gebruikt er iemand statieven van berlebach (en vooral de 8023) , wat zijn de bevindingen omtrent stevigheid en duurzaamheid en weersbestendigheid ??
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
berlebach
Collapse
X
-
-
Re: berlebach
Heb de 3032 (iets hoger en benen in twee delen). Nog steeds tevreden van alhoewel het ondertussen is vervangen door een Gitzo. Had eerst een Manfrotto FM055 of zoiets (carbon en een stuk duurder dan de Berlebach) maar vlug teruggedaan (goede service van Konijnenberg) want trilde te veel in een beetje wind. De Berlebach is dus veel stabieler, maar ook zwaarder. Mijn huidige Gitzo is even zwaar, maar vele malen stabieler (en duurder) dan de Berlebach. Ja, niets voor niets.
Duurzaamheid: nog niets kapot na 2 jaar wekelijks gebruik, zowel met telescoop als met D300 met 200-400 lens erop. Nog niet in de regen gestaan, maar ziet er nog nieuw uit.
Wordt nu uitsluitend als telescoopstatief gebruikt.
Nadelen: zwaar, lagere standen van statief slecht te gebruiken, middelzuil niet stabiel.
Voordelen: mooi, stabiel, zeer snel op te zetten, reeds voorzien van spikes door de voeten in te draaien, goedkoop, goedkope toebehoren (oa zak)
Eric
-
Ik heb de UNI26, en da's een heel stevig exemplaar. Na 2 jaar ziet 'm er nog super uit, maar hij wordt dan ook niet echt intensief gebruikt wegens het overgewicht
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door archi Bekijk berichtWordt nu uitsluitend als telescoopstatief gebruikt.
Nadelen: zwaar, lagere standen van statief slecht te gebruiken, middelzuil niet stabiel.
Eric
ik ga het statief ook gebruiken als telescoopstatief , de middelzuil is toch stabieler dan de middenzuil van een manfrotto 055 of niet ??
En wat betreft statief op lagere standen, dat is toch mogelijk ??
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door tav Bekijk berichtik ga het statief ook gebruiken als telescoopstatief , de middelzuil is toch stabieler dan de middenzuil van een manfrotto 055 of niet ??
En wat betreft statief op lagere standen, dat is toch mogelijk ??
Als je bij de stand op 45 graden de pinnen in de grond kan duwen is die stand te gebruiken. Als je de voeten niet kan vastzetten schuiven ze te veel, het statief veert als het ware omdat de stop niet erg stevig is uitgevoerd. De stand met de poten volledig vlak kan je met een middenzuil toch niet gebruiken. Ik heb een kort zuiltje aangeschaft (10 cm) en een ketting om tussen de poten te spannen op 45 graden. Enkel nodig bij fotowerk wegens het gewicht.
Eric
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door archi Bekijk berichtDe middenzuil is ook beter, en als er niet veel wind is, best te gebruiken.
Als je bij de stand op 45 graden de pinnen in de grond kan duwen is die stand te gebruiken. Als je de voeten niet kan vastzetten schuiven ze te veel, het statief veert als het ware omdat de stop niet erg stevig is uitgevoerd. De stand met de poten volledig vlak kan je met een middenzuil toch niet gebruiken. Ik heb een kort zuiltje aangeschaft (10 cm) en een ketting om tussen de poten te spannen op 45 graden. Enkel nodig bij fotowerk wegens het gewicht.
Eric
Comment
-
-
Ik ben ook aant het kijken voor een statief.
Aangezien carbon mij iets te duur is en ik eens ergens een test gelezen heb waar de berlebachs er vrij goed uitkomen (zeker als je de prijs er naast zet), ben ik over een houten statief aan het denken.
even op een rijtje:
Tripod Report 1002: 131 euro
Tripod Report 1062/75: 140 euro
Tripod Report 1062/100: 140 euro
Tripod Report 2002: 143 euro --> Maximum height: 115 cm
Tripod Report 7003: 151 euro
...
Ze zijn vrij laag, maar aangezien ik blijkbaar toch vaak door de knieen ga voor een foto, is dat minder een probleem. Veel geld eraan geven is wat minder omdat ik nog wel dingendere dingen heb die er eens zouden moeten komen.
De 2002 heeft mijn voorkeur. meer dan 20cm hoger dan de rest (rond de 90cm meestal).
Ik heb een manfroot hoofd (3wegs, 3/8). Ik veronderstel dat dat op deze statieven past, maar het staat niet bij de statieven zelf vermeld op de site van berlebach, maar hun statievenhoofden zijn wel met 1/4 of 3/8 draad te krijgen.
Comment
-
Berlebachs zijn prima. Alleen een middenzuil gebruik je met name als je geen trillingen wilt, niet. De meeste Berlebachs hebben dan ook geen middenzuil.
Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/
Comment
-
-
Berlebach is the best. Wilde een Gitzo kopen van 700 euro maar elk statief dat bij konijnenberg stond tot het duurste toe kon ik iets laten wiebelen...een houten Berlebach...onmogelijk...stabieler kan niet...zwaar om te dragen...so be it...een statief dient om te staan anyway
Me er een heerlijke balhoofd bijgekocht...Novoflex Magic Ball
Samen dus stabiel MAde in GERMANY materiaal... ;PCanon 7D + Canon EF16-35mm 2.8 USM II + EF 100mm 2.8 IS USM + 70-200mm 4.0 IS USM + 15-85mm IS USM + EF 50mm F 1.8 II + Samyang 8mm + Berlebach 2022 tripod + Novoflex Magic Ball + Minolta SR-1 + Makinon 135mm 2.8 + Makinon 28mm 2.8 + Minolta 55mm 2.0
Comment
-
wat ik mij nu afvraag: hoe goed kunnen die dingen tegen water?
Ik zou er eentje willen kopen tegen dat ik naar Zweden ga.
Het zou gebruikt worden om vanuit de kano foto's te maken. dus de poten gaan heel waarschijnlijk nat worden en aangezien een statief waarschijnlijk niet in een tonnetje gaat passen, zal ook regen ed er op inspelen. Ik denk niet dat ik ga kantelen, maar als dat wel zou gebeuren, drijft dat dan?
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk berichtIk zou er eentje willen kopen tegen dat ik naar Zweden ga....
Het zou gebruikt worden om vanuit de kano foto's te maken....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk berichtHeb jij al ooit in een kano gezeten
regelmatig zelfs (erger nog, ik geef wel eens les)--> handen vrij hebben zonder het fototoestel ver weg te steken is niet makkelijk. Achter je fotograferen bijna onmogelijk tenzij je op voorhand je toestel goed kan zetten en dan met draadontspanner foto's maakt en de kadrage min of meer gokt.
het gaat over een kano, niet een kajak! in een kano een keertje met 3-4B (onverwacht), toestel mee. Geen probleem. Maar je kan geen foto's maken snel snel terwijl je vaart. Ik zou toestel min of meer 'standaard' willen opstellen en zo de toch fotograferen. Dus liefst ook boven degene die vooraan zit en rechtstaan is best wel mogelijk, maar doe ik liever niet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk berichtjups
regelmatig zelfs (erger nog, ik geef wel eens les)--> handen vrij hebben zonder het fototoestel ver weg te steken is niet makkelijk. Achter je fotograferen bijna onmogelijk tenzij je op voorhand je toestel goed kan zetten en dan met draadontspanner foto's maakt en de kadrage min of meer gokt.
het gaat over een kano, niet een kajak! in een kano een keertje met 3-4B (onverwacht), toestel mee. Geen probleem. Maar je kan geen foto's maken snel snel terwijl je vaart. Ik zou toestel min of meer 'standaard' willen opstellen en zo de toch fotograferen. Dus liefst ook boven degene die vooraan zit en rechtstaan is best wel mogelijk, maar doe ik liever niet.
wat wil je dan wel fotograferen, het landschap ?
ik denk er soms aan om mijn kano's uit de schuur te halen om ze te gebruiken voor vogelfotografie, maar daarvoor zie ik een statief echt niet zitten
de één roeien en de andere fotograferen, tenzij misschien op stil water
anders met een compactje uit één hand, of een camera op een staaf achteraan bevestigd
Comment
-
het gaan de zweedse meren worden, dus stilstaand water, met misschien tussen 2 meren een stromend riviertje, dat hangt van de route af (die nog niet vast ligt). als er stroming komt, gaat het toestel weg. mijn idee was om een soort van film te maken door regelmatig een foto te maken en die dan achter elkaar te zetten.
en verder idd voor landschapjes. een ander voordeel zou zijn dat het toestel altijd bij de hand is en ik dus niet constant de tas moet opendoen als ik iets zie dat ik wil fotograferen.
voor vogelfotografie is het mij trouwens nog niet gelukt om kort bij te komen. ofwel was ik iets te enthousiast
voor vogelfotografie zou ik een catamaran bouwen met 2 kano's, tentje erover en tussen de 2 boten peddelen. super stabiel en ik denk dat ze daar minder van schrikken. hoewel ik het nog niet geprobeerd heb.
Comment
Comment