Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem met filter <-> lensdop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• probleem met filter <-> lensdop

Ik heb een lens aangekocht, hierbij zat een B+W filter, maar net ontdekt dat als ik de filter erop zet, de lensdop er niet meer oppast (de filterrand is niet diep genoeg voor het 'klemsysteem' van de lensdop). Is dit dan een speciaal soort filter? kan ik best een andere filter kopen, of bestaan er 'lensdoppen' die er wel zouden oppassen?

Ik ben nog maar leek, dus weet niet of mijn vraag/probleem duidelijk is?

Re: probleem met filter &lt;-&gt; lensdop

Waarschijnlijk een slimfilter, daarbij wordt een opduwlensdop geleverd met als grootste kwaliteit 'eraf vallen'.

Het geen probleem om als het filter erop zit geen lensdop te gebruiken, als het een speciaal filter is en als het een UV/clear oid filter is, kun je het er net zo goed afhalen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Het is inderdaad een slim filter:

B+W 77 SLIM 010 1x

Is dit een goede filter en kan ik dus best zo een bijhorende 'lensdop' kopen, of ben ik beter af om een filter te kopen waar de huidige/originele lensdop wel op past?

Comment

Hangt helemaal vanaf welke lens je hebt of er een normaal filter op kan, soms kan een Hoya normaal filter niet vigneteren, waar je er bij een B+W wel last van hebt.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Hangt helemaal vanaf welke lens je hebt of er een normaal filter op kan, soms kan een Hoya normaal filter niet vigneteren, waar je er bij een B+W wel last van hebt.
          het is op de 100-400mm L lens.. denk dat daar dus normaal wel een normale filter op kan (77mm is toch nog een vrij algemene maat dacht ik?)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
            het is op de 100-400mm L lens.. denk dat daar dus normaal wel een normale filter op kan (77mm is toch nog een vrij algemene maat dacht ik?)
            Klassiek antwoord : kan je dus weglaten en verkopen ... zonnekap is voldoende als lensbescherming

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
              Ik heb een lens aangekocht, hierbij zat een B+W filter, maar net ontdekt dat als ik de filter erop zet, de lensdop er niet meer oppast......
              is dan toch ook niet nodig?
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

is toch handiger dat je niet telkens de filter er af moet halen he

@hjanssen: een filter is toch nog altijd handig, je weet maar nooit wat je kan tegenkomen. liever filterglas beschadigd dan de lens

Comment

Een filter is handig als je er iets mee doet. dus een pola, ND of ND grad en UV als je echts je lens wil beschermen, maar dat is dan bij gevaarlijke omstandigheden, zoals: lassen, slijpen, vliegende steentjes(motorcross), windkracht 10 op strand, maar verder moet je heel knap zijn om je lens te beschadigen. Sommige beweren dat het kan met als een tak tegenkomt, maar dan moet die wel van de betonboom zijn, denk ik.

Comment

Working...
                  X