Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

polarizatie filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • polarizatie filter

    Ik heb al een paar keer de opmerking gehad dat ik beter een polarizatiefilter zou gebruiken.

    Iemand een idee van wat ik best zou aanschaffen? De lens die ik gebruik is een NIKKOR 18-200mm lens. Ik ga over een paar maanden naar de everglades en zou graag zowel landschappen als alligators fotograferen.

    Alvast bedankt, Veerle
    Website: http://vvbelleg.jalbum.net/

  • #2
    Re: polarizatie filter

    Als je besluit tot de aanschaf van een pola-filter, kies dan voor een Hoya of een B+W variant. Deze merken leveren filters van hoge kwaliteit; kies voor minimaal een HMC-variant voor een goede coating-laag op de filters.

    Vooral bij het fotograferen van aligators in het water zul je veel profijt hebben van een polafilter om hiermee de schitteringen uit het water te halen en zodoende de volle aandacht op het oer reptiel te kunnen leggen...
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: polarizatie filter

      Oorspronkelijk geplaatst door vvbelleg Bekijk bericht
      Ik heb al een paar keer de opmerking gehad dat ik beter een polarizatiefilter zou gebruiken.
      Alvast bedankt, Veerle
      Voor welk soort foto's word je dat aangeraden??
      Soms wordt gezegd dat in elke fototas een polarisatiefilter moet steken, en ik heb er een gehad, en gebruikt, en terug verkocht, en eerlijk gezegd mis ik hem niet. De lucht bijvoorbeeld wordt donkerder maar ik vind dat helemaal niet mooier. Voor reflecties weg te nemen is zo een filter goed, en soms zullen je foto's er echt wel door verbeteren. Maar soms zijn reflecties ook juist mooi.
      Zoals ik al zei: ik mis hem niet, maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.

      Comment


      • #4
        Re: polarizatie filter

        'k Moet toegeven dat ik een polarisatiefilter heb (van Sony zelf, met een Carl Zeiss T* coating) en die is echt wel goed (en dun, dus geen vignettering) maar ik vind het een onhandige manier van werken, zo'n polarisatiefilter .

        Bij de duurdere primes (300/2.8 en aanverwanten, wou dat ik er zelf eentje had) kan je die achteraan steken en meteen daar aanpassen (allez, bij de Sony is dat toch zo), maar ik zit constant met m'n vingers tegen de filter zelf als ik hem probeer aan te passen . Dus zit ik met eentje in m'n tas waar ik eigenlijk niets mee doe...
        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

        Comment


        • #5
          Re: polarizatie filter

          Waar je ook rekening mee moet houden is of het voorste element van je lens meedraait met het scherpstellen of niet. Ik heb dat fenomeen niet met mijn 77mm objectieven, maar mijn vrouw, die af en toe een pola filter op haar tele (de EF-s 55-250) plaatst ondervindt wel dat zij, na scherpstellen, opnieuw aan de polafilter moet draaien voor het beste effect.
          Ik heb geen idee hoe de 18-200 zich op dit gebied gedraagt.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

          Comment


          • #6
            Re: polarizatie filter

            Dat klopt, 't is inderdaad een stuk makkelijker als je (veelal duurdere of beter afgewerkte zoals de Sony 18-55 OSS, de kitlens van de NEX) lenzen hebt waarbij het voorste stukje glas niet meedraait.

            Zowel de Nikkor 18-200 als de Canon (ter illustratie voor jou, Les ) draaien niet mee als je scherpstelt . Maar eigenlijk vind ik het zonde om zo'n goede polafilter op een lens te gaan zetten als een 18-200 . Moest je nu een 17-55 zeggen of een 24-70...
            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

            Comment


            • #7
              Re: polarizatie filter

              Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht

              Zowel de Nikkor 18-200 als de Canon (ter illustratie voor jou, Les ) draaien niet mee als je scherpstelt . Maar eigenlijk vind ik het zonde om zo'n goede polafilter op een lens te gaan zetten als een 18-200 . Moest je nu een 17-55 zeggen of een 24-70...
              Euhhh....op een optisch minder objectief moet je natuurlijk nooit en te nimmer een kwalitatief slecht filter zetten, dan wordt de beeldkwaliteit nog minder. En je kan beter 1 keer een goed filter aanschaffen, zodat je deze ook kan gebruiken op een beter objectief wat je later ooit nog eens gaat aanschaffen.
              Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: polarizatie filter

                Als je "goede" lenzen hebt hebben die allen dezelfde schroefdraad voor filters.
                In mijn geval is dat 77 mm. Doe dan, één keer de kosten van een redelijk goede pola en je bent weer bezig voor een paar jaar ...
                Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

                Comment


                • #9
                  Re: polarizatie filter

                  Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
                  Euhhh....op een optisch minder objectief moet je natuurlijk nooit en te nimmer een kwalitatief slecht filter zetten, dan wordt de beeldkwaliteit nog minder. En je kan beter 1 keer een goed filter aanschaffen, zodat je deze ook kan gebruiken op een beter objectief wat je later ooit nog eens gaat aanschaffen.
                  Dat is het hem net...ik bedoel maar, op een 18-200 een polafilter gaan zetten ...je moet die veelal toch wat gaan dichtstoppen om behoorlijke resultaten te krijgen. Dan nog een polafilter erop: nog eens anderhalve ŕ twee stops minder licht...je hebt dan wel stabilisatie, maar toch...

                  Deze lenzen (zowel de genoemde Nikkor als dezelfde lens van Canon) hebben 72mm als filtermaat. Als je naar de duurdere lenzen gaat zoals een 24-70 of 17-55, zit je met 77mm als filtermaat. Je kan die wel op een lens met een kleinere filtermaat gaan zetten door tussenringen of iets dergelijks, maar ik denk dat je dan nog wel eens vignettering zou kunnen krijgen in het breedhoekbereik, nee ?

                  Ik ben dan meer voor de benadering van Zoltan: ineens sparen voor goede lenzen, en dan een goede (polarisatie)filter erop .
                  Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                  Comment


                  • #10
                    Re: polarizatie filter

                    Voor het werken met een circ. polafilter ben ik het wel eens dat dit erg lastig is. Aangezien ik ALTIJD mijn zonnekap op mijn lenzen schroef (al is het maar ter bescherming van de frontlens) is het aardig "pielen" om te spelen (draaien) met het filter. Dat resulteert in sommige situatie's dat het filter in de tas blijft en zodoende niet gebruikt wordt wanneer mogelijk.

                    Als TS een 72 mm doorsnede nodig heeft, heb ik er nog een B&W Slim circ. polafilter liggen. Stuur gerust PM.

                    'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

                    Comment


                    • #11
                      Re: polarizatie filter

                      Als je hem in de tas laat steken ligt dit niet aan het al of niet nuttig zijn van een pola-filter maar aan je manier van fotograferen. Dit is bij alle toebehoren zo, sommigen hebben geen nood aan een flitser, statief, 2de geheugenkaart, fotorugzak, enz..., bij anderen is het een must.

                      Ik gebruik hem nu en dan. Bij mijn challengefoto van januarie "vanaf de knieen naar beneden" heb ik hem gebruikt om de reflecties van de natte pier weg te werken zodat deze donker was ipv wit reflecterend. Dit is ook waar ik hem het meest voor gebruik: reflecties wegwerken.

                      Dat het soms wat onhandig is weet ik, vooral als er zoals eerder al gezegd een zonnekap op je lens zet of je lens daait bij het scherpstellen. Maar als je graag wat tijd neemt om je foto te maken leer je daar mee leven (ik toch ). Het lichtverlies kan ook soms gecompenseerd worden door wat meer tijd te nemen. (stabiele houding, ergens op leunen, of statief). Dit is de kunst van fotografie in mijn ogen.

                      Dat je optisch wat kwaliteisverlies hebt zal wel zo zijn, zelfs bij de betere, maar soms heb je de keuzen om de foto te maken met erg storende reflecties aan superkwaliteit, of zonder reflecties aan gewone kwaliteit. Alhoewel ik van oordeel ben dat 90% van de kwaliteit afhankelijk zal zijn van de fotograaf.

                      Persoonlijk zou ik gaan voor een (goeie) 77mm en je koopt dan een setje verloopringen waardoor je hem ook op andere lenzen kan gebruiken. (Je kan natuurlijk voor elke diameter er een kopen). Zelf heb ik een Kenko (gekocht toen ik nog onwetend was ) en een B+W polafilter en de B+W is toch de betere volgens mij. (Alhoewel het verschil nu ook zo groot niet is, velen zouden het ook niet merken)

                      Kan je niet ergens eerst er een lenen of uitproberen zodat je het effect ziet.

                      Succes met je beslissing.
                      Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                      Comment


                      • #12
                        Re: polarizatie filter

                        Nog iets dat ik hier zou willen vermelden is dat ik soms problemen heb om achteraf de polarisatiefilter te verwijderen (los te schroeven). Daarom let ik erop de circ pol filter nooit te vast te schroeven, want door het gebruik lijkt de filter stilaan vaster te komen zitten. Zijn er hier tips om dit te vermijden, of om een moeilijk los te draaien filter te verwijderen?
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                        Comment


                        • #13
                          Re: polarizatie filter

                          Hier net hetzelfde probleem, Les . Doordat de boel daar meedraait krijg ik hem soms maar met veel moeite los...en daar koop je dan zo'n goede filter voor .
                          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                          Comment


                          • #14
                            Re: polarizatie filter

                            Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
                            snip .... om de reflecties van de natte pier weg te werken zodat deze donker was ipv wit reflecterend. Dit is ook waar ik hem het meest voor gebruik: reflecties wegwerken.
                            snip
                            Dat is dan ook het enige wat een pola filter kan doen, nl reflecties wegwerken ..
                            (tenzij men 'm standaard wil gebruiken als ND filter maar dan zijn er elegantere oplossingen nl een, al dan niet gradueel, ND filter )

                            Comment

                            Working...
                            X