Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND filters vast of fader

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: ND filters vast of fader

Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
    In verband met vaste filters, heb ik niemand nog horen spreken over LEE of Cokin filters? Het lijkt mij toch een handig systeem om scherpt te stellen, en zovoorts en dan vrij gemakkelijk de correcte filter in de houder te steken?

Of zie ik belangrijke nadelen over het hoofd?
    Filters welke in een houder schuiven sluiten niet erg nauw aan op je objectief...of m.a.w er zit altijd een lichtspleet tussen het filter en de voorkant van je objectief. Hierdoor kan de lichtmeting en het eindresultaat nadelig beinvloed worden. Vooral bij gebruik van de sterkere nd filters( 6-10 stops) zal je hierdoor meer problemen kunnen ondervinden.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
      Een nd filter wat in elke situatie bruikbaar is bestaat helaas niet. Voor de foto's overdag bij zonnig weer heb je een sterk filter nodig wanneer je een echt vlak wateroppervlak wil ( 8-10 stops).
      Bij mindere lichtomstandigheden (schemer-zonsondergang) is 3 stops misschien al voldoende.

Mijn filters zitten opgeborgen in de doosjes die B+W bij hun filters levert. Sterk genoeg....de filterwaarde of het soort filter heb ik buiten op de doos geschreven zodat ik niet lang moet zoeken.
      Bedankt voor je antwoord.

Zou ik hieruit op kunnen maken dat als ik een nd van 8-10 stops en een nd van 3-4 stops heb eigenlijk in bijna elke situatie met goede resultaten naar buiten komen?

Of is dit nog te positief?
      Greetz Twan

http://500px.com/TwanGroenen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twannie Bekijk bericht
        Bedankt voor je antwoord.

Zou ik hieruit op kunnen maken dat als ik een nd van 8-10 stops en een nd van 3-4 stops heb eigenlijk in bijna elke situatie met goede resultaten naar buiten komen?

Of is dit nog te positief?
        Met twee filters kom je toch al een heel eind . Weet wel niet zeker of 4 stops filters bestaan. Je kunt alsnog spelen met de isowaardes en het diafragma ook om andere resultaten te krijgen samen met je filters. Je kunt zelfs nd filters combineren ( wel opletten op extreme groothoek dat de filters niet zichtbaar worden in de hoeken ). Indien je ook nog in bezit bent van een polfilter(+-2 stops) kan je deze nog gebruiken om te combineren. Een polfilter samen met 3 nd stops filter geeft dan bv 5 stops. Stacken van filters kan de beeldkwaliteit wel aantasten en de kans op reflecties tussen de filters onderling vergroten. Die 10 stops nd filter zou ik pers. verkiezen boven een 8 stops nd indien je echt lange sluitertijden wil halen bij zonnig weer,.. en indien je liever geen combinaties wil maken met meerdere filters.
        Last edited by RUPSELKOPKE; 1 juli 2011, 17:27.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Ik heb dit draadje ook van kortbij opgevolgd, en heb de voorbije dagen ook wat avondjes googelen naar reviews over ND filters en de "fader"-versies achter de rug.
          Ik heb toch de indruk dat je zelfs met de dure Singh-Ray Vari-ND (van 340 à 390 $) evenmin als met de betaalbaarder LCW Fader (waarvan daarenboven o.a. via eBay nogal wat namaak van slechte kwaliteit zou verkocht worden) nooit in alle omstandigheden (breedhoek & tele) even goede resultaten kunt bekomen (niet egale densiteit bij breedhoek, scherpteverlies bij tele, ...).
          Als je dan van de betaalbare LCW toch nog 2 exemplaren moet kopen om een breed bereik af te dekken (zowel de gewone 2-8 stops, als de ultra 9-12 stops), dan krijg ik toch meer zin om gewoon 3 B+W NDs te kopen : een 103, 106 en 110.
          Akkoord, ik heb niet het comfort van de variabele instelbaarheid en het wordt dus af- en terug opschroeven indien je aan compo of scherpstelling wilt sleutelen, maar ik heb toch de indruk dat dit meer zekerheid biedt qua beeldkwaliteit.
          Bij Studio73 staan ze nu à 105 EUR / stuk, maar jammer genoeg geen voorraad .

Of heeft iemand (een ervaringsdeskundige bvb.) hier argumenten om mij terug te doen twijfelen ?
          Master the craft, and the art will follow.
          Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
          http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

Comment

Ik volg dit draadje ook op de voet....Zal van de week eens een paar test doen...
            Mvg, Pascal,Schoonspikke
            Als je schiet..schiet dan raak!
            500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Vandaag is m'n fader ultra binnen gekomen.
              Al een paar testjes gedaan in volle zon over de middag en moet zeggen, heeft toch goede resultaten. (Getest op 17-55)
              Morgenavond testen op het strand bij zonsondergang en later plan ik nog eens een strobist-test.

Als het kan en mag zal ik dan een paar testfoto's posten ter beoordeling.
              www.brunodyserinck.be
              https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Zeker doen, VD, alle ervaringen zijn bruikbaar!
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Gisteren en eergisteren m'n eerste ervaringen opgedaan met de LCW ND Mark II Fader. En dit zijn m'n eerste impressies (vanuit oogpunt: beginner met ND-fader ):

Foto's zijn ter beoordeling van dit filter en mijn beginnersgebruik ervan. Er is dan ook geen enkele nabewerking op uitgevoerd! Heeft trouwens geen enkele zin, want dat zou de waarheid geweld aan doen. Gelieve daar dan ook rekening mee te houden!

Ik geef het grif toe: ik moet er vooral nog mee leren werken. Het is een zeer creatieve filter. Maar laat vooral duidelijk zijn dat het creative aspect (superlange sluitertijden) zich gewoon best manifesteren bij donkere weersomstandigheden: valavond, in het bos,...
                  Bedenk gewoon op voorhand als je "creatief" wil zijn, dat je dat ook maar op bepaalde tijdstippen kan doen.

Zo ben ik gisterenavond terug naar m'n favoriete golfbreker te Duinbergen gegaan. Een combinatie van The Photographer Ephemeris en Weerstation Heist gaf me een euforisch gevoel: bij valavond & zonsondergang zou het eb worden. Dus een beweging naar laagwater. Nu moet je weten dat die ene golfbreker daar bestaat uit twee delen: een massief gedeelte waarbij de de breukstenen mooi geordend liggen, maar naarmate je meer naar het hoofd van de golfgreker gaat bestaat die uit een combinatie van breukstenen en een "armour"-laag: grotere rotsblokken.
                  Fotografisch zeer mooi als het laagwater wordt dat deze uit de zee opdoemen.

Doordat de zon nog vrij hoog zat bij aankomst (rond 19u30, zon zou pas ondergaan rond 22u05) en gehuld zat in sluimerwolken, achtte ik het juiste moment om de zonnegloed op de zee vast te leggen. Op m'n 17-55mm objectief zette ik de combinatie pola-filter (3 stops) + fader nd (2-8 stops). Met het gedachte: ik heb zowiezo m'n 3 stops nodig (pola) + regelbaar fader.
                  Lichtmeting vanuit de camera zonder filters, circa 1 cm onder de zon gaf me op f22 een sluitertijd van 1/4000 aan (meteen het maximum dat mijn toestel aankan, zonder knipperen, dus toereikend)
                  Met de fader op 1 maataanduiding van het maximum (wou het gekende kruis vermijden). Gaf mij dit onderstaand resultaat.

Klein foutje in de beschrijving in foto: het gaat om de Mark II fader. Niet de Ultra fader! M'n excuses
                  Vaststelling: duidelijk algemeen onderbelicht, zon uitgebrandt, reflecties van de zon niet, niet scherp te noemen.
                  Zon zat nog te hoog om dit zo in beeld te nemen. En grootste les: gebruik een polarisatie filter NIET! Duidelijke beginnersfout!

Nog iets (wat maar logisch te noemen is, maar toch te vermelden waard) Je kunt je orginele zonnekap niet nuttig meer gebruiken: buitenmaat van het filter is één maat groter geworden dan de maat van het objectief. Je kunt dit in principe wel nog doen, als je eerst je zonnekap op zet en daarna je filter, maar dit is een heel gedoe en zorgt ervoor dat je je fader niet deftig meer kunt afregelen.
                  Ik bemerk dat ik enkel pal in de zon een licht streepje flare heb. Maar voor mij persoonlijk hoort zoiets gewoon bij zo'n foto. Vanaf dat je ook maar iets minder pal in de zon staat heb je daar geen last meer van. (Ik hoor de ervaren mensen nu al grinniken en zeggen: ja, duh!...)

Hieronder zie je duidelijk waarom je er geen (extra) pola bij je ND fader plakt :

Gezien de omstandigheden (vrij veel wind: afstandbediening, statief & spiegel opgeklapt)
                  is dit voor mij een vrij geslaagd beeld op gebied van scherpte en kleurweergave.
                  Daar zit het filter toch wel goed voor mij. Filter nog steeds ingesteld op de laatste maataanduiding voor maximale instelling

Met dat naarmate de tijd verstreek het zonlicht gunstiger werd, kon ik de extreme(re) instellingen van het filter wat terugdraaien.
                  Volgende foto is met de ND fader halverwege ingesteld genomen.
                  Dit gaat al richting beoogde doel: een mooie balans in helderheid qua totaalbeeld en een niet overdreven "melk"-achtig effekt.

Volgens mij redelijk goed gebalanceerd totaalbeeld, relatief goede details...
                  Maar het ontbreekt mij nog aan absolute scherpte. Daar is m'n overdreven diafragma-instelling volgens mij verantwoordelijk voor.
                  Een f16 had me waarschijnlijk een beter resultaat gegeven.

Daarna heb ik me gewaagd aan wat bracketing met het oog op wat blending. Hieronder één belichting uit een reeks van 5

Het was de bedoeling om de golven "stil" te krijgen, zonder overdreven melkvorming.
                  Daar ben ik, volgens mij, daar redelijk in geslaagd.
                  De scherpte is aanvaardbaar en de kleurenweergave is ok.
                  Absolute scherpte ontbreekt in de reeks. Zoals eerder gezegd zal dat volgens mij aan m'n diafragma op f22 liggen in combinatie met mogelijke beweging.

Mijn eindconclusie van deze eerste test: het is een creatieve filter waar je mee moet leren werken. De standaardinstellingen diafragma, sluitertijd en iso waarmee je al tal van mogelijke combinaties kon maken met een al dan niet creatief objectief waarmee je al serieus uit de voeten kon, wordt nu uitgebreid met nog meer mogelijkheden.

Net zoals je met sluitertijden, diafragma en iso je beperkingen hebt in bepaalde omstandigheden, heb je dit ook met het gebruik van dit filter.
                  Het filter is niet de filter die je opschroeft en je kant en klare oplossingen biedt. Je moet er mee leren omgaan en voordat je duim op de ontspanknop van je afstandbediening richt, moet je even al goed nagedacht hebben over hetgene je wil bereiken.

Ohja: vergeet niet je zoeker af te dekken als je lichtmeting doet Het scheelt!
                  www.brunodyserinck.be

Comment

Wauw, VD! Bedankt voor deze interessante test en verslag. Het ziet ernaar uit dat naargelang je ervaring met zo'n fader groeit, je resultaten beter worden. Q.E.D.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Een paar voorbeeldfoto's gemaakt met vaste nd filters.

8 seconden belichting met 2 stops nd + polfilter. Iso 50 , f22 ,18mm.

30 seconden belichting met 6 stops nd Iso 50 , f18 , 14mm

Hoe langer de belichting hoe zachter de wolken en hoe meer bewegingslijnen je in deze wolken kunt zien. Deze beide foto's zijn wel degelijk nabewerkt...."de bewerking " start eigelijk al met het plaatsen van een filter die sterk vertragend werkt, want in normale omstandigheden kan je het oppervlak van de zee nooit zo rustig en bewegingsloos zien.
                      Last edited by RUPSELKOPKE; 7 juli 2011, 14:43. Reden: foute exifgegevens

Comment

Dit is natuurlijk de perfectie zelve die je toont! Amai, hier droom ik nog effekes van.

Je moet natuurlijk je trukendoos nu niet uit de doeken doen, maar mag ik je vragen welke techniek(en) je gebruikt? (vooral de eerste foto?) Want: wat een scherpte! Wat een lichtkwaliteit! Is dit het resultaat van een blending of een hdr? Of een mix van beide?
                        www.brunodyserinck.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                          Dit is natuurlijk de perfectie zelve die je toont! Amai, hier droom ik nog effekes van.

Je moet natuurlijk je trukendoos nu niet uit de doeken doen, maar mag ik je vragen welke techniek(en) je gebruikt? (vooral de eerste foto?) Want: wat een scherpte! Wat een lichtkwaliteit! Is dit het resultaat van een blending of een hdr? Of een mix van beide?

Niet echt trukendoos.De lokatie en het licht zijn voor 90% de grote bepalende factoren...éénieder die op hetzelfde tijdstip in dezelfde omgeving was kon nagenoeg dezelfde opname maken .....aan onze Belgische kust in een mindere mooie omgeving en erg slechte lichtomstandigheden zal ik er eveneens niet in slagen om er iets moois van te maken.
                          De eerste is inderdaad een blend.....de bovenste helft van de foto is een opname die ong .1 stop onderbelicht is om nog net alle hooglichten te behouden. De lichtkwaliteit = het aanwezige licht samen met het gebruik van een polfilter om schittering op de stenen en wateroppervlak sterk te verminderen.
                          Scherpte = grote resolutie van 5DmkII + resizetechniek.
                          De tweede foto is slechts één enkele opname.

Comment

Ik ben nog hevig aan het zoeken voor een B&W nd110 (10 stops) voor mijn vakantie naar oostenrijk.

Ik kan hem nergens vinden heeft iemand van jullie een idee?
                            Greetz Twan

http://500px.com/TwanGroenen

Comment

iedereen dank om mijn draadje hier in leven te houden
                              ikzelf geraak er niet aan om mijn eigen filter verder uit te testen ,geen tijd maar ik volg het zelf op de voet .
                              zodra ikzelf weer de kans zie zal ik dan ook mijn eigen bevindingen hier vermelden ,intussen leer ik bij hoe ik hem zelf goed moet leren gebruiken

Comment

Gisteren een avondshoot gedaan met fader (geen ultra), en toch niet echt heel tevreden over.

Van zodra er meer licht is, en je wilt dicht draaien naar 6-7 stops (dan spreek ik nog niet van 8), dan zijn er links en rechts in de bovenhoek lichte hoeken te zien. Als je goed kijkt herken je het kruis er in.

Tot 4-5 stops is het OK, maar te weinig als er nog veel licht is (bvb 30-45min voor zonsondergang).

Ik ga toch uitkijken voor een ND106 of ND110 tegen dat ik op vakantie vertrek.
                                www.damafoto.be
                                Facebook Damafoto

Comment

Working...
                                X