Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitserset of continueverlichting?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• flitserset of continueverlichting?

Ik hoop dat iemand mij van advies kan dienen.

De afgelopen week heb ik het forum doorgespit voor informatie. Eerst had ik te weinig informatie en nu teveel Zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb een Sony A300 en ik heb net een externe flitser F42AM aangeschaft met diffuser.

Ik gebruik mijn camera voornamelijk voor het fotograferen van mijn hobbies binnenshuis en soms wat macro opnames of huisdieren en dat doe ik dan buiten.
    Mijn hobbies zijn: tekenen en schilderen, boetseren en het zgn rebornen van babypoppen. Dat is het zodanig kleuren van vinyl dat het op echte huid lijkt.
    Bij het fotograferen van mijn schilderijen zijn de weergave van de juiste kleuren heel erg belangrijk en bij het fotograferen van de babypoppen.... dat kun je een beetje vergelijken met portretfotografie, omdat de huidkleuren van het vinyl van de poppen goed gefotografeerd moeten worden. Ook heeft het vinyl en bv de olieverfschilderijen gauw last van glimmers.

Ik fotografeer de spullen op een grote tafel die tegen een witte muur staat, gewoon in de huiskamer. Hoogte plafond 2,30 mtr.

Eerst dacht ik: ik koop 2 statieven, lamphouders en daglichtlampen. Ik heb nl al twee daglichtlampen van 26 watt
    Maar ik heb die externe flitser al dus: 2 statieven= 1 voor externe flitser en 1 voor een andere flitser? En dan twee paraplus? Dan heb ik ook nog een kabel nodig of een Sony adapter. Kosten lopen ook op.

Volgende stap: misschien een flitsset kopen? Welke? En een beetje eng ook, weet niet hoe dat alles werkt. Ik heb net het boek besteld van Michael Freeman: "licht&belichting in digitale fotografie". Ik hoop dat ik daar wat antwoorden op mijn vragen zal vinden.

Verder: bekend verhaal, laag budget. Bij de onderstaande setjes heb ik ook nog de vraag of ik nog extra geld kwijt ben om de boel aan te sluiten op mijn camera.
    In dat geval zou ik geneigd zijn om voor de goedkoopste set te gaan. Maar ja, die heeft maar 110 watt en die van Mettle? ik weet niet of dat een goed merk is.
    Je ziet het al:

Ik kwam op het forum een advies tegen dat 150 Watt voldoende zou zijn voor mijn doel.
    Ik vond verschillende setjes:

http://www.cameranu.nl/artikel/8269/...F_290011_.html
    Falcon Eyes Studio Flitsset SS-110F
    155,00

Specificaties
    Vermogen 110watt/sec
    Richtgetal bij ISO 100 36
    Vermogen regelbaar 1/8 - 1/1
    Kleurtemperatuur 5600 k
    Instellamp 50watt halogeen
    Laadtijd 4.5 sec bij vol vermogen
    Remote Aan/uit
    Slave unit Ja, ingebouwd
    Gewicht kop 600gr
    Afmeting 196x115x110mm
    - 2x SS110F flitskop (220v/110WS)
    - 2x Statief (240cm hoog)
    - 2x softbox 50x70cm
    - 2x Sync kabel
    - 2x Stroom kabel

http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...flits-kit.html
    De Delicacy D180 kit van Jinbei is speciaal ontworpen voor portret- en productfotografie. De D-180 flitskoppen hebben een lichtsterkte van 180 watt per seconde, een herlaadtijd van 1.2 seconde en een consistente kleurtemperatuur van 5500K (±200K).
    229,00
    - 3 x D-180 Digitale flitser
    - 1 x D-50x70 Softbox
    - 1 x D-550 Octo-Softbox
    - 1 x D-Honey Comb
    - 1 x QS-802 D Carrying Bag
    - 3 x SJ-200 Aluminium Light Stand
    - 1 x Statieftas

http://www.digitalefotowinkel.nl/fli...!!!hm!37220!NL
    FLITSSET METTLE MT- 160W XLbox
    € 169,00 inclusief BTW
    Mettle MT-160 Complete Flitsset 160 watt/sec
    Lichtopbrengst 160 watt/sec ( richtgetal 36)
    2 flitsers Mettle MT-160 incl. toebehoren
    1 softbox 40 x 40 cm.
    1 zilvere flitsparaplu QH-F33 83 cm.
    2 stalen lampstatieven QH-J220T met veer-veiligheidssysteem, 220 cm hoog en uitneembaar adaptersysteem met 1/4 en 3/8 draad.

FALCON EYES FLITSSET SS200F
    € 239,00 inclusief BTW
    - 2 x Flitser SS200F
    - 2 x Statief 2.4 meter hoog
    - 2 x Softbox 50x70cm
    - Instellamp 50w (steek)
    - Flitsbuis
    - Flitssynchonisatiekabel
    - Netvoedingkabel
    - Extra zekeringen
    Specificaties flitsers:
    - Vermogen: 220v/200WS
    - Instelbaar flits: traploos 1/8 tot full
    - Instellamp: 22v/50W (halogeen, steek), in/uit schakelen
    - Kleurtemperatuur: 5600K
    - Testknop: ja
    - Slave: ingebouwd
    - Remote: aan/uit
    - Richtgetal ISO100: 50
    - Motorkoeling: nee
    - Behuizing: kunststof
    - Laadtijd op vol vermogen: 4.5 sec.
    - Gewicht: 0.6kg
    - Afmeting: 196x115x110mm

Alvast hartelijk bedankt!
    Ans, Nederland

Re: flitserset of continueverlichting?

flits of continu?
    ik denk da beiden het wel gaan doen voor u!
    je onderwerpen gaan niet lopen, dus continu zal het zeker doen!

kijk zeker ook voor dees klikkie
    gaat zeker helpen om de kleuren 100% goed te krijgen
    nikon stuff

Comment

Bedankt voor je advies!
      Ik heb de X-Rite ColorChecker Passport even bekeken. Erg interessant, wist niet dat zoiets bestond. Die gaat zeker op mijn verlanglijstje.
      Ans, Nederland

Comment

Voor productfotografie wordt vaak continu verlichting gebruikt omdat je dan het resultaat onmiddellijk ziet. Maar een flitsset kan ook. Met 1 grote softbox en enkele witte reflectorkaarten ( kan je ook zelf maken) kom je in principe ook toe. Die reflectorkaarten zijn hier wel cruciaal als je maar 1 lichtbron hebt, dienen om de donkere delen die niet verlicht worden door de softbox, op te vullen.
        Over welk merk en hoeveel watt zal je zelf moeten uitmaken, maar neem in ieder geval een set met voldoende sterkte.
        En de X-Rite ColorChecker Passport zeker aanschaffen, moet je bij het begin van elke shoot en bij veranderende belichting gebruiken. Die maakt dan een camera raw profiel aan waardoor je verzekerd bent van de juiste kleuren.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Bedankt Alex, ik ben weer de nodige uurtjes aan het surfen geweest. Het blijft moeilijk als je zo weinig geld hebt

Ik kwam nu op deze set uit:

Falcon Eyes LHG500 set voor 175,50 incl verzendkosten
          2x lamphouder LHG500 (max. belastbaar 500ws)
          2x lampstatief (max 200cm)
          2x 40watt Spiraallamp (200watt daglicht / 5000k)
          2x reflector 20cm conisch

Ik heb nog een rol zgn underlayer liggen voor laminaat.
          De ene kant is witte styropor en de andere kant aluminiumfolie.
          Ik ga die gebruiken om een paar reflectieschermen te maken en ik ga zelf een softbox maken. Kan ik later altijd nog een softbox kopen.
          Omdat die reflectors om de lampen zitten kan ik zo'n softbox gemakkelijk bevestigen.
          Alleen als ik een paraplu zou willen? Geen idee hoe ik die zou kunnen bevestigen.
          Bestaan daar aparte klemmen voor die je op zo'n statief kan bevestigen? Heb ze niet kunnen vinden.

Verder heb ik dus nog 2x 26 watt spiraal daglichtlampen die ik in buigzame armaturen kan doen, dan heb ik dus nog wat extra licht. Dus hopenlijk heb ik dan voldoende?
          Ans, Nederland

Comment

Voor onderwerpen die niet vanzelf bewegen is continu licht handiger.
            Je ziet dan duidelijk de schaduwen voor je de foto maakt. Met flitsers zie je die ook wel als je het instellicht gebruikt, maar met lampen zie je meteen wat er op de foto komt.

Je hebt niet veel licht nodig, omdat je de camera op een statief kan zetten. Dat de sluitertijd dan wat langer wordt, dat maakt dan niet veel uit.
            Een afstandsbediening met draad is ook een nuttige investering voor dat soort fotografie.
            Met die twee daglichtlampen zou je eigenlijk al heel wat moeten kunnen doen...

Als je een kamer hebt waar voldoende daglicht binnen komt (geen direct zonlicht), dan kan je met een reflectiescherm ook al veel doen om een goede belichting te krijgen.
            Een veranda is nog beter, je kiest dan een tijdstip uit dat de zon niet rechtstreeks binnen schijnt, of je maakt de foto's op een bewolkte dag.

Voor niet-bewegende onderwerpen heb je niet altijd een dure installatie nodig, voor heel wat stillevens kom je zelfs toe met een paar bureaulampjes als belichting.

Als je lampen gebruikt, zorg er dan wel voor dat ze allemaal dezelfde kleurtemperatuur hebben, anders krijg je gegarandeerd problemen met de kleuren (er mag dus ook geen daglicht binnen komen terwijl je met lampen werkt).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Bart, hartelijk bedankt voor je uitgebreide uitleg.
              Na lang aarzelen heb ik inderdaad gekozen voor continu verlichting
              En ik heb vanmiddag bij Cameranu de Falcon Eye set LHG500 besteld.
              Ik heb al een goed statief en een afstandsbediening staat ook op mijn verlanglijstje want ik vind het erg leuk om macro opnamen te maken.

Ik heb een zgn doorzonwoning, met heeeel veel licht. Jammer genoeg maar een paar uurtjes per dag geen zon, maar ik heb overal goede rolgordijnen en glasgordijnen.
              Ik ga een groot hoog scherm maken die naast de tafel komt te staan en daardoor ook direct licht van het raam ernaast een beetje tegenhoudt. En anders wacht ik totdat het donker is.

Ik heb al 2 daglicht spiraallampen van 26W 5000K
              En ik denk dat de daglichtlampen van de set 5300 K zijn.
              Dat kan dus problemen opleveren wat betreft de kleuren als ik ze tegelijkertijd gebruik?

Ik verheug me echt op het experimenteren. Morgen komt het boek en de lichtset binnen dus ik kan aan de gang

Last edited by anscreatief; 28 maart 2011, 18:58.
              Ans, Nederland

Comment

Het verschil tussen 5000K en 5300K is niet zo groot, dat zou wel kunnen meevallen.
                Ik denk dat die opgave niet bij alle merken 100% juist zal zijn, en als zo'n lamp een aantal uren gebrand heeft, dan kan er nog wat verschil opzitten.

Dat kan je gemakkelijk testen door de lampen naast elkaar op een witte achtergrond te richten en er een foto van te maken. Als je geen verschil ziet, dan is alles prima in orde.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Bart, Nogmaals: hartelijk bedankt voor het advies.

Ik weet nu in ieder geval dat ik de lampen even moet kontroleren. Ze zijn gelukkig nog niet veel aan geweest.

Vanmiddag heb ik ook meteen een afstandbediening op Ebay gekocht met een 3 mtr lange kabel. Fijn dat je me even op het idee hebt gebracht.
                  Want ik kan nu in mijn eentje ook nog een reflectiescherm omhoog houden en een foto nemen. Vergroot mijn mogelijkheden nog meer
                  Dus........ ja een mens wordt hebberig, heb ik ook nog een 5 in 1 reflectiescherm gekocht.
                  En nu stop ik even met kopen.
                  Eerst maar even lekker experimenteren met wat ik heb.
                  Ans, Nederland

Comment

Working...
                  X