Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV filter of niet

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• UV filter of niet

Ik heb een Canon 500D en 18-55IS lens. Voorlopig heb ik nog geen UV filter. Maar in een boek dat ik onlangs heb gekocht (Fotograferen met een canon 500D van Jeroen Horlings) raadt hij mij aan een UV-filter (58mm) te kopen om mijn lens te beschermen..

Raden jullie dit ook aan of niet?

Daarnaast, ik ga binnenkort een Canon 50mm f1,8 II lens kopen.
    Moet er hier dan ook best een UV-filter op of een andere filter?

Alvast bedankt!

Re: UV filter of niet

geen filters maar een zonnenkap gebruiken.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik raad het altijd aan iedereen af. Volgens wat ik hier al las geeft het meestal kwaliteitsverlies en bij nachtfotografie bvb oorzaak van flare. Er bestaan wel filters in zuiver glas dacht ik, geen uv filters, enkel ter bescherming. Maar niet goedkoop. Zoals Bouk schrijft, zonnekap gebruiken.
      Flickr

Comment

1 zonnekap kopen voor beide lenzen? of moet ik een verschillende zonnekap kopen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gregoryd Bekijk bericht
          1 zonnekap kopen voor beide lenzen? of moet ik een verschillende zonnekap kopen?
          diameter hè.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Bij de meeste 50/1.8 lenzen ligt de frontlens zo diep, dat zelfs een zonnekap niet nodig is.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Bij de meeste 50/1.8 lenzen ligt de frontlens zo diep, dat zelfs een zonnekap niet nodig is.
              maar voor de 18-55 IS lens is het dan wel aan te raden?

Comment

Daar weer wel.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

zonnekap beschermt tegen het per ongeluk ergens tegenstoten, maar natuurlijk niet tegen een fijn steentje of dergelijke dat door een rijdende auto, fiets, spelende hond,.. frontaal op het glas komt. Nu die kans is klein en een 18-55mm kost niet zo heel veel, dus daar kan je zeggen dat je het niet doet omdat de kans toch klein is en de filter 1/4de van de lens zelf kost.. voor duurder lenzen bescherm je denk ik toch al graag je glas met wat meer zekerheid dan enkel de zonnekap en ik vermoed dat de duurdere filters niet al te veel verlies zullen betekenen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
                    zonnekap beschermt tegen het per ongeluk ergens tegenstoten, maar natuurlijk niet tegen een fijn steentje of dergelijke dat door een rijdende auto, fiets, spelende hond,.. frontaal op het glas komt.
                    Hoeveel steentjes heb je je hele leven zo al tegen je oog gekregen? Als je naar het circuit gaat of naar een lasserij of slijperij dan wordt het anders.

Comment

No Way, geen filters wel zonnekap, yeps daar gaan we weer
                      UV Filters = geld smijt weg, polarisatie filters om een bepaald effect te creëren zou ik wel aanraden.
                      Mja een UV filterke kan je misschien gerbruiken als je toevallig enkele dagen op het strand moet vertoeven voor een shoot en dan zou ik het nog niet doen......
                      Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Hoeveel steentjes heb je je hele leven zo al tegen je oog gekregen? Als je naar het circuit gaat of naar een lasserij of slijperij dan wordt het anders.
                        Hoeveel tweedehandslenzen ben je al tegengekopmen me de melding "er zit een krasje op de frontlens maar je ziet het niet op de foto's"

Vele raden aan geen filter te gebruiken maar als je er toch eentje koopt wil als bescherming, koop dan een goed merk beschermfilter .

http://www.lensrentals.com/blog/2011...th-bad-filters
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                          Hoeveel tweedehandslenzen ben je al tegengekopmen me de melding "er zit een krasje op de frontlens maar je ziet het niet op de foto's" .
                          Dan is dus gekomen door je eigen schuld. Een vliegend steentje zal nooit een krans geven maar een putje. Hoofd oorzaak krassen: gaan poetsen voor schoonblazen en niet uitkijken bij lens neerzetten.

Overdreven maar je ziet het effect wel.

Comment

met 5 filters inderdaad nog redelijk verschil, maar is het verschil zo groot met ook slechts 1 goede filter? het is logisch dat de kwaliteit redelijk achteruit gaat met 5 glaselementen er extra tussen. We zullen zelf de proef eens op de som moeten nemen met eigen filter om te zien wat het verschil daadwerkelijk is

Comment

denk ook wel dat het met 5 filters niet te vergelijken is dan met 1 filter. Maar het is gewoon ieders zijn keuze in hoeverre hij het risico wil nemen het zonder filter te doen.

Comment

Working...
                              X