Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Luchthavencontrole fototas

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Luchthavencontrole fototas

Binnen een kleine maand gaan wij op vakantie en uiteraard gaat de camera mee en alle benodigdheden. Alleen wil ik wat meer meenemen deze keer. Vorig jaar had ik 2 lenzen en een body bij en een gewone schoudertas als handbagage. Deze keer wil ik mijn rugzak meenemen (body, 4 lenzen en wat extra's).

Wat met de Douane? Doen ze moeilijk als ze zien dat je heel wat spullen bijhebt? Ik kan me voorstellen dat ze denken dat je het een en ander in het buitenland gekocht hebt en er een probleem van maken?

Mag je een statief aan de rugzak vastmaken en dit zo meedoen als handbagage? Zien ze dit niet als een metalen voorwerp (en dus een wapen)? In feite kun je er iemand mee knock-out slaan (niet dat ik dit van plan ben)

De tas laten inchecken als bagage doe ik niet. Met koffers wordt nogal veel gegooid en ik mag er niet aan denken dat er ook maar iets zou beschadigd zijn van mijn materiaal.
    Canon EOS 60D -- Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS -- Tamron 10-24mm F3.5-4.5 DI II LD -- Tamron 28-75 F2.8 XR DI -- Sigma 120-400mm F4.5-F5.6 APO RF DG OS HSM -- Samyang 8mm F3.5 Fisheye

Re: Luchthavencontrole fototas

ik heb altijd kopies van de facturen bij voor de douane.
    statief best in de koffer, gaat anders niet lukken. dat kan als wapen dienen.
    ik heb zo'n blaaspeertje dat er uitzien als een raketje, dan kijkt men altijd wel scheef naar mij als ik dat bij heb in de rugzak.

en in gambia was de douane gewoon corrupt geheugenkaart(gelukkig een lege) afgetroggeld.
    11-300mm
    jeff heylen

Comment

Statief mag je gelijk inleveren als zijnde één of ander wapen, terwijl een vriendien een paar jaar geleden wel een aantal breipennen mocht meenemen

Op Zaventem was mijn redelijk gevulde tas geen probleem, maar in Philly mocht de hele tas door een uitgebreide test inclusief antrax controle tapejes. Toen ik zei dat je een redelijk autootje kon aanschaffen voor die inhoud was het weer goed
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ja, dacht ik al. Het statief dan maar in de koffer zien te krijgen. Bedankt voor de tips alvast!
        Canon EOS 60D -- Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS -- Tamron 10-24mm F3.5-4.5 DI II LD -- Tamron 28-75 F2.8 XR DI -- Sigma 120-400mm F4.5-F5.6 APO RF DG OS HSM -- Samyang 8mm F3.5 Fisheye

Comment

Inderdaad, een statief laat je beter bij je niet handbagage.

Verdeel het gewicht best over de handbagage van twee personen als je vreest dat je te zwaar bent.

Ik doe ook steeds een aantal copie's mee van de inklaringskaarten van het materiaal.

Wat ik ook steeds bijheb, is een afdruk van de registratie op de website van Nikon, zo kan je meteen bewijzen dat je materiaal op datum en op jou naam geregistreerd staat, als het slecht gaat kunnen ze dat zelfs op internet nagaan, mits je zelf je wachtwoord ingeeft natuurlijk.

Normaal is fotomateriaal geen probleem als handbagage, maar ik heb één keer serieuze controle gehad bij een terugkeer uit Zuid-Afrika, namelijk in de luchthaven van Frankfurt, daar hebben ze het ganse boeltje flink nagekeken, ik werd meegenomen naar een bureel en moest er mijn beide rugzakken openen, toen gingen ze met een kaart met een grote ronde stip tussen alle gleuven en openingen, en staken dan die kaart in een machiene, geen idee wat hier de bedoeling van was, toen moest ik alles uitpakken en hen tonen en draaien en keren, zij raakten mijn materiaal met geen vinger aan, maar keken ook naar geen papieren of nummers, toen mocht ik alles terug opbergen en heb nog net mijn volgende vliegtuig kunnen halen, wat de bedoeling was, geen idee.

Comment

Dit jaar voor het werk al 16 vluchten genomen en heel de reutemeteut meegenomen in handbaggage. Body,lenzen, flitsers, zenders, microfoon, laptop....en nog nooit problemen gehad.

Demeyereg, wat jij beschrijft is een test op explosieven. Nu ja dat is wat men mijn heeft verteld toen men mij enkele jaren geleden ook uit de rij liet stappen en met een doekje langsheen mijn rugzak streek om het dan in een machine te laten analyseren. Ondertussen heb ik dat al 3 keer moeten doen...'t moet zijn dat ik er gevaarlijk uitzie zeker .

Het enige waar ik op let is dat ik mijn statief incheck (in mijn reistas) want ik denk ook dat men dat als mogelijk "wapen" kan zien.
            Verder een beetje opletten dat je niet de indruk geeft dat je een zware tas hebt bij het inchecken want je wil echt niet dat men het gaat nawegen .
            Tot nu toe steeds gelukt dus je hoort me niet klagen, anders een deel verdelen over de handbaggage van je partner als die meegaat

Neem ik filmpjes mee dan laat ik die altijd "handchecken" ook al staat er dat hun machine veilig is tot bijvoorbeeld 400 iso... ze mekkeren wel eens maar ik denk dat ze verplicht zijn om dat te doen.

Douane kan je enkel last mee hebben bij terugkomst moesten ze vermoeden dat je veel nieuwe spullen op je trip (buiten Europa) hebt gekocht. (Of bij sommige landen mag je bijvoorbeeld maar 1 fototoestel per persoon binnenbrengen maar daar heb ik nog problemen mee ondervonden).

Comment

Nog iets totaal anders.
              Steek in je handbaggage ook steeds een propere t-shirt, tandenborstel en wat proper ondergoed.
              Geloof me, als je valies niet mee is dan hoef je daar de eerste dag al niet mee bezig te zijn. In 90% van de gevallen heb je de volgende dag je spullen terug.

Comment

Ik heb mijn fototas ook al op het vliegtuig gehad, ze hebben wel al mijn lenzen en camera vast gehad en bekeken maar die mevrouw zij dat ze dat wel meer doen met fotomateriaal en dat er nog nooit iets is tegen gehouden van lenzen en camera's (Zaventem trouwens). Trouwens dit was wel allemaal gedaan in een 5 tal minuten hoor, ze weten waar ze moeten op letten, maar inderdaad ik had mijn tripod ook in mijn incheckbagage.
                Maar zorg er zeker voor dat je zoveel mogelijk materiaal IN je handbagage steekt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dondidi Bekijk bericht
                  Demeyereg, wat jij beschrijft is een test op explosieven. Nu ja dat is wat men mijn heeft verteld toen men mij enkele jaren geleden ook uit de rij liet stappen en met een doekje langsheen mijn rugzak streek om het dan in een machine te laten analyseren. Ondertussen heb ik dat al 3 keer moeten doen...'t moet zijn dat ik er gevaarlijk uitzie zeker .
                  Ach zo, ik wist niet wat de bedoeling was, bij mij was dat een kartonnen kaarje met een bol op gedrukt, waarmee ze overal tussen gingen, en daarna in een machiene staken.

Dat van er gevaarlijk uitzien, eigenaardig, maar ik zit bijna altijd in de prijzen.

En daar in Frankfurt lopen ze ook niet over van vriendelijkheid, amai.

Comment

Ik ben vorig jaar naar Madeira geweest vanuit Zaventem en in het reisbureau zei men mij dat een statief met de handbagage mee mocht en niet gezien werd als wapen. Toen ik bij de douane kwam moest die jonge kerel het toch even navragen en ik vreesde al dat ik het kwijt was, maar ik mocht het toch meenemen met de handbagage. Het was wel een reisstatief, niet zo een joekel.

Comment

Ik neem meerdere keren per jaar het vliegtuig met mijn fotomateriaal, nog nooit problemen gehad. Monopod aan de buitenkant van mijn rugzak binnen laders en kabels, laptop, 2 body's, flits meerdere sets batterijen een 24-70 en 70-200.
                      Wel al moeten openen en uitgebreide controle maar alles mocht zonder probleem mee.

Comment

hoi

jullie schrijven,kopies van facturen van aangekochte goederen.Maar wat doe je met 2hands?

En wat mag zo',n rugzak wegen?
                        Heeft de grote ook belang?
                        Alvast bedankt voor een reactie
                        groetjes

Ingeke

Comment

Dit jaar serieuze control gehad op zaventem.
                          Rugzak mocht niet meer wegen dan 6kg.
                          Al de rest moest verdeeld worden over andere tassen (ons madam haar chakosh en veel in mijn (jas en broek)zakken en een aparte strandtas volgeladen met materiaal).
                          Dus doe een jas aan en steek hier (best op voorhand) wat kleine lenzen, batterijen, flitser ... in, dan weegt je tas al minder.
                          Mijn rugzak werd effectief gewogen.
                          Eens voorbij de douane alles terug in de rugzak gestoken.
                          Statief sowieso in de koffer steken mag niet mee als handbagage !!!

Facturen tweedehandsmateriaal kan je gemakkelijk zelf opstellen en dit door iemand laten ondertekenen. Als je dit kan voorleggen is het al genoeg.
                          Orginele facturen copieren en meenemen.

Dit was mijn ervaring in mei 2011 op zaventem .
                          www.wildlifepixs.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ingeke Bekijk bericht
                            hoi

jullie schrijven,kopies van facturen van aangekochte goederen.Maar wat doe je met 2hands?

En wat mag zo',n rugzak wegen?
                            Heeft de grote ook belang?
                            Alvast bedankt voor een reactie
                            groetjes

Ingeke
                            Dat zal gewoon moeten voldoen aan de eisen voor handbagage, denk ik zo maar
                            Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                            Our English website: www.kaichitravel.com
                            Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Al enkele keren naar de VS geweest met AA vluchten, een grote rugzak als handbagage en een fototas met toestel appart. Dit mocht. Alles gaat door de scanner (fototas met daarin toestel),maar een computer moet uit de tas gehaald worden. Als de handbagage niet de limiet van te grootte overtreft is er geen probleem.

Albert
                              Juniormember maar reeds van af 1952 met fotografie bezig. Nu een oud bakske LC1 en recent DP2.

Comment

Working...
                              X