Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

goede A4 printer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• goede A4 printer

Hallo,

Binnenkort zal ik gaan fotograferen op wedstrijden (jumping) en wil de deelnemers de mogelijkheid bieden om ter plaatse foto's te kunnen aankopen tot max A4 formaat.
    Vandaar ben ik mijn zoektocht gestart naar een fotoprinter waarmee ik goede kwaliteit kan afleveren maar toch nog betaalbaar is..

Mijn oog was gevallen op de "Canon Pixma IX4000" en de veel duurdere "Canon Pixma Pro 9000 Mark II". Heb reeds gelezen dat de IX4000 veel zuiniger met de inkt zou omspringen dan de Pro 9000 Mark II, of zijn dit slechts fabeltjes? Als iemand ervaring heeft met deze printers of andere alternatieven weet zou het super zijn om dit te horen!

Alvast bedankt!!
    Nikon D3s, D7000, D5000 & glas

Re: goede A4 printer

Ik ben niet echt meer mee met printers (ik laat mijn prints elders doen), maar met Canon kan je bijna niet mis gaan. Je kan ook eens naar de Epson printers kijken die zijn ook zeer goed!

Comment

Ja denk wel dat Canon goed is maar het ene model zal het andere wel niet zijn zeker.. Van Epson heb ik al wat klachten gehoord over verstopte printkoppen, zeker als hij een tijdje niet gebruikt wordt (wat bij mij het geval zal zijn).

Vandaar dat mijn voorkeur ging naar bovenstaande modellen, iemand hiermee ervaring??

Comment

Ik heb een iets oudere Pro9000 MkI een tijdje gehad. Nu verkocht aan een BD'r.
        Niet veel gebruikt. Nooit last gehad van verstopte inktkop.
        Werkte altijd perfect, zelfs na weken printstop
        lumix LX100 met Nissin commander en Nissin DI700

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof W Bekijk bericht
          Mijn oog was gevallen op de "Canon Pixma IX4000" en de veel duurdere "Canon Pixma Pro 9000 Mark II".
          De Pixma Pro 9000 Mark II is een schitterende printer, om dezelfde kwaliteit bij een fotolabo te krijgen moet je al bij de duurdere gaan hoor.

Maar ik begrijp je keuze niet helemaal, je zoekt een goede A4 printer, maar beide zijn A3+ printers ?
          De IX4000 is een 4-kleuren printer, de Pro9000 gebruikt niet minder dan 8 kleuren ... 'you do the math' ... maar ik zou het wel weten hoor, en voor een prijsverschil van pakweg €125 moet je het niet laten dacht ik zo.

Gewoon voor de Pro9000 II gaan, je zal het je niet beklagen ...
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Het zou idd logisch zijn dat de pro 9000Mark II betere kwaliteit geeft maar ik vraag me af dat dit echt de meerprijs waard is? Deze printer is vandaag toch nog 205euro duurder dan de IX4000 (bij Konijnenberg) hoor.. Dus juist het dubbel van de IX 4000 wat me toch even aan het denken zet
            Hoe zit het met het inktverbruik van deze printers zitten of valt dit allemaal nog wel mee?

Ik zou idd zeker blij zijn met een A4 printer maar ik ben niet onmiddelijk iets interessants tegengekomen.

Hmm het wordt een moeilijke beslissing..
            Last edited by Kristof W; 22 april 2011, 10:19.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof W Bekijk bericht
              Het zou idd logisch zijn dat de pro 9000Mark II betere kwaliteit geeft maar ik vraag me af dat dit echt de meerprijs waard is? Deze printer is vandaag toch nog 205euro duurder dan de IX4000 (bij Konijnenberg) hoor.. Dus juist het dubbel van de IX 4000 wat me toch even aan het denken zet
              Hoe zit het met het inktverbruik van deze printers zitten of valt dit allemaal nog wel mee?

Ik zou idd zeker blij zijn met een A4 printer maar ik ben niet onmiddelijk iets interessants tegengekomen.

Hmm het wordt een moeilijke beslissing..
              Als je alleen A4 nodig hebt zou ik zelfs een MG6150 durven aanraden, kost zo goed als niets en heeft niet minder dan 6 inkt tanks waaronder grijs, dus z/w afdrukken op degelijk papier is echt héél mooi. Ik heb zelf deze printer gekocht als huis, tuin en keuken printer. En het feit dat hij op WiFi werkt zorgt ervoor dat ik geen USb kabel meer moet versteken om vanop verschillende PC's te printen ... ik kan zelfs vanop mijn iPad afdrukken naar deze printer, en snel een kopietje nemen, scan maken ... vind het voor zijn geld een bijzonder goede koop (en dat vond TestAankoop ook dacht ik gelezen te hebben) ... en hij ziet er nog cool uit ook : zwarte hoogglans met blauwe verlichting .... stofmagneet dus !

Maar ik zou toch nog graag een Pro9000 II bijkopen, net om grotere afdrukken te kunnen maken. Inktverbruik ? Ik heb mij laten vertellen dat wanneer er meer cartridges zijn je net minder gaat gebruiken ... bvb om rood af te drukken moet je geen magenta en yellow meer mengen maar gewoon de rode cartridge gebruiken, dus al direct 50% minder inktverbruik voor die kleur ... het zal wel niet zo strikt zijn, maar ik verwacht toch dat een Pro9000 minder inkt zal verbruiken dan een IX4000.

Mark

Comment

Ik heb redelijk wat ervaring met printers, en de grootse kost is niet echt de printer maar de dagelijkse kost aan verbruik, dat is ook belangrijk op langere termijn.
                Maar het blijft steeds een compromis, in uw geval zou ik snelheid toch ook belangrijk vinden. Printen op een manifestatie is al een beetje meer stressy dan thuis, netjes op je bureau, zonder een wachtende menigte. Het een met het ander vergeleken kom ik uit op de Epson Stylus Pro 3880.
                Dit om de volgende redenen :
                - is de kleinste pro printer met grote patronen wat de prijs per print gaat drukken
                - geeft een perfecte kwaliteit en houdbaarheid tot 100 jaar garantie op de prints
                - kan werken op vel en dit van 10 x 15 tot A2+
                - mits de juiste configuratie is die behoorlijk snel

wat je bij dit alles nog nodig hebt is een goede laptop met een printsoftware zoals Qimage, dit gaat je in staat stellen van continue te blijven doorprinten en de geprinte beelden tegelijkertijd ook te kunne verkopen.

Dit is niet echt de goedkoopste oplossing maar wel een waar je kan op rekenen, en geen angst moet hebben voor der met rode kaken te staan.

MVG, Jeff C.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik heb zelf de Canon iP4600 en de IX4000. Het verschil tussen 4 kleuren en 5 kleuren is enorm groot. Het contrast is beter en het zwart is dieper. De IX4000 is naar mijn mening niet aan te raden als fotoprinter als je goede kwaliteit wilt.

Als je niet groter dan A4 wilt printen, waarom zou je dan een A3-printer kopen?
                  http://www.flickr.com/jonasla

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                    Het een met het ander vergeleken kom ik uit op de Epson Stylus Pro 3880.
                    Nu spreken we over een totaal andere klasse hé ... kost 1250 euro, dan mag het wel goed zijn ook vind ik, kan je al net zo goed een iPF5100 kopen van Canon, die werkt met 12 kleuren van telkens 130ml (de Epson heeft 80ml) en deze Canon print een A2 af op 2 minuten ... heel belangrijk als ze staan te wachten ! ... maar dit soort printers is wel veel goedkoper 'per print', dat is juist, dus op de lange duur komt ie goedkoper uit

Comment

Ik had dit topic nog niet gezien, en daarom had ik al wat uitleg gegeven over de printer die ik net gekocht heb, in een topic van vorige week. Maar die uitleg is hier ook van toepassing. De Epson Stylus Photo P50 is niet meer overal leverbaar, ik denk dat je snel moet zijn als je er nog eentje wil.

Dit is de uitleg die ik net heb gegeven in het oudere topic:

Ik heb net de Epson printer geïnstalleerd, de kwaliteit van de fotoprints ziet er al heel erg goed uit. In de testfoto die ik heb afgedrukt zitten meer details dan in die van de oude Canon IP5000. Vooral in de lichte delen van de foto valt dat heel duidelijk op.

De inkt is niet goedkoop, maar dat is bij alle merken het geval.
                      Een inktpatroon met 7,4ml heeft een officiële verkoopprijs van 11,99 euro, dat is dus 1620 euro per liter.
                      Bij inktpatronen van 11ml komt dat op 1453,63 euro per liter.
                      Natuurlijk leveren ze de inktparonen met de kleinste inhoud bij de printer, voor die patronen is een "voordeelpack" beschikbaar dat een heel klein beetje minder kost dan de patronen apart. Voor de "grotere" inktpatronen van 11ml hebben ze zo geen voordeelpack, en ze hadden die patronen zelfs niet in voorraad in de winkel waar ik de printer heb gekocht.
                      Gelukkig heb ik gisteren nog een voordeelbon van 10% gevonden in een advertentie van die winkel, die bon was geldig op een volledige set inktpatronen. Zo was het extra setje inktpatronen dat ik erbij heb gekocht toch nog iets goedkoper...

De printkwaliteit van deze Epson Stylus Photo P50 ziet er dus heel erg goed uit, maar ik vermoed dat een A4 afdruk veel duurder uitvalt dan een 20x30cm bij Pixum (voor één foto zal de printer goedkoper zijn, want dan moet ik geen verzendkosten betalen).
                      De printer zal ik dus vooral gebruiken als ik snel een afdruk nodig heb, en om tekstdocumenten af te drukken, daarvoor is veel minder inkt nodig.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                        Nu spreken we over een totaal andere klasse hé ... kost 1250 euro, dan mag het wel goed zijn ook vind ik, kan je al net zo goed een iPF5100 kopen van Canon, die werkt met 12 kleuren van telkens 130ml (de Epson heeft 80ml) en deze Canon print een A2 af op 2 minuten ... heel belangrijk als ze staan te wachten ! ... maar dit soort printers is wel veel goedkoper 'per print', dat is juist, dus op de lange duur komt ie goedkoper uit
                        Ik ben is gaan kijken naar die Canon printer, lijkt me een beest om mee te nemen naar een manifestatie, weegt het dubbel van de Epson 3880 ! Ik kan me niet uitspreken over de kwaliteit maar, geloof me een 3880 heeft ook zijn voordelen!
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Testje van de Epson 3880:
                          The Sony FX2 is a true hybrid cinema camera that excels at both professional 4K video and 33MP stills.

En de Canon IPF 5100:

De Canon is wel te groot om mee te nemen, zeker als je er maximum A4-afdrukjes op wil maken...

Een printer met grote inktanks is wel een pak voordeliger per print dan bijvoorbeeld mijn Epson Stylus Photo P50 met mini-tankjes van 0,0074 liter.
                          Volgens wat ik ergens heb gelezen zou het meer dan 1 euro kosten om een A4 foto af te drukken op mijn P50.
                          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Ik had dit topic nog niet gezien, en daarom had ik al wat uitleg gegeven over de printer die ik net gekocht heb, in een topic van vorige week. Maar die uitleg is hier ook van toepassing. De Epson Stylus Photo P50 is niet meer overal leverbaar, ik denk dat je snel moet zijn als je er nog eentje wil.

Dit is de uitleg die ik net heb gegeven in het oudere topic:

Ik heb net de Epson printer geïnstalleerd, de kwaliteit van de fotoprints ziet er al heel erg goed uit. In de testfoto die ik heb afgedrukt zitten meer details dan in die van de oude Canon IP5000. Vooral in de lichte delen van de foto valt dat heel duidelijk op.

De inkt is niet goedkoop, maar dat is bij alle merken het geval.
                            Een inktpatroon met 7,4ml heeft een officiële verkoopprijs van 11,99 euro, dat is dus 1620 euro per liter.
                            Bij inktpatronen van 11ml komt dat op 1453,63 euro per liter.
                            Natuurlijk leveren ze de inktparonen met de kleinste inhoud bij de printer, voor die patronen is een "voordeelpack" beschikbaar dat een heel klein beetje minder kost dan de patronen apart. Voor de "grotere" inktpatronen van 11ml hebben ze zo geen voordeelpack, en ze hadden die patronen zelfs niet in voorraad in de winkel waar ik de printer heb gekocht.
                            Gelukkig heb ik gisteren nog een voordeelbon van 10% gevonden in een advertentie van die winkel, die bon was geldig op een volledige set inktpatronen. Zo was het extra setje inktpatronen dat ik erbij heb gekocht toch nog iets goedkoper...

De printkwaliteit van deze Epson Stylus Photo P50 ziet er dus heel erg goed uit, maar ik vermoed dat een A4 afdruk veel duurder uitvalt dan een 20x30cm bij Pixum (voor één foto zal de printer goedkoper zijn, want dan moet ik geen verzendkosten betalen).
                            De printer zal ik dus vooral gebruiken als ik snel een afdruk nodig heb, en om tekstdocumenten af te drukken, daarvoor is veel minder inkt nodig.

Gebruik je printer niet voor tekst, want als er een cleaning cycle gebeurt is de kans groot dat alle kleuren een clycle ondergaan, en dan gaat je dure inkt gewoon in de waste bin. Het weinig gebruiken heeft hetzelfde gevolg, de eerste maal heb je prijs en zie de printer aan zijn poetsbeurt beginnen.
                            Dat heb je veel minder met een 3800 reeks, als je dat normaal tot intens gebruikt print je aan héél redelijke prijzen, exact kan je dan moeilijk vaststellen, maar het inktverbruik voor een A3+ zit zo rond de 2 ml op dit vel print je 9 afdrukken 10 X 15 cm met witte boord, in een zeer goede kwaliteit, en dan kom je rond de 30 cent per afdruk, wat alles in acht genomen, kwaliteit, snelheid, geen transport of verzending, geen opstart kost heel redelijk is. Als je gaat toeleggen om te printen op één vast formaat, A4 zoals de TS aanbrengt kan je daar ook je aankopen van je papier op afstemmen, wat de prijs weer gaat drukken.

MVG, Jeff c.
                            Last edited by Digipics357; 23 april 2011, 10:37.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                              Gebruik je printer niet voor tekst, want als er een cleaning cycle gebeurt is de kans groot dat alle kleuren een clycle ondergaan, en dan gaat je dure inkt gewoon in de waste bin. Het weinig gebruiken heeft hetzelfde gevolg, de eerste maal heb je prijs en zie de printer aan zijn poetsbeurt beginnen.
                              Dat heb je veel minder met een 3800 reeks, als je dat normaal tot intens gebruikt print je aan héél redelijke prijzen, exact kan je dan moeilijk vaststellen, maar het inktverbruik voor een A3+ zit zo rond de 2 ml op dit vel print je 9 afdrukken 10 X 15 cm met witte boord, ik een zeer goede kwaliteit, en dan kom je rond de 30 cent per afdruk, wat alles in acht genomen, kwaliteit, snelheid, geen transport of verzending, geen opstart kost heel redelijk is. Als je gaat toeleggen om te printen op één vast formaat, A4 zoals de TS aanbrengt kan je daar ook je aankopen van je papier op afstemmen, wat de prijs weer gaat drukken.

MVG, Jeff c.
                              Ik heb maar één printer, en die zal dus wel eens gebruikt worden om een blad met alleen maar tekst af te printen. Ik druk af en toe wel eens een foto af, ik weet goed genoeg dat wanneer een printer lang niet gebruikt wordt, dat er dan meestal problemen zijn met verstoppingen.

Mijn vorige printer (Canon) heeft buiten het eerste setje nooit originele inkt gezien. Ik ben nu ook niet van plan om elke keer 65 euro uit te geven voor 6 mini inktankjes...
                              Er zijn voor deze printer compatibele inktankjes (gevuld) te vinden voor 5 euro per stuk, en er zijn ook hervulbare met een auto-reset chip.

Wat het fotopapier betreft, dat van den Aldi (Sihl 240gr) geeft heel mooie kleuren in deze Epson printer, beter dan in de Canon IP 5000 (daar was er een lichte groenzweem, ook met originele Canon inkt).
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X