Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het bos niet zien door de Polarfilters!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het bos niet zien door de Polarfilters!

    Enen goedenavond iedereen,

    Naar aanleiding van mijn zomerse vakantie naar de zon, namelijk Tenerife, denk ik eraan om een polarfilterke te kopen om de foto's meer tot hun recht te laten komen als er een een mooi zonneke schijnt en de wolken helderblauw zijn.

    Nu was ik wat aan het zoeken en aan het googlen, en kwam ik terecht op de website van Digicamshop!

    Nu keek ik bij Polars maar zag verschillende soorten... ik zie de Polar gewoon en dan heb je nog de Polar met de UV-coating, daarnaast heb je bij B+W: de gewone versies en de versies met MRC (Multi Resistant Coat)

    Daardoor dit topic: Is er veel verschil? Zoja, waarin zit het verschil? Zie je dit verschil op de foto's? Wat raden jullie aan? Waar werken jullie mee?

    Alles is welkom, hoe meer hoe beter!
    Stuff: Canon EOS 7D - 24-105L F4 - Vanguard 263AP met SBH-30 - and a lot of patience ;)

  • #2
    Re: Het bos niet zien door de Polarfilters!

    hier kan je al wat info opsteken of nog meer geraken,en onderaan de pagina de resultaten, mvg

    http://www.lenstip.com/115.3-article...procedure.html
    https://ggpics.be/

    Comment


    • #3
      Re: Het bos niet zien door de Polarfilters!

      Oorspronkelijk geplaatst door h0pper Bekijk bericht
      Naar aanleiding van mijn zomerse vakantie naar de zon, namelijk Tenerife, denk ik eraan om een polarfilterke te kopen om de foto's meer tot hun recht te laten komen als er een een mooi zonneke schijnt en de wolken helderblauw zijn.
      Ik weet niet waar je info vandaan hebt, maar wolken helder blauw lijkt mij geen zaak voor een pola.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Het bos niet zien door de Polarfilters!

        Voor reflectie en een hoger contract te creeren toch? Heb mij mss wat verkeerd uitgedrukt
        Stuff: Canon EOS 7D - 24-105L F4 - Vanguard 263AP met SBH-30 - and a lot of patience ;)

        Comment


        • #5
          Re: Het bos niet zien door de Polarfilters!

          Een tijd geleden heb ik een voorbeeldje geplaatst gemaakt met een Nikon polar filter (slim versie) KLIK En nog een voorbeeldje Klik
          Last edited by Guest42; 16 juni 2011, 09:34.

          Comment


          • #6
            Re: Het bos niet zien door de Polarfilters!

            Om de lucht mooi blauw te krijgen en te laten contrasteren ten opzichte van de wolken, bedoelde je dus .

            Heb zelf een polarisatiefilter van Sony (met een Carl Zeiss T*-coating). Erg goede filter (maar niet goedkoop, verre van ) maar verschrikkelijk irritant om te gebruiken op een lens zoals mijn 70-400...je zit er telkens met je vinger tegen, of hij geraakt er niet meer af, enz...Ik vind het erg onhandig in gebruik. Bij lenzen die fysiek korter zijn is dat makkelijker, maar mijn 70-400 moet je met de hand ondersteunen omdat die relatief zwaar is (en lang - net geen twintig centimeter). Bij de duurdere teleprimes (300/2.8, 400/2.8, 500/4 en 600/4) heb je een insteekfilter en dat is een stuk makkelijker . Spijtig dat die zo duur zijn ...

            Eigenlijk een miskoop dus ...Probeer de manier van monteren en ermee werken zeker uit voor je eentje koopt, zou ik zeggen.
            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

            Comment


            • #7
              Re: Het bos niet zien door de Polarfilters!

              Thnx voor de links!

              Ik zou deze plaatsen op mijn 15-85mm... ik sta nog in twijfel over de 70-200 F4 of de F2.8 MKII versie, maar laat je de filter er voor alles opzitten (bv. landschappen, portret) of moet je deze er dan af halen, of gebeurd er totaal niets als je deze niet "goed" draait?

              Alvast bedankt!
              Stuff: Canon EOS 7D - 24-105L F4 - Vanguard 263AP met SBH-30 - and a lot of patience ;)

              Comment


              • #8
                Re: Het bos niet zien door de Polarfilters!

                Een polarizer met messing ring is altijd makkelijk te verwijderen.
                Ander materiaal wil soms muurvast komen te zitten.
                Van coatings weet ik niet zo veel, een kijkje op de website van verschillende producenten lijkt me daarvoor de aangewezen plek.
                Heb je de info uit eerste hand, ook wel eens goed.

                Een polarizer neemt altijd licht weg, ook als deze niet 'goed' is gedraaid.
                Alleen daarom zou ik hem niet altijd laten zitten.
                Je ziet daarnaast altijd wel een klein verschil tussen geen polarizer of met polarizer die niet 'goed' is gedraaid.
                Iets meer contrast, iets andere/vollere kleuren.

                De éne of andere aanbieder verschilt soms best veel in prijs, voor de duurdere filters (rond de € 125) kan dat tientallen euro's schelen.
                Neem factoryprices.nl mee in je vergelijking, die was altijd erg goedkoop met filters, misschien nog wel.
                Last edited by heaucheneaudt; 16 juni 2011, 18:33. Reden: typefout

                Comment


                • #9
                  Re: Het bos niet zien door de Polarfilters!

                  Ik zou altijd voor de B&W filter kiezen, dat vind ik nog steeds de beste voor hun prjis, en ze zijn redelijk duur hoor.

                  MRC zorgt ervoor dat je minder 'flare' hebt in tegenlicht situaties ... veel helpt het niet hoor, laat je niets wijsmaken, maar het is weer zoals altijd net dat laatste beetje extra

                  Aan 'slim' filters begin ik niet, te duur en niet voor mij, als ik op wide angle een beetje vignetting heb vind ik geen probleem ... ik steek het er in PP toch ook meestal in

                  Ik laat de circular polar in geen geval continu op de lens zitten, dat is helemaal niet nodig.
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Het bos niet zien door de Polarfilters!

                    camera (parameters) goed instelen.
                    maximaal 2 graden achterlijker dan dwars ten opzichte van de zon fotograferen.
                    heb je geen pola nodig.
                    al mijn luchten zijn mooi blauw en gebruik nooit een pola.
                    met een pola vind ik de blauwe luchten juist een overdreven blauw effect krijgen.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Het bos niet zien door de Polarfilters!

                      Ik hoor het... Er zijn voor en tegenstanders voor het gebruik van een polar (Surprise )

                      Jullie hebben waarschijnlijk allemaal 1 liggen, maar hoe vaak gebruik je die dan?


                      Wat ik dus vaak heb: men foto's die ik maak zijn behoorlijk (vind ik persoonlijk), maar recht uit de camera ben ik er nooit 100% tevreden van (kleuren komen dof over, terwijl het een o zo helder landschap was), natuurlijk als ik die dan even door Aperture haal, wat fik-fak met contrast, witbalans,... krijg ik wel die heldere foto... Dit zijn letterlijk 2 klikken maken in Aperture, maar zou dit graag beter kunnen vanop de camera zelf (als ik dan foto's zie van collega's op het forum die met trots zeggen: deze komt zo uit de camera! Waarop ik dan doe, en mij de vraag stel: wat doe ik verkeerd...)

                      Als het mag en kan wil ik hiervan wel eens vb posten, maar weet niet als dit mag hier?
                      Stuff: Canon EOS 7D - 24-105L F4 - Vanguard 263AP met SBH-30 - and a lot of patience ;)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Het bos niet zien door de Polarfilters!

                        Oorspronkelijk geplaatst door h0pper Bekijk bericht
                        ..........

                        Als het mag en kan wil ik hiervan wel eens vb posten, maar weet niet als dit mag hier?
                        ja..dat mag hoor maar:

                        Indien je een foto toont, respecteer dan de forumregels inzake foto's
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Het bos niet zien door de Polarfilters!

                          Oorspronkelijk geplaatst door h0pper Bekijk bericht
                          Thnx voor de links!

                          Ik zou deze plaatsen op mijn 15-85mm... ik sta nog in twijfel over de 70-200 F4 of de F2.8 MKII versie, maar laat je de filter er voor alles opzitten (bv. landschappen, portret) of moet je deze er dan af halen, of gebeurd er totaal niets als je deze niet "goed" draait?

                          Alvast bedankt!
                          Je verliest al gauw storende reflecties, die door sommigen belichting worden genoemd, zelfs als er geen zon is. Voor je het weet ziet een oud pannendak er onverhoopt uit als nieuw. Bij landschappen met een groothoek moet je oppassen voor een te sterk verloop van licht naar donker. Door een venster zie je al dan niet jezelf, afhankelijk van wat je goed vind.
                          Last edited by Poza; 17 juni 2011, 10:21. Reden: herschreven

                          Comment


                          • #14
                            Re: Het bos niet zien door de Polarfilters!

                            Bij deze dus de voorbeelden:

                            Zonder Aperture:

                            _MG_1458 by RyanGalle, on Flickr

                            Met Aperture:

                            _MG_1456 by RyanGalle, on Flickr

                            Heb ze express iets kleiner dan 900px gehouden..
                            Stuff: Canon EOS 7D - 24-105L F4 - Vanguard 263AP met SBH-30 - and a lot of patience ;)

                            Comment

                            Working...
                            X