Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND vs CP filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ND vs CP filter

hey

ik had een vraagje, ik bezit een CP filter 77mm voor mijn 24-70L, waarvoor ik deze heb is om wagens te fotograferen ( ik doe geen landschappen ). Nu zat ik zo toevallig te kijken bij de ND filters op google afbeeldingen en zag dat dit ... precies hetzelfde effect geeft als een CP? Is er dan een verschil? Filtert een ND filter ook de reflecties ( of toch een deel ervan ). De ND filter kost precies ook minder dan mijn CP filter ( 100euro vs 200euro filtermaat 77 merk BW )

Ik zie het nut dan niet echt van een ND filter. Kan iemand hier wat meer uitleg over neerpennen?

Alvast dank

mvg
    Oli
    UnicornPictures on Facebook & Flickr

Re: ND vs CP filter

Even googlen

CP

Grijsverloop ND (ND grad)
    Grijsverloopfilters worden veel gebruikt voor landschapsfotografie waar het belangrijk is dat het zowel in lichte delen als donkere delen genoeg detail zichtbaar is. Door een grijsverloopfilter te plaatsen is het niet meer nodig een compromis te vinden tussen uitgebeten luchten en zwarte schaduwen.

ND (lange sluitertijden met een ND)
    Soms wil je een langere periode in een foto laten zien dan de fractie van een seconde gebruikelijk in fotografie, bijvoorbeeld om beweging te suggereren. Een Neutral Density filter kun je gebruiken om licht tegen te houden en hierdoor de sluitertijd te vertragen om beweging te suggereren in je foto's.

Comment

Kan je voorbeelden geven van foto's met een ND filter die hetzelfde effect (lijken te) hebben als foto's met een CP filter?

Normaal gezien kan dit niet. Een ND filter houdt al het licht tegen, terwijl een CP filter selectief licht tegenhoudt (een bepaalde polarisatierichting) zodat bv. reflecties verminderd kunnen worden. Misschien werd er een ND filter in combinatie met een CP filter gebruikt in die foto's die je gezien hebt?

En waar heb je 200 euro betaald voor een CP filter van B+W???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mich_ Bekijk bericht
        Kan je voorbeelden geven van foto's met een ND filter die hetzelfde effect (lijken te) hebben als foto's met een CP filter?

Normaal gezien kan dit niet. Een ND filter houdt al het licht tegen, terwijl een CP filter selectief licht tegenhoudt (een bepaalde polarisatierichting) zodat bv. reflecties verminderd kunnen worden. Misschien werd er een ND filter in combinatie met een CP filter gebruikt in die foto's die je gezien hebt?

En waar heb je 200 euro betaald voor een CP filter van B+W???
        wel ik had al gelezen dat door 2 CP's te gebruiken je wel hetzelfde kunt krijgen als 1 ND filter. Vandaar vooral de vraag. En voorbeeld, kijk gewoon op google afbeeldingen, dat lijkt me precies allemaal met een CP filter getrokken te zijn en het blijkt dna met ND filters getrokken :s

mijn model zit er wel niet meer tussen. Maar heeft destijds toch wel rond de 190+ euro gekost

Comment

Prijsverschillen zijn er:

http://tweakers.net/pricewatch/21172...-e-filter.html
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            klopt, maar ik koop liever in een winkel tot waar ik naartoe kan rijden zonder 5u op de baan te zitten

Comment

een CP in de "neutrale" stand werkt als een ND filter ... maar niet omgekeerd ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                wel ik had al gelezen dat door 2 CP's te gebruiken je wel hetzelfde kunt krijgen als 1 ND filter. Vandaar vooral de vraag.
                Dit is weer een geheel andere vraag dan waar je mee begon.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                  klopt, maar ik koop liever in een winkel tot waar ik naartoe kan rijden zonder 5u op de baan te zitten
                  Naar de meeste van die winkels hoef je niet eens toe te rijden
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

Comment

Working...
                  X