Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft ervaring met TC 1.4x voor Sigma 70-200 ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wie heeft ervaring met TC 1.4x voor Sigma 70-200 ?

Ik overweeg een TC 1.4x aan te schaffen voor mijn Sigma 70-200 2.8 HSM op een 10D.

Ik weet dat Sigma er zelf een heeft, maar ook Kenko zou iets gelijkaardigs hebben.

Heeft er iemand ervaring met zulks een TC ? Welke geeft het minste kwaliteitsverlies, met behoud van AF (HSM) ?

Heb op de site van sigma een lijst gevonden van compatibele lenzen, en dit zijn uitsluitend APO-lenzen.

Zou die TC dan niet kunnen gebruikt worden op mijn Sigma Macro 105 ? Zelfs niet met manual focus ?
    Wat riskeer ik als ik het wel probeer ? Electronische schade ? Of gewoon dat gegevensoverdracht van bvb diafragma niet werkt ?
    Of werkt het wel ?

Veel vragen , met straks hopelijk even veel antwoorden...
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

]

CooMa is op dit moment de beiden Extenders die van Canon en die Sigma aan het testen.

Sigma APO Tele Converter 1.4X AF EX

Teleconverters ontwikkeld voor o.a. de APO 70-200mm f2.8 EX en de APO 300mm f2.8 EX objectieven vergroten de brandpuntsafstand minimaal 1.4x.

De teleconverter 1.4x EX wordt geplaatst tussen het objectief en de camera waardoor de fotograaf de 70-200mm f2.8 kan gebruiken als een 98-280mm f4 objectief, en de 300mm f2.8 als een 420mm f4 objectief.

De hoge optische eigenschappen blijven behouden en de AF-snelheid wordt niet negatief beïnvloed.

De teleconverter 2x EX wordt op dezelfde manier gebruikt en hiermee worden de volgende mogelijkheden gecreëerd: de 70-200mm f2.8 kan gebruikt worden als een 140-400mm f5.6 telezoomlens en de 300mm f 2.8 als een 600mm f5.6 ultra telelens.

Deze teleconverters vergroten dus de brandpuntsafstand van uw objectieven en geven meer bewegingsvrijheid door hun compacte bouw, vooral handig bij sportevenementen, natuur- en landschapfotografie.

Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Comment

Ik heb deze TC gehad op mijn Canon 70-210 EF USM f3.5-4.5.
      Dat viel heel goed mee, dus op de 70-200 EX HSM moet het beter zijn.

Hieronder vindt je een voorbeeld.

Het enige dat je krijgt is een beetje purple fringing aan de witte handschoenen.

Comment

@ Tom :
        Hebt u de TC 2.0x ook al eens kunnen testen,sorry voor de storing.
        mvg FrançoisVM
        Canon 7D

Comment

Je moet je niet excuseren, zunne

Vroeg mij trouwens ook al af of ik niet beter voor hetzelfde geld een 2x aanschaf
          Natuurlijk, dan niet meer zonder kwaliteitsverlies, zeker ?
          Maar dan wel een 140-400(x1.6 ) F5.6.
          Of is dit teveel van het goede ?
          Originally posted by Cois
          @ Tom :
          Hebt u de TC 2.0x ook al eens kunnen testen,sorry voor de storing.
          www.damafoto.be
          Facebook Damafoto

Comment

Ziet er niet slecht uit. Wel nogal zacht heb ik de indruk.
            Originally posted by Tom
            Ik heb deze TC gehad op mijn Canon 70-210 EF USM f3.5-4.5.
            Dat viel heel goed mee, dus op de 70-200 EX HSM moet het beter zijn.

Hieronder vindt je een voorbeeld.

Het enige dat je krijgt is een beetje purple fringing aan de witte handschoenen.
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

Comment

@ Dama:
              Dat zou ik ook graag weten,dat er niet te veel verlies is aan kwaliteit met een 2.0x.
              Ik zou niet verder willen gaan dan een 70-200 mm f2.8 en op die manier toch ook eens af en toe een zwaardere lens te hebben.
              mvg FrançoisVM
              Canon 7D

Comment

Ik heb beide extenders (Sigma en Canon) ook even aan de tand gevoeld, en ik merk niet veel verschil in het beeld. Wel is het zo dat de toevoeging van een extender ervoor zorgt dat eventuele lensfoutjes (CA vooral) eveneens uitvergroot worden en meer zichtbaar zullen zijn.

Nadeel van de Canon ten opzichte van de Sigma is dat het glaselement groter is, waardoor hij bijvoorbeeld niet in een 50-500 past. De Sigma is een stukje smaller en zal dus op iets meer lenzen passen. Wil je de grootst mogelijke compatibiliteit, dan moet je de Kenko nemen, want die heeft geen vooruit stekend element en kan dus op lenzen gemonteerd worden waarvan het achterste element niet in de lens verzonken is.

Ik schat de Canon nog altijd een stukje hoger in dan de andere merken, maar ik geloof niet dat het verschil heel groot kan zijn met een 1.4x. Van de 2x weet ik dat hij wel merkbaar beter is dan de concurrentie, al is het ook sterk afhankelijk van de lens waarop je hem monteert.

@Dama: kijk eens naar de achterkant van je Sigma 105. Als het glas niet minstens 1,5cm verzonken is in de lensmount, dan mag je de extender van Sigma in elk geval vergeten. Ik ga binnenkort een Kenko aanschaffen, dus als je wil, mag je die bij gelegenheid een keer proberen.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

@ Pieter G:
                  Neem nu dat ik een 70-200 mm F2.8 lens heb en wil werken met een extender 2.0x ( ik wil eerst de kwaliteit wel zien ),is het dan nog wel nodig van nog een 1.4x te kopen ook.
                  Stomme vraag misschien.
                  mvg FrançoisVM
                  Canon 7D

Comment

Originally posted by Cois
                    @ Pieter G:
                    Neem nu dat ik een 70-200 mm F2.8 lens heb en wil werken met een extender 2.0x ( ik wil eerst de kwaliteit wel zien ),is het dan nog wel nodig van nog een 1.4x te kopen ook.
                    Stomme vraag misschien.
                    Geen stomme vraag, maar ik kan daar in jouw plaats niet op antwoorden. Ik zou zelf om kwaliteitsredenen nooit een 2x kopen, maar als je de Canon 1.4 en 2.0 samen koopt, kan je (letterlijk) voor hetzelfde geld een 50-500 kopen. Met een 2x extender heb je concreet een 70-200 en een 140-400 op zak. Daarmee dek je al heel wat bereik, maar je zit wel met het gedoe van de TC monteren en demonteren. Anderzijds hoef je dan niet het gewicht van twee lenzen te dragen. Heb je de 1.4x nog nodig? Niet per se, tenzij je veel rond de 250mm zou schieten (bv. sport, waarbij je op een bepaalde vaste afstand zit die je verplicht om die brandpuntsafstanden te gebruiken). Ook het verschil tussen f4 (met de 1.4x) en f5.6 (met de 2x) is iets om rekening mee te houden.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Bedankt voor uw deskundige uitleg, Pieter
                      Het glas van de macro zit quasi gelijk met de lens
                      Hoopte meteen al op een Macro 150mm f4...
                      Als je die Kenko hebt, wil ik die gerust even proberen...
                      Dan kan jij mijn Sigma 70-200 eens op uw toestel testen
                      Originally posted by Pieter G.
                      ...
                      @Dama: kijk eens naar de achterkant van je Sigma 105. Als het glas niet minstens 1,5cm verzonken is in de lensmount, dan mag je de extender van Sigma in elk geval vergeten. Ik ga binnenkort een Kenko aanschaffen, dus als je wil, mag je die bij gelegenheid een keer proberen.
                      www.damafoto.be
                      Facebook Damafoto

Comment

Bedankt voor de links, Gigi.
                        Ik ben ondertussen overtuigd (met dank aan CooMa voor het mogelijk maken van de tests) van de kwaliteit van de combinatie Sigma EX 70-200 2.8 + Sigma EX TC 1.4x

Een paar shots ('s avonds in een huiskamer met flash) zijn te vinden op onderstaande links (LET OP : grote bestanden, recht uit de camera).
                        http://users.pandora.be/dmatthys/BDpictures/IMG_4724.JPG
                        http://users.pandora.be/dmatthys/BDpictures/IMG_4735.JPG
                        http://users.pandora.be/dmatthys/BDpictures/IMG_4740.JPG

Ik heb er meteen maar één gereserveerd !
                        www.damafoto.be
                        Facebook Damafoto

Comment

Oeps, mijnen kop zit er ook tussen...
                          Canon 10D, glass, flashes & extra's
                          Fuji S602Z & extra's
                          www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Originally posted by Pieter G.
                            Ik ga binnenkort een Kenko aanschaffen, dus als je wil, mag je die bij gelegenheid een keer proberen.
                            Pieter, waar ga je die kopen (als ik vragen mag)? Is er een website van kenko materiaal?

mvg,
                            Z900
                            Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

Comment

Working...
                            X