Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groter zoekerbeeld gezocht...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groter zoekerbeeld gezocht...

Beste,
    Sinds enige tijd begin ik nogal te sukkelen met mijn ogen. Hierdoor valt het mij moeilijk om nauwkeurig scherp te stellen bij macro-fotografie.
    Daarom zou ik willen vragen of er een hulpstukje bestaat dat het beeld van de zoeker groter weergeeft. Ik heb een 400D en die geeft nogal een klein zoekerbeeld. En hiermee bedoel ik niet dat de zoeker geen 100% van het werkelijke beeld weergeeft.
    Ik zoek dus een hulpstukje om op de zoeker te zetten dat het volledige beeld vergroot, dus geen vergroting van het centrale deel van het onderwerp.
    Als je niet goed begrijpt wat ik bedoel zet dan even een 400D voor je ogen, en bekijk daarna hetzelfde onderwerp met een 7D en je zal begrijpen wat ik bedoel.

Na enig zoekwerk heb ik dit gevonden http://www.fotoshopaalten.nl/seagull...7a02333c1dfb53, maar volgens mij vergroot dit enkel het centrale deel.

Ik zou natuurlijk ook een 60D of beter nog een 7D kopen om een groter zoekerbeeld te bekomen, maar dat ligt net iets boven mijn huidig budget, zeker na de recente aankoop van de 70-200 f4 IS.

Groeten,
    Geert

Re: Groter zoekerbeeld gezocht...

Ik de 1x en 2x vergrotende hoekzoeker van FS Aalten en daarbij blijft bij de grote zoeker van de D2h de hele zoeker zicht(vignetering, nou ja gewoon zwart, in de uiterste hoeken) maar je moet er wel schuin in gaan kijken voor de zijkanten, maar je ziet de randen van de zoeker. De extra grote zoeker van de D700 gaat er niet helemaal op bij 2x. Dus bij een kleine zoeker zal het helemaal geen probleem geven, je schakelt ook erg makkelijk over van 1x naar 2x.

klik

Je kan Roland ook altijd even mailen en dan heb je altijd snel antwoord en hij weet waarover die praat.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Ik de 1x en 2x vergrotende hoekzoeker van FS Aalten en daarbij blijft bij de grote zoeker van de D2h de hele zoeker zicht(vignetering, nou ja gewoon zwart, in de uiterste hoeken) maar je moet er wel schuin in gaan kijken voor de zijkanten, maar je ziet de randen van de zoeker. De extra grote zoeker van de D700 gaat er niet helemaal op bij 2x. Dus bij een kleine zoeker zal het helemaal geen probleem geven, je schakelt ook erg makkelijk over van 1x naar 2x.

klik

Je kan Roland ook altijd even mailen en dan heb je altijd snel antwoord en hij weet waarover die praat.
      Hartelijk dank voor je snelle antwoord. Maar ik zoek wel geen hoekzoeker aangezien dit wat onhandig is voor fotografie uit de losse hand. Maar ik veronderstel dat de principes wel hetzelfde zijn. Het doet me in ieder geval deugd te vernemen dat mijn zoekerbeeld waarschijnlijk volledig zichtbaar blijft.

Ga in ieder geval een mailtje sturen naar FSAalten.

Groeten,
      Geert

Comment

weet niet of deze op de 400D past, maar dit is wat je nodig hebt.
        http://www.fotokonijnenberg.be/produ...vergroter.html
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
          Toch wel grappig dat ze dit een oculair vergroter noemen.
          ik heb zo'n ding omdat ik met mijn bril niet goed de randen van het zoekerbeeld
          kan zien.
          Dit voorzetglaasje verkleind het zoekerbeeld zodat je goed kan "kaderen"
          Dit wel op een 5D2 maar dat zal op iedere camera zo werken.

Ik denk niet dat de topicstarter dit zoekt.

gr.ron.
          http://exhi-fotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door exhi Bekijk bericht
            Toch wel grappig dat ze dit een oculair vergroter noemen.
            ik heb zo'n ding omdat ik met mijn bril niet goed de randen van het zoekerbeeld
            kan zien.
            Dit voorzetglaasje verkleind het zoekerbeeld zodat je goed kan "kaderen"
            Dit wel op een 5D2 maar dat zal op iedere camera zo werken.

Ik denk niet dat de topicstarter dit zoekt.
            Had ik ook al opgemerkt na het opzoeken van enkele reviews van dit artikel. Volgens die reviews zou dit niet enkel het zoekerbeeld verkleinen, maar tevens verdonkeren.
            Maar in ieder geval, bedankt voor de reacties. Ik zoek verder.
            Groeten,
            Geert

Comment

dat Canonding is inderdaad geen occulairvergroter (verkeerde vertaling door konijn blijkbaar). dat is een occulair extender (vergroot de afstand tot het oog voor brildragers).

Voor Nikon bestaan er wel occulairlenzen die het beeld vergroten. dus moet het bij Canon ook bestaan.
              Een collega BD'er heeft er zo eentje op zijn (nikon) camera (handig bij manuele scherpstelling bij macro).
              Last edited by zunoel; 15 juni 2011, 07:30.

Comment

Voor Nikon bestaan er wel occulairlenzen die het beeld vergroten. dus moet het bij Canon ook bestaan.
                Een collega BD'er heeft er zo eentje op zijn (nikon) camera (handig bij manuele scherpstelling bij macro).
                Ja, maar vergroot ook alleen maar het centrale gedeelte van het zoekerbeeld, bovendien kan je deze maar monteren op de pro en semi pro toestellen, met een uitschroefbaar zoekerglaasje. KLIK

Bestaat waarschijnlijk reeds vanaf de F2 serie van Nikon.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Ja, maar vergroot ook alleen maar het centrale gedeelte van het zoekerbeeld, bovendien kan je deze maar monteren op de pro en semi pro toestellen, met een uitschroefbaar zoekerglaasje. KLIK

Bestaat waarschijnlijk reeds vanaf de F2 serie van Nikon.
                  Dat is de GD-2 zoekerloep (vergroting 2x)

nope, bedoelde de Magnifying Eyepiece DK-17M voor pro-toestellen of de Magnifying eyepiece DK-21M voor de andere.
                  Deze hebben een mindere vergroting (ongeveer 1,2x) en doordat ze in de plaats komen van het huidig ringetje kun je toch nog de ganse zoeker zien.

Comment

Dat is de GD-2 zoekerloep (vergroting 2x)

nope, bedoelde de Magnifying Eyepiece DK-17M voor pro-toestellen of de Magnifying eyepiece DK-21M voor de andere.
                    Deze hebben een mindere vergroting (ongeveer 1,2x) en doordat ze in de plaats komen van het huidig ringetje kun je toch nog de ganse zoeker zien.
                    Zoiets voor Canon, daar ben ik net als TS ook naar op zoek ... (ook voor macro dus ).
                    Hopelijk weet iemand raad.
                    Master the craft, and the art will follow.
                    Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                    http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

Comment

Heb een mailtje naar photoshopaalten gestuurd met mijn vraag en blijkbaar schijnt dit niet te bestaan wat ik zoek. Men raadde mij een liveview afstandsbediening aan, maar dit kan dan weer enkel vanaf de 450D (ik heb een 400D). Maar dit lijkt me dan ook weer niet handig om in de weide mee achter een vlinder te spurten...
                      Ik denk dan maar dat ik mij dat vergroterloupje ga aanschaffen waarvan in mijn openingspost sprake. Beter een minder geslaagde compositie die scherp is dan een onscherpe mooie compo.
                      Als ik het dingetje aangekregen en uitgeprobeerd heb, laat ik nog wel weten wat de resultaten zijn. Waarschijnlijk nog wel nuttige info voor andere mensen...
                      In ieder hartelijk dank voor de reacties en de hulp.

Groeten,
                      Geert

Comment

Working...
                      X