Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitskracht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitskracht

Beste strobisten en elinchrom gebruikers,

gisteren mijn nieuwe set flitsers (set RX 600/600 elinchrom) uitgepakt en geďnstalleerd.

de flits is regelbaar van 18-600 Ws/J. 6 stops met 1/10 verschil per klik.

+ Kan ik met de synckabel die er bij zat een flitsmeter aansluiten op die set en zo m'n licht helpen instellen?

Camera op manueel
    instellingen:
    1/125
    F9.0
    iso 100

Lichtmeting gedaan op de test flits met de camera (heb geen flitsmeter) en heb daarna mijn 2 flitsers manueel op 1.5 gezet. (als ik het goed begrijp past de flits sterkte zich aan aan de licht meting in de camera correct? En zal deze dan afh. van het getal, 1.5 in dit geval, meer of minder belichten in stappen van 1/10 f stop?)

Nu was mijn object wit. Dus dacht ik 1 stop te onderbelichten.
    Moet ik dit nu doen met mijn camera of kan ik dit met mijn flitsset?

Ben ik er hier compleet aan het naast slagen of is het niet duidelijk wat ik wil zeggen?

ps. heb al even liggen zoeken naar een goede instructielijst (stap per stap) om dit beter te leren kennen maar kan dit blijkbaar niet vinden... Tips?
    ps2. waarom zit er geen manual bij al die dingen? Gelukkig weet ik toch al een paar dingen zodat ik deze flitsset in mekaar kon zetten

mvg
    Dimitri VB
    Last edited by exeter; 10 maart 2011, 11:32.
    5DmkII | EF 24-70 f2.8 L |EF 70-200 f2.8 L IS USM II | strobist stuff | www.dvbphotography.be

Re: Flitskracht

ik heb gelezen dat er op de 5DmkII achteraan een scherm is waarop je de foto's kan bekijken. Op basis van foto en histogram kan je je flitsers heel fijntjes afstellen als je met je lichtmeter in de knoop ligt.
    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
      ik heb gelezen dat er op de 5DmkII achteraan een scherm is waarop je de foto's kan bekijken. Op basis van foto en histogram kan je je flitsers heel fijntjes afstellen als je met je lichtmeter in de knoop ligt.
      aan sarcasme heb ik echt geen nood... en persoonlijk vind ik je reactie enorm onbeleefd aangezien ik ook moeite doe om in uw topics te reageren, op een gewone en opbouwende manier...

ps. Ik gebruik mijn histogram. Ik kan gewoon mijn flitsers niet MINDER zetten... (of weet niet hoe)
      Last edited by exeter; 10 maart 2011, 09:37.
      5DmkII | EF 24-70 f2.8 L |EF 70-200 f2.8 L IS USM II | strobist stuff | www.dvbphotography.be

Comment

Als je je flitser niet minder kan zetten, draai dan je diafragma meer dicht of .... zet je flitser verder, gebruik een ND filter op de flits, gebruik een ND filter op je objectief.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

600Ws is redelijk wat licht voor modelfotografie (ten voete uit).
          Voor productfotografie is dit véél te veel.

Als je een lichtmeter gebruikt gaat die zeggen welk diafragma je moet gebruiken om een goede belichting te krijgen.

Studioflitsers passen zich niet aan de camera aan (je moet de camera aanpassen aan de flitsers)

flitsers verder wegzetten help bij een beetje overbelichting (omgekeerde kwadratenwet) maar maakt het licht ook harder (valt best mee als je groten softboxen gebruikt).

Het gebruik van studioflitsers stap voor stap deel1:

- stel de flitsers op de plaats - en gebruik een modifier - naar gelang het effect je wil bekomen (licht-schaduw).
          - Meet met een flitsmeter eerst je hoofdlicht (andere flitser uit).
          Is het aangegeven diafragma te hoog voor naar wens -> verminder dan de sterkte van de flitser.
          - hooftlicht uit en invullicht aan.
          Meet nu het invullicht en pas aan naar gewenste contrastratio (meestal 1.5 tot 2 stops minder dan hoofdlicht).
          - alle flitsers aan (en verduister eventueel de studio).
          stel je camera in op de waarden van je hoofdlicht (diafragma en iso) en op 1/125.

je zal nu een juist belicht foto krijgen (als je juist gemeten hebt).

Gebruik triggers om de flitsers te triggeren of een synckabel.
          Je popupflitser of opzetflitser daavoor gebruiken is niet echt aangewezen aangezien dit een extra lichtbron is die je moet incalculeren (eventueel zeer min zetten op 1/128 power of zo).
          je flitser gewoon gebruiken als trigger gaat niet vanwege de ttl voorflitsen (dus altijd manueel).
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Het niet hebben van een flitsmeter, is alleen een reden om der een te kopen.
            Het is gewoon onmisbaar, zo simpel is dat.
            Aan je uitleg merk ik al, dat je der niet echt veel van snapt, dus moet je niet hoog van de toren gaan blazen inzake arrogantie hé.
            De instelling van een Elinchrome flits op die waarden vraagt om een flitsmeter, en pas na een meting waar je een diafragmawaarde hebt als uitlezing, kan je gebruikmaken van de 1/10 stop instelling. Het getal dat je ziet op de display van de flits is geen indicatie van een diafragma, maar moet je zien als een waarde bij een bepaalde opstelling.
            Voorbeeld je meet je f 8 op met je flitsmeter en je flits staat op 2 op de display, dan heb je 8,1 door 1 klik naar boven en heb je 7,9 door 1 klik naar beneden, op de display van de flits staat dan 2,1 -2- 1,9. Maar dat is slechts geldig voor die opstelling.

Verander je van plaats moet je terug meten.

MVG, Jeff c.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
              Aan je uitleg merk ik al, dat je der niet echt veel van snapt, dus moet je niet hoog van de toren gaan blazen inzake arrogantie hé.
              Beste Jeff,

het was verre van mijn bedoeling om arrogant over te komen en na 10x herlezen van mijn post zie ik ook echt niet wat ik arrogant heb gezegd. Maar goed...

Dankuwel voor de rest van de tips, ik zal mij een lichtmeter aanschaffen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door exeter Bekijk bericht
                1 aan sarcasme heb ik echt geen nood... en persoonlijk vind ik je reactie enorm onbeleefd aangezien ik ook moeite doe om in uw topics te reageren, op een gewone en opbouwende manier...

ps. Ik gebruik mijn histogram. Ik kan gewoon mijn flitsers niet MINDER zetten... (of weet niet hoe)
                The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  uitgepraat in PM, was misverstand

flitsmeter gekocht... Gossen DigiPro F, morgen leveren, dit weekend spelen

Comment

flitsmeter gekocht... Gossen DigiPro F, morgen leveren, dit weekend spelen
                    proficiat :-)
                    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                      proficiat :-)
                      gebruikte gij da dan?
                      Website: http://www.svisimaging.be

Comment

gisteren mijn nieuwe set flitsers (set RX 600/600 elinchrom) uitgepakt en geďnstalleerd.
                        kan ze niet alsnog omruilen? 600 watt is erg veel, heb je al een grote studio voor nodig!
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                          kan ze niet alsnog omruilen? 600 watt is erg veel, heb je al een grote studio voor nodig!
                          Ga dat maar eens op modellennet verkondigen, daar word je afgeschoten als je dat durft zeggen :-)

G
                          fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                          Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

mijn ruimte is groot genoeg, Servix & Partners vond dit geen probleem... (5*6*6 - l*b*h)

I was doing it wrong + ik krijg al goed belichte foto's... en ben er zeker van dat na je workshop ik wel vertrokken zal zijn Koen

Comment

mijn ruimte is groot genoeg, Servix & Partners vond dit geen probleem... (5*6*6 - l*b*h)

I was doing it wrong + ik krijg al goed belichte foto's...
                              hangt er vanaf wat je wilt doen... 600W en een kleinere ruimte, betekent een grote uitdaging als je low-key wil werken! puur persoonlijk zou ik voor een ruimte van 40m˛ of minder niet hoger gaan dan 400W, als je de ruimte hebt om je lampen ver te zetten en met grote flags en scrims kan werken, dan komt 600W en meer tot z'n recht...
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
                              X