Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

statief + basisvragen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• statief + basisvragen

Ik heb nog nooit een statief in m'n handen gehad maar heb na wat zoeken m'n oog laten vallen op het volgende statief:

190CXPRO3 3-Section Carbon Fiber Tripod Legs (Black)

of

190CX3

Ik zie echter weinig verschil tussen beiden.

Bedoeling is om een degelijk statief te kopen waar ik lang mee kan doen en ook kan meenemen op reis. Bovenstaande is in carbon en dus ook licht maar toch stabiel.
    Als ik later een zwaarder toestel zou kopen, hoef ik het statief niet te verkopen wegens 'te licht'. Ik ben dit weekend eens gaan zien in de winkel en daar waren een aantal vanguard travel tripods. Verleidelijk om deze te kopen wegens te prijs, maar ik heb het toch maar niet gedaan.
    De tripod zelf heb ik nog niet in het echt gezien of getest maar ik veronderstel dat deze robuust en licht is (travel). Ik ben geen macro fotograaf, maar laag bij de grond, om kikvorsperspectief te hebben lijkt me wel handig. Ik denk dat dit eerder een vraag is die bij de kop hoort (roteren)

Misschien dat er voorstellen zijn voor een ander statief?

Voor de kop ga ik wel eens testen met m'n camera. Ik heb begrepen dat er grofweg 2 systemen zijn: 3 weg en ballhead. Kwestie van persoonlijke smaak denk ik.

Een 3 weg lijkt me handig om in 1 vlak te roteren (vb panorama) of kan dit ook met een ballhead statief?

Aangezien ik die in de states koop nog wat praktische vragen?

1)Heb ik een schroevendraaier nodig?
    2)past een camera daar onmiddelijk op of is er een bijgeleverd plaatje die je op de onderkant van je camera moet monteren? Zo ja, laten jullie dit er voor het gemak altijd op de camera zitten?
    flickr - level: enthousiaste beginner ;-)

Re: statief + basisvragen

1. De pro heeft een middenkolom die je ook horiziontaal kan leggen.
    2. met een balhoofd kan je ook horizontaal pannen
    3. op de meeste statiefkoppen werkt men met snelkoppelplaatjes
    4. ik laat mijn altijd op de camera zitten (L-Bracket).

Kijk ook eens naar de 055 serie (is wat zwaarder en steviger dan de 190 serie).
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

die snelkoppelplaatjes worden standaard meegeleverd?
      heb ik een schroevendraaier nodig om kop op het tripod te monteren?

055CX3 kost 100 dollar meer. 335 dollar zonder kop voor een liefhebber is mss wel iets te veel van het goede

Comment

Normaal is er bij een statiefkop een snelkoppelplaatje bijgeleverd, (behalve bij de Acra swiss style koppen).

Je kan een kop bevestigen zonder schroevendraaier.
        Er zitten wel 3 schroefjes onderin de baseplate van het statief (borgschroefjes) om te beletten dat je kop er makkelijk kan afdraaien, maar je kan het wel gebruiken zonder dat deze zijn aangedraaid (tot je ergens een schroevendraaiertje of een nagelvijltje tegenkomt)
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Ik zal voor de zekerheid een kleine schroevendraaier meenemen dan

Ik ben net bij volgende kop uitgekomen:

Manfrotto 496RC2 Compact Ball Head with 200PL-14 QR Plate

Kan ik ervan uitgaan dat dit op mijn camera past (200PL-14 QR Plate)? Aangezien ik van plan ben om een statief van Manfrotto te kopen zal dit wel compatibel zijn )

Iemand ervaringen met deze kop? Ik zal hem wel nog eens in een winkel proberen te testen voordat ik deze online bestel

Comment

alhoewel...

lees ik als pro/cons op bh

Pros:
            Attaches firmly (147), Stable (146), Large range of motion (132), Strong clamp (126)
            Cons:
            Heavy (10), Complicated controls (5)

Het zijn wel maar 10 gebruikers op 160 die dit zwaar vinden en 5 die de bediening moeilijk vinden.

Specificaties

gewicht 0.42 kg
            Tripod Mount Thread Size 3/8" female thread
            Plate 200PL-14Tripod Mount Thread Size 3/8" female thread

Iemand ervaring?

Comment

Geen idee in welke mate je bereidt bent om uw budget op te vragen, maar ik heb dit gekocht: http://www.gitzo.com/product/72038.1...X_TRAVELER_KIT

Het was het lichtste en kleinste dat ik kon vinden.
              1.16 kg inclusief balhoofd.
              Opgevouwd 35cm

Ik heb extreem gekeken naar gewicht omdat ik zeer snel last heb van zowel mijn rug als schouders.

Er was daar een plaatje bijgeleverd die ik gewoon in de camera schroef. Ik laat dat er altijd opzitten. Je klikt het daarna gewoon in de tripod.

Volgens de brochure zou de balhoofd ook moeten kunnen horizontaal pannen, alleen vind ik niet hoe
              Je hebt enerzijds de balhoofd en anderzijds iets dat horizontaal kan draaien, maar die gebruiken dezelfde schroef. Als de schroef aangespannen is kan ik geen van de twee bewegen. En als ik hem iets losdraai, komen ze beiden los.

Ik zal iets misdoen, nu nog vinden wat.

Comment

Working...
              X