Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND filters vast of fader

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: ND filters vast of fader

Ik zou het idd ook niet als pol filter gebruiken (die gebruik ik af en toe wel), maar om langere sluitertijden te bekomen. Nu moet ik dat ook met mijn pol filter doen, en diafragma's van f/22...
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

ik wil er hier even bijvermelden ,dat het DLC fader ND ultra filter mark 2 ,ik heb daar gevraagd wat het verschil is met de het extra woordje "ultra" wat wel een serieus verschil is in prijs 179€-249€,blijkbaar zou hij nog iets fijner zijn waardoor volgens hij beweerd op 10 mm (crop) geen vignettering zou voor komen en het fader bereik veel verder gaat vooralleer je het beruchte zwarte kruis zou zien ,hij beweert tot 8,5 stops zonder probleem ,ik heb gekozen voor die ultra ,ik hoop natuurlijk dat zijn beweringen bewaarheid worden ,nu zaterdag zou ik hem in mijn bezit hebben ,alleen weet ik nog niet direct wanneer ik de eerste foto's kan maken ,door omstandigheden komt het nu zeer moeilijk uit!!
      in ieder geval hou ik jullie op de hoogte
      dit is de link naar mijn aankoop
      dit is de andere
      dank voor jullie hulp
      Last edited by bopatje; 7 juni 2011, 22:13.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
        ik wil er hier even bijvermelden ,dat het DLC fader ND ultra filter mark 2 ,ik heb daar gevraagd wat het verschil is met de het extra woordje "ultra" wat wel een serieus verschil is in prijs 179€-249€,blijkbaar zou hij nog iets fijner zijn waardoor volgens hij beweerd op 10 mm (crop) geen vignettering zou voor komen en het fader bereik veel verder gaat vooralleer je het beruchte zwarte kruis zou zien ,hij beweert tot 8,5 stops zonder probleem ,ik heb gekozen voor die ultra ,ik hoop natuurlijk dat zijn beweringen bewaarheid worden ,nu zaterdag zou ik hem in mijn bezit hebben ,alleen weet ik nog niet direct wanneer ik de eerste foto's kan maken ,door omstandigheden komt het nu zeer moeilijk uit!!
        in ieder geval hou ik jullie op de hoogte
        dit is de link naar mijn aankoop
        dit is de andere
        dank voor jullie hulp
        Die ULTRA nd van light craft is een 9-12 stops versie..........hij zal altijd zwart op je objectief zitten ongeacht welke setting. De gewone niet ultra versie is het filter wat volgens hun 2 tot 8 stops licht tegen houd. Succes met je aankoop
        Hier een link naar een andere website ...waar het door u bestelde filter slechts 144 euro kost in 82mm formaat. Uwe leverancier gaat u voor 100 eurokes naaien lijkt me.
        Last edited by RUPSELKOPKE; 7 juni 2011, 22:35.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Zie ook http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...lter-82mm.html

1) ik vrees dat ze je daar iets wijs gemaakt hebben...
          2) de prijs is veel te hoog

EDIT : ondertussen had Rupsel iets gelijkaardigs in zijn post toegevoegd... onze posts hebben elkaar gekruist...
          Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
          Die ULTRA nd van light craft is een 9-12 stops versie..........hij zal altijd zwart op je objectief zitten ongeacht welke setting. De gewone niet ultra versie is het filter wat volgens hun 2 tot 8 stops licht tegen houd. Succes met je aankoop
          www.damafoto.be
          Facebook Damafoto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
            Zie ook http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...lter-82mm.html

1) ik vrees dat ze je daar iets wijs gemaakt hebben...
            2) de prijs is veel te hoog

EDIT : ondertussen had Rupsel iets gelijkaardigs in zijn post toegevoegd... onze posts hebben elkaar gekruist...
            t'is niet waar he ,daar zal nog wel een hartig woordje over gepraat worden

Comment

t'is niet waar he ,daar zal nog wel een hartig woordje over gepraat worden
              deze morgen (na een nachtje woelen ,dit nieuws juist voor je je bed inkruip)toch nog eens gekeken ,en idd je hebt gelijk deze filter gaat van 9 tot 12 stops ,maar dat is niet dezelfde filter ,de mark 2 is de vernieuwde versie van het vorig model ,die is heel wat dunner en krijg je geen vignettering op 10mm brandpuntafstand ,je kan deze uitleg trouwens lezen bij de omschrijving mark 1 versus mark 2

"LightCraftWorkshop FaderND ? MkI vesus MkII filter
              Light Craft workshop produceert de FaderND filter al meer dan een jaar maar de FaderND filter werd pas in maart 2010 voorgesteld . Het was een overweldigend succes en onze bestaande stock werd totaal uitverkocht op de beurs. Ondanks dit succes vroegen we bij de gebruikers naar kritische opinies betreffende deze filter. Twee domeinen tekenden zich af die voor verbetering vatbaar waren:
              - Een lichte vignettage bij extreme groothoeklenzen.
              - Een beeldverzachting bij langere brandspuntafstanden
              Light Craft Workshop is geen groot bedrijf. Toch stonden ze open voor deze opmerkingen en ontwikkelden de MKII versie van de FaderND filter.
              De MKII versie heeft nog steeds een konische montuur, maar die is 1mm dunner dan de originele versie zodat dit de vignettage bij extreme groothoeklenzen tegengaat. Deze nieuwe, dunnere montuur is een exclusiviteit van de LightCraftWorkshop filters.
              Het produktieproces van de MkII versie gebruikt een nieuwe polijst techniek en een nieuwe polarisatie film op de binneste oppervlakken van de twee glaselementen. Dit heeft grotendeels de verzachting van het beeld, bij grotere brandpuntsafstanden, opgelost.

,zie hier daar zit ook het prijs verschil ,maar ik wist wel niet dat die ging van 9 tot 12 stops ,en ik vraag mij nu af na de uitleg van rupselkopke over het bereik om overdag met lange sluitertijden te kunnen werken ,of deze aankoop nu niet beter is dan die niet ultra mark 2
              dit was ook de uitleg dat ik heb gekregen van art en craft nadat ik ook het verschil gevraagd had over die meerprijs ultra
              "Beste,
              Er bestaan 2 types in de mark II filters. De Fader ND mark II welke u aanduid voor 179€. En de Fader ND Ultra Mark II welke u heeft besteld aan 249€.
              Deze is nog een pak kwalitatiever en kan u een stuk verder mee gaan zonder kruisvorming in uw beeld."

dus zou deze dan een miskoop zijn ,?? kwa prijs is het verschil van deze niet zo groot met konijnenberg als ik de transportkosten er nog eens bij reken (12€)
              Last edited by bopatje; 8 juni 2011, 07:02.

Comment

Denk toch dat je dit beter nog eens goed uitpluist.

Zie ook de website van LCW http://lightcraftworkshop.com/site/page14.html

Ik geloof best dat de MKII een vernieuwde/verbeterde versie is van "MKI", en mss ook wat dunner is om de vignettering te verminderen.

Maar waar het hier om gaat is het verschil tussen de gewone en de ULTRA (en beiden bestaan nu in MKII versie).

De gewone is 2-8 stops, en de ultra (al dan niet MKII) 9-12 stops.

Maar ik zou er zeker mijn slaap niet voor laten

Succes !
                www.damafoto.be
                Facebook Damafoto

Comment

Ik wil Bopatje zijn thread zeker niet kapen, maar denk je dat een 2-8 stops (zelfs als je best maar tot 5 zou gaan) voldoende is om overdag (bv bij een zonsondergang) voldoende langere sluitertijden te verkrijgen?
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Ik wil Bopatje zijn thread zeker niet kapen, maar denk je dat een 2-8 stops (zelfs als je best maar tot 5 zou gaan) voldoende is om overdag (bv bij een zonsondergang) voldoende langere sluitertijden te verkrijgen?
                    Overdag (bedoel dan klaarlichte dag, niet bij zonsondergang) zal die 12stops wel van pas komen, maar voor sunsets moet 2-8 (2-5?) zeker volstaan.
                    Meestal worden die opnames toch geblend, waarbij lange sluitertijden voor voorgrond (rots+water bvb) genomen worden, en kortere sluitertijden om de lucht goed te belichten, en dan heb je geen ND filter nodig zelfs.

Dit is althans hoe ik te werk ga. Ik weet ook dat niet iedereen deze techniek (HDR-blending) toepast...
                    www.damafoto.be
                    Facebook Damafoto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Zoals Dama reeds zei is 5 stops meer dan voldoende om seconden lange sluitertijden te behalen bij zonsondergang of zonsopgang.....maar die twee situaties reken ik al lang niet meer bij klaarlichte dag. Eigelijk zou je voor jezelf eerst moeten bepalen wat een lange sluitertijd is en welk effect je wil bekomen. Voor iedereen is dat anders....1sec is lang voor sommigen....maar 30 sec is nog te kort voor anderen. Wil je een spiegelglad zeeoppervlak en een lucht die helemaal uitgesmeerd is door beweging dan heb je sluitertijden nodig van een stuk meer dan 10 sec. Heb je enkel een mistig sluiereffect voor ogen bij een rivier dan is 1 sec reeds genoeg.

Voorbeeld belichting van 1 volledige minuut. Zie naar het gebruikte materiaal onder deze foto. De zee is glad en de wolken uitgesmeerd
                      Last edited by RUPSELKOPKE; 8 juni 2011, 13:37.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Bedankt, Rupselkopke, da's informatie waar ik wat aan heb!

Comment

heb de ultra MKII is goed voor wat het gemaakt is, in situaties waar er teveel licht is een paar stoppekes ophalen bij normale sluitersnelheden, niet meer of niet minder. Als je langere sluitertijden wenst, 1minuut of langer is dat ding niet geschikt wegens kleurverloop vignetting etc.

gebruik ook ND filters van hoya en BW, combineer somtijds tot 14 stops, die filters zijn kwalitatief stukken beter, is letterlijk verschil van dag en nacht voor lange belichtingen. Voor 90sec bij valavond, laat ons zeggen momenteel tussen 20 en 21uur, kom je bij 100ISO en f16 niet toe met 10stops, zelfs niet bij licht bewolkt weer.

Comment

Zoals Dama reeds zei is 5 stops meer dan voldoende om seconden lange sluitertijden te behalen bij zonsondergang of zonsopgang.....maar die twee situaties reken ik al lang niet meer bij klaarlichte dag. Eigelijk zou je voor jezelf eerst moeten bepalen wat een lange sluitertijd is en welk effect je wil bekomen. Voor iedereen is dat anders....1sec is lang voor sommigen....maar 30 sec is nog te kort voor anderen. Wil je een spiegelglad zeeoppervlak en een lucht die helemaal uitgesmeerd is door beweging dan heb je sluitertijden nodig van een stuk meer dan 10 sec. Heb je enkel een mistig sluiereffect voor ogen bij een rivier dan is 1 sec reeds genoeg.

Voorbeeld belichting van 1 volledige minuut. Zie naar het gebruikte materiaal onder deze foto. De zee is glad en de wolken uitgesmeerd
                            Dank je rupselkopke en dama voor de zeer informatieve uitleg ,na een bijna slaaploze nacht dacht dat ik in de zak gezet was heb ik hier nu toch de uitleg die ik wou horen ,het is idd mijn bedoeling om overdag te kunnen werken hiermee ,en die foto die als voorbeeld wordt getoond is hetgeen ik voor ogen had ,ik denk niet dat ik zoiets kan bekomen met de gewone mark2 versie ik heb vroeger als eens een vaste nd filter gehad van 8 stops ,en op klaarlichte dag kwam ik zelfs daarmee niet tot lange sluitertijden ,ook zoals dama zegt smorgens en bij valavond werk ik toch met manuele blending ,waardoor meestal dat probleem is opgelost en eigenlijk niet echt een ND nodig hebt,eigenlijk zou het mij een beetje verwonderen van deze firma om niet eerlijk te zijn ,want ik heb tot nu toe al iedere keer zeer goed gevaren ,met een zeer deskundige uitleg ,kwa prijs zijn ze soms iets duurder en soms goedkoper dan konijn waar ik ook al veel aan gekocht heb,het voordeel is voor mij dat de verplaatsing voor mij niet zo groot is
                            als ik enkele foto's heb gemaakt zal ik jullie op de hoogte brengen van het resultaat ,nogmaals dank ook aan de anderen die mij hebben geholpen

Comment

Dank je rupselkopke en dama voor de zeer informatieve uitleg ,na een bijna slaaploze nacht dacht dat ik in de zak gezet was heb ik hier nu toch de uitleg die ik wou horen ,het is idd mijn bedoeling om overdag te kunnen werken hiermee ,en die foto die als voorbeeld wordt getoond is hetgeen ik voor ogen had ,ik denk niet dat ik zoiets kan bekomen met de gewone mark2 versie ik heb vroeger als eens een vaste nd filter gehad van 8 stops ,en op klaarlichte dag kwam ik zelfs daarmee niet tot lange sluitertijden ,ook zoals dama zegt smorgens en bij valavond werk ik toch met manuele blending ,waardoor meestal dat probleem is opgelost en eigenlijk niet echt een ND nodig hebt,eigenlijk zou het mij een beetje verwonderen van deze firma om niet eerlijk te zijn ,want ik heb tot nu toe al iedere keer zeer goed gevaren ,met een zeer deskundige uitleg ,kwa prijs zijn ze soms iets duurder en soms goedkoper dan konijn waar ik ook al veel aan gekocht heb,het voordeel is voor mij dat de verplaatsing voor mij niet zo groot is
                              als ik enkele foto's heb gemaakt zal ik jullie op de hoogte brengen van het resultaat ,nogmaals dank ook aan de anderen die mij hebben geholpen
                              Voor diegenen die het interesseerd.
                              Heb vandaag bij half bewolkt weer op de middag in open veld nog eens een testje gedaan met een 10stops filter ( B+W110). Ik haalde vrij makkelijk 20-30sec op f16 bij iso 100........indien ik op f22 zou gewerkt hebben dus 40-60sec........na verlagen tot iso 50 zou 2 min haalbaar geweest zijn op f22.

Bopatje Indien je een filter van effectief 9-12 stops gebruikt zit je zeker goed om tijdens de dag reeds erge lange sluitertijden te bekomen.
                              Nadeel is wel het niet kunnen zien van de compo met het filter op je objectief. Compositie en focussen dus best zonder filter.....daarna autofocus afzetten en het filter plaatsen. Met het filter op het objectief moet je ook de zoeker van je camera afdekken(met je hand of lichaam bv) wanneer je de meting door de camera laat doen....anders zit je met een totaal verkeerde belichting in het eindresultaat.....meestal sterke onderbelichting.
                              Zorg ook dat je een draadontspanner in je bezit hebt welke je kunt blokkeren.....voor sluitertijden boven 30sec meestal een must voor de meeste camerabody's.

Comment

Voor diegenen die het interesseerd.
                                Heb vandaag bij half bewolkt weer op de middag in open veld nog eens een testje gedaan met een 10stops filter ( B+W110). Ik haalde vrij makkelijk 20-30sec op f16 bij iso 100........indien ik op f22 zou gewerkt hebben dus 40-60sec........na verlagen tot iso 50 zou 2 min haalbaar geweest zijn op f22.

Bopatje Indien je een filter van effectief 9-12 stops gebruikt zit je zeker goed om tijdens de dag reeds erge lange sluitertijden te bekomen.
                                Nadeel is wel het niet kunnen zien van de compo met het filter op je objectief. Compositie en focussen dus best zonder filter.....daarna autofocus afzetten en het filter plaatsen. Met het filter op het objectief moet je ook de zoeker van je camera afdekken(met je hand of lichaam bv) wanneer je de meting door de camera laat doen....anders zit je met een totaal verkeerde belichting in het eindresultaat.....meestal sterke onderbelichting.
                                Zorg ook dat je een draadontspanner in je bezit hebt welke je kunt blokkeren.....voor sluitertijden boven 30sec meestal een must voor de meeste camerabody's.
                                dank je rupselkopje ,het zal wat oefenen zijn maar ik heb graag weer nieuwe uitdagingen ,een tijdje geleden heb ik ook een mooie tip van jou gelezen ,die simpele methode om flare weg te werken ,met het vingertje ,heb het uitgeprobeerd en prima hoor
                                zo leert men stap voor stap weer iets bij dit dank zij mensen die graag hun kennis delen

Comment

Working...
                                X