Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lensbescherming

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lensbescherming

Momenteel gebruik ik op mijn lenzen geen flilter of extra bescherming ,
    mijn vraag is nu of ik groot risico loop op beschadiging loop van mijn lens ?
    Is het echt noodzakelijk een filter te gebruiken als bescherming ?

Re: Lensbescherming

Helemaal niet nodig om een filter voor je lens te plaatsen voor protectie. Als je ergens tegenloopt dat scherp is ofzo, gaat het er toch dwars door en beschadigd het toch je glas van je lens.

Beter is een zonnekap op je lens te plaatsen...
    Nikon D5000 + Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR + Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX + Nikon SB900

Comment

gebruik je zonnenkap en je hersenen
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Zo'n filter is overbodig en gebruik idd steeds de zonnekap. Voor extra bescherming draag je best wel een condoom.

Comment

Ik heb altijd een UV filter op mijn lenzen geplaatst. Een accident is snel gebeurt en het hoeven niet noodzakelijk scherpe dingen te zijn. Ook botte voorwerpen kunnen je lens beschadigen, vingerafdrukken, ook rondspattende vloeistoffen van allerlei aard kunnen de coating beschadigen, zand enz. Voor dit soort zaken zal het UV filter een perfect bescherming zijn. Het vormt sowieso een buffer en dat kan bijvoorbeeld een zonnekap niet. Liever een UV filter naar de knoppen dan mijn dure lens.
          Nikon D700 + nikkor 24-70 f/2.8G en nog mooie voornemens voor in de toekomst

Comment

En wat met gewoon tussen de foto's door de dop er terug op? Of zie ik het te simpel?
            En bestaan er "lensdopvastmaakdinges" zodat die met een touwtje of zo aan je camera blijven bungelen en niet in elke jaszak kwijt geraken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ALVANHE Bekijk bericht
              Liever een UV filter naar de knoppen dan mijn dure lens.
              de invloed van een kras op het glas is kleiner op de beeldkwaliteit is kleiner dan die van een UV filter.
              The Knight That Says Ni...kon

Comment

Wel of geen bescherming is een eeuwig woedende discussie.
                Het gebruik van een UV filter als bescherming is in sommige gevallen nuttig, op zijn best kan het geen kwaad, maar heeft fotografisch z'n prijs in de vorm van mogelijk ongewenste reflecties.
                Mechanisch mag je er geen wonderen van verwachten, de dikte is minder dan een millimeter. Het verlegt de grens wat als het gaat om bv water/modderspatten, natte koeienneuzen, kleverige kindervingertjes. Het glaasje is geen partij voor een kiezelsteen of stuk betonijzer.
                Daarnaast kan ingeval van schade de schade anders zijn, bv een vernielde filterdraad. Moeilijk na te gaan of het ontbreken van schade aan de frontlens dan dank zij of ondanks het glaasje was.
                Een beschermglaasje schoonmaken is wel makkelijker dan de frontlens schoonmaken.

Ik zag laatst een schade aan een lens, die van een stoel gerold was. Er zat een glaasje op, glaasje kapot, beetje krassen op de frontlens, terwijl er absoluut niets viel te beschermen.

Voor de fotoeffecten bekijk ook deze eens:
                Originally posted 2007-09-21 on Optyczne.pl When we buy a brand new camera we usually get very excited. We take pictures of everything: objects in motion, contemplative still shots, the tiniest of objects and the largest of objects, from far away and close-up ...

While preparing our polarizing filters test supplement we decided to update also our ...

Kies een willekeurig filter en bekijk de ongewenste reflecties.

Groet Hans.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                  Wel of geen bescherming is een eeuwig woedende discussie.
                  Woendend is een groot woord maar het blijft een discussie tussen hoofdzakelijk 2 types van fotografen:
                  1. Degene die de waarde van hun objectief hoger achten dan hun fotografie gebruiken een filter. Een frontelement met krasjes, een vetvlekje,... geeft uiteindelijk invloed op een mogelijke herverkoopwaarde terwijl de invloed op de werking van het objectief zowat nihil is (over 't algemeen minder dan de negatieve invloed van een filter).
                  2. Degene die een objectief inzetten om het optimaal te gebruiken en het glas enkel zien als een middel om een gewenst resultaat te bekomen. Die gebruiken zo'n filters uiteraard niet (tenzij het nodig is voor het resultaat) omdat het geen zin zou hebben "duur" topglas aan te schaffen om dan de kwaliteit van het resultaat ermee terug te gaan compromitteren met een beschermingsfilter.

Beide standpunten hebben duidelijk hun (goede) redenen om beschermingsfilters wel of niet te gebruiken. Het is een individuele keuze...

Comment

En over het vastziiten van de filter hebben we het nog niet gehad,ook leuk hoor
                    https://ggpics.be/

Comment

Geert (demeyereg) heeft het al een paar keer herhaald - sommige fabrikanten hebben zelf een soort van beschermingsfilter/beschermingsglas. Van dergelijke dingen bij Canon heb ik nog niet gehoord, maar Nikon maakt ook een soort 'filters', zo meen ik me te herinneren uit Geert z'n uitleg (NC en nog iets, eigenlijk meer een gewoon stuk glas met een coating denk ik ?). Sony heeft ook iets dergelijks.

Wat vastzitten betreft, daar heb je mogelijk gelijk in, maar als je gewoon je 'filter' laat zitten, is er geen probleem .

Met mijn goedkope Cokin UV-filter (die ik ooit nog wel eens vervang door een Sony beschermingsfilter) heb ik bijvoorbeeld nog geen last gehad om 'm eraf te krijgen. Met mijn polarisatiefilter van Sony zelf daarentegen...polafilters zijn soms leuk, alleen niet om er weer af te krijgen . Hoeveel keer ik al binnensmonds gevloekt heb op dat ding ...
                      Last edited by JorisVdB; 20 februari 2011, 13:37. Reden: zinsconstructie verbeterd
                      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                        En over het vastziiten van de filter hebben we het nog niet gehad,ook leuk hoor
                        Ook bruikbare filters komen vast te zitten... Da's nu eenmaal het probleem van een schroefsysteem, niet van de filter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                          Het gebruik van een UV filter als bescherming is in sommige gevallen nuttig, op zijn best kan het geen kwaad, maar heeft fotografisch z'n prijs in de vorm van mogelijk ongewenste reflecties. .
                          Ik kom uit een analoge wereld (uit een ver verleden) en ben relatief nieuw in de digitale fotografie. Vroeger plaatsten we zonder meer een UV filter op onze lenzen en ik heb er in mijn zwart-wit foto's nooit nadeel van ondervonden. Naar aanleiding van dit topic ben ik eens gaan rondneuzen op het internet en kom ik tot de vaststelling dat het inderdaad nadelig zou kunnen zijn voor de kwaliteit van je foto's. Het zou zonde zijn de goede eigenschappen van een dure lens (nikor 24-70 f2.8) naar beneden te halen door het gebruik van een filter. Ik ga het advies opvolgen van een aantal mensen en in de toekomst ook de zonnekap gebruiken ipv het UV filter, uitgezonderd die momenten dat de lens duidelijk gevaar kan lopen. vb aan de kust (zeewater en zand)

Alain
                          Nikon D700 + nikkor 24-70 f/2.8G en nog mooie voornemens voor in de toekomst

Comment

een filter geeft vooral bescherming tege kleine schade. bv afkuisen van u lens op een event mee une pull ofzo. zoizo zal een filter de kwaliteit van de lens naar beneden doen.

goedkope brol filter + super scherpe lens = BROL !!!!
                            nen goede merk filter da iets heeft gekost + super scherpe lens = aanvaardbaar tot niet merkbaar in sommige gevallen.

en das de fout de meesten ze nemen een goedkope uv-filter das BROL
                            dus als ge er een filter op zet neem een goed exemplaar

B+W maakt speciaal filters gewoon ter bescherming en kuisgemak, B+W PRO CLEAR MRC

beste bescherming is natuurlijk zonnekap met eventueel een goede filter als er geen ongewenste reflecties zijn.

ook bestaan er een soort sleutel voor gemakkelijker filters los te makken
                            Last edited by fa914280; 20 februari 2011, 14:32.
                            nikon D50, D90, D300 nikon SB-900, tripot en wa glaskes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              de invloed van een kras op het glas is kleiner op de beeldkwaliteit is kleiner dan die van een UV filter.
                              Zeer juist. Ik dacht dat hier ooit een foto was gelinkt waar niets op aan te merken viel.
                              Maar ze toonden ook de lens daarna: het frontglas was met een hamer ingeslagen

Dpaul
                              DPaul - A.FIAP
                              D810, nikkors and other stuff

Comment

Working...
                              X