Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitslicht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• flitslicht

Hallo,

Afgelopen zaterdag wou ik foto's nemen met een flits aangesloten op mijn Nikon.
    Nog niet geheel donker, maar ook niet meer veel daglicht (ong 9u-9u30 's avonds).
    Hoe komt het dat de foto's met de flits donker zijn (soms zelfs heel donker, zie je zelfs soms bijna geen details)

Ik gebruikte mijn 'reflectiekaartje' (hoe heet dat anders) zodat het flitslicht daar zou tegen weerkaatsen.. De flits wat schuin naarboven en het onderwerp op zo'n 6-8meter van mij verwijderd. Sta ik te ver? Of moet ik toch frontaal op het onderwerp flitsen als het zo 'veraf' staat?

Groetjes Nele..

Re: flitslicht

Wat was er boven je? Als het buiten was, heb je alleen licht van het stuiterkaartje.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Inderdaad, dat heb ik er vergeten bij te vermelden : het fotograferen gebeurde buiten..
      Het gekke (vind ik toch) is dat de foto's zonder flits aannemelijker (maar wel nog te donker, anders zou ik niet proberen met de flits) zijn dan de foto's met de flits...

Groetjes Nele..

Comment

Bij bepaalde instellingen dwingt de flits de camera naar een bepaalde sluitertijd en dan kan korter zijn dan de camera normaal gekozen zou hebben.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

En hoe los je dat dan op? ik fotografeer steeds in A-stand...

Groeten, Nele

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nele1 Bekijk bericht
            Inderdaad, dat heb ik er vergeten bij te vermelden : het fotograferen gebeurde buiten..
            Het gekke (vind ik toch) is dat de foto's zonder flits aannemelijker (maar wel nog te donker, anders zou ik niet proberen met de flits) zijn dan de foto's met de flits...

Groetjes Nele..
            als je je flits naar boven richt, en het is buiten, dan kan je misschien een verlichte planeet hebben maar geen verlicht model...

het naar boven (of schuin) richten van je flash is enkel nuttig als je kan bouncen tegen een plafond...

je camera weet op zo'n moment niet wat te doen, en het resultaat is slechter als zonder flits

het flitskaartje zal nog in't beste geval wat licht naar de grond gestuurd hebben... want een flitskaartje schuin, heeft weinig zin...

oplossen door je flits recht-toe-recht-aan te gebruiken en het resultaat zal veel beter zijn. Nog beter resultaat bereik je met je flits los van het toestel te gebruiken
            Last edited by d_oracle; 17 juni 2011, 00:44.
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Als je de flitser buiten gebruikt, of in een ruimte met een heel hoog plafond (bijvoorbeeld in een kerk), dan haalt het inderdaad niets uit dat je de flitser naar boven richt (ook niet schuin), want dan gaat alle licht verloren.
              Als je de koplampen van je auto naar boven richt, dan zie je ook niet meer zo goed waar de weg ligt.

Met een laag plafond, bij voorkeur wit geschilderd, kan je de flitser recht omhoog zetten en het kleine reflectortje uitschuiven om nog wat licht recht naar voor te sturen.
              Maar dat werkt ook alleen maar als je dicht genoeg bij het onderwerp staat. Als je dus een foto wil maken van iemand die binnen meer dan 3-4 meter verder staat, dan zal de flitser heel hard moeten werken om nog voldoende licht te leveren als je alle licht tegen het plafond wil laten bouncen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nele1 Bekijk bericht
                Hallo,

Afgelopen zaterdag wou ik foto's nemen met een flits aangesloten op mijn Nikon.
                Nog niet geheel donker, maar ook niet meer veel daglicht (ong 9u-9u30 's avonds).
                Hoe komt het dat de foto's met de flits donker zijn (soms zelfs heel donker, zie je zelfs soms bijna geen details)

Ik gebruikte mijn 'reflectiekaartje' (hoe heet dat anders) zodat het flitslicht daar zou tegen weerkaatsen.. De flits wat schuin naarboven en het onderwerp op zo'n 6-8meter van mij verwijderd. Sta ik te ver? Of moet ik toch frontaal op het onderwerp flitsen als het zo 'veraf' staat?

Groetjes Nele..
                Bij flitsen als enige lichtbron (buiten) zal alleen dat gene belicht worden dat het (flits) licht weerkaats de rest zal donker of donkerder blijven. Neem bij donker een zaklamp naar buiten op een landweg dan zie je alleen het beschenen voorste object.

Comment

Om dergelijk probleem op te lossen is het handig dat je weet wat je aan het doen bent en daarmee bedoel ik dat je een beetje nadenkt over het heersende omgevingslicht en het toegevoegde licht door je flits, want werken met een flits is in véél gevallen werken met TWEE lichtbronnen, als je nu der in slaagt van deze twee op mekaar af te stemmen ben je goed bezig.

De reden dat je foto's donder zijn of te donker zijn is in de eerste plaats door dat je de kop plaatst om te bouncen, maar dat er buiten niks is om tegen te bouncen.
                  En omdat je werkt in de A stand of diafragmavoorkeuze is de kans heel groot dat je sluitersnelheid vast staat op 1 200ste en die snelheid in combinatie met je ingestelde gevoeligheid is onvoldoende om met je omgevingslicht een behoorlijk belichte opname te bekomen.

De oplossing is manueel werken.... maar nadenken en weten wat je wil en wat je aan het doen bent, je verlaat voor een stuk de automatische paden, het denken gebeurd dus niet meer in de camera.

De sluitersnelheid bepaal je in functie van je brandpuntafstand van je lens met een tele moet je een hogere snelheid hebben dan met een groothoek. Richtlijn is met een 50 mm op 1/60ste met een 100mm op een 125ste, met een 200 mm op een 200ste.
                  Het diafragma kies je in functie van de gewenste dieptescherpte, maar wetende dat dit ook een instelling is die invloed heeft op je flitsbelichting en door bijvoorbeeld F11 of F16 te kiezen zou je dus wel is onvoldoende vermogen kunnen hebben met je flits.
                  De gevoeligheid of ISO heeft ook op beide belichtingen invloed , dus kies een ISO waarde die nodig is om met het aanwezige omgevingslicht een opname te maken die één of twee stops onderbelicht is. Probeer de ISO waarde zo laag mogelijk te houden omdat deze instelling ook een invloed heeft op de kwaliteit van je beeld zeker aangaande de ruis in je beeld.
                  De flits zet je op je camera, met de reflector recht vooruit, en de flits plaats je in de ETTL modus of iets dat der voor staat (de naam is een beetje eigen aan het merk)

Wat gebeurd er nu als je een opname maakt: door de keuze van snelheid, diafragma, en ISO heb je een opname die één of 2 stops te donker is, je flits gaat je onderwerp (persoon) belichten en afsluiten als die belichting correct is na een meting door de lens. dit gaan allemaal tijdens de opname.

Het resultaat is een leuk beeld waar je onderwerp (persoon) loskomt van de achtergrond door de correcte belichting, maar waar de achtergrond nog wel duidelijk herkenbaar is en dus geen zwart vlak is geworden.

Ik zou je aanraden om wat ervaring op te doen, correct inflitsen doe je niet van de eerste minuut, je moet het licht zien en het licht begrijpen, maar dat vraagt wat oefening.

Over dit onderwerp zijn hele boeken geschreven, bekijk mijn uitleg dus enkel als tip ik had niet de intentie nog de tijd en de kennis om "volledig" te zijn in mijn uitleg, de sterkte zit in het beheersen en begrijpen van het licht.

Succes .....

MVG, Jeff C.
                  Last edited by Digipics357; 19 juni 2011, 10:50.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Hallo allen,

Alvast hartelijk dank voor de tips!!! Hier kan ik wel wat mee...
                    Het betrof een taptoe waar ik het niet 'durfde' om frontaal op hen in te flitsen..

Groetjes Nele..

Comment

Bij publieke evenementen, gelijk wat dat er rondloopt op straat is het portretrecht niet van toepassing, dus zonder compassie flitsen op hunne teut, ze kozen der zelf voor om rond te lopen !
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Working...
                      X