....
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Filter geeft meer kans op flare, ik heb nog nooit een zonsondergang met filter gemaakt. Wel sfeerfoto's met een ND filter rond of na de zonsondergang om bv het water vloeiender te maken.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

Comment

Ik dacht altijd dat je een grijsverloop filter nodig had om je camera wijs te maken dat alles dezelfde lichtintensiteit heeft en zodoende alles op dezelfde manier een ISO waarde geeft en zodoende een gedeelte niet onderbelicht is en het andere gedeelte overbelicht.
                      Hoe stellen jullie de camera dan in zonder?
                      Nikon D700-D300s, AF-S Nikkor 18 - 200 mm 1:3.5 - 5.6 VRII, Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8 G ED Nano, AF-S Nikkor 50 mm 1:1.4 G, AF-S Nikkor 35 mm 1:1.8 G, Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door daddy yo yo Bekijk bericht
                        Ik dacht altijd dat je een grijsverloop filter nodig had om je camera wijs te maken dat alles dezelfde lichtintensiteit heeft en zodoende alles op dezelfde manier een ISO waarde geeft en zodoende een gedeelte niet onderbelicht is en het andere gedeelte overbelicht.
                        Hoe stellen jullie de camera dan in zonder?

grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

In fotografie moet niets , je moet zelf spelen met het licht en kijken wat je het liefs ziet in je foto's experementeren en eens proberen wat je hier en daar op vangt

Comment

Ik denk eraan om te beginnen met de aanschaf van LEE filters, de eerste aanschaf is dan de filterhouder. Ik zou deze dan van 100mm nemen. Is deze ok voor mijn 24-70 2,8 Nikor met diameter van 77mm of moet ik hiervoor ook een adapter ring aanschaffen?

Comment

ook even een vraagje van mijn kant.. Nu ik al enkele jaren in bezit ben van mijn camera, ben ik aan het kijken om me op het filtergebied te wagen, vandaar wss mijn beginnersvragen

kan iemand me de combinatiewerking tussen nd en een grijsverloop filter even uitleggen. Ik lees dat men tot 8 a 9 stops kan winnen met een nd filter. Kan dit dan nog gecombineerd worden met een grijsverloop?

Wat is de volgorde van de filter (nd eerst?) of maakt dit niet uit.

alvast bedankt
                              ::| Verbeelding |::

Comment

Working...
                              X