Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lensbescherming

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lensbescherming

Oorspronkelijk geplaatst door ALVANHE Bekijk bericht
    Ik heb altijd een UV filter op mijn lenzen geplaatst. Een accident is snel gebeurt en het hoeven niet noodzakelijk scherpe dingen te zijn. Ook botte voorwerpen kunnen je lens beschadigen, vingerafdrukken, ook rondspattende vloeistoffen van allerlei aard kunnen de coating beschadigen, zand enz. Voor dit soort zaken zal het UV filter een perfect bescherming zijn. Het vormt sowieso een buffer en dat kan bijvoorbeeld een zonnekap niet. Liever een UV filter naar de knoppen dan mijn dure lens.
    Meer kans op flares, mindere kwaliteit,...erger dan een kras op je lens. Gebruik de zonnekap en het lensdeksel - goedkoper en vééél beter
    De 'dure' lenzen hebben een extra frontlens die via reparatiecentrum vervangbaar is (Heb ooit een accident gehad waarbij een 600mm uit m'n hand glipte tegen een rots bij een lenswissel, lensdeksel sprong eraf - frontlens kapot - dat heeft me 130€ gekost)
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

je ziet trouwens duidelijk in de lens diagrammen dat bij de supertele's er vooraan een 'gewoon' stuk vlak glas gemonteerd is. Wellicht beter gecoat dan een filtjertje, én sterker.

Ch.
      www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
        je ziet trouwens duidelijk in de lens diagrammen dat bij de supertele's er vooraan een 'gewoon' stuk vlak glas gemonteerd is. Wellicht beter gecoat dan een filtjertje, én sterker.

Ch.
        Dat glaasje maakt dan deel uit van het optische ontwerp van de fabrikant. Is een ander uitgangspunt dan een later voorgeplaatst glaasje van onbekende specificatie.

Het belangrijkste is dat de fotograaf zijn/haar spullen moet kennen, en moet weten in welke omstandigheden welke maatregel te nemen, bv glaasje eraf, of buiten beeld extra lichtafscherming gebruiken.

Groet Hans.

Comment

Ik was eens bij een beroepsfotograaf thuis en zag op zijn materiaalkast een paar uv filters
          liggen. Van Hama nog wel.
          Louter uit nieuwsgierigheid eens naar gevraagd, of hij soms die dingen bezigde. Hij wees
          met een wijsvinger naar zijn voorhoofd en schudde het hoofd. In nog geen honderd jaar.
          Hij had die dingen gewoon voorradig omdat hij regelmatig nieuwe spullen kocht. En in een
          advertentie en bij verkoop klinkt het blijkbaar aanlokkelijker om te schrijven dat je lens
          altijd bescherming heeft genoten van een UV filter.

Comment

Meteen bij aanschaf van mijn D5000 heb ik een UV filter gekocht.

Vorige week voor de fotocursus nachtopnames gemaakt.
            Dit was het resultaat :

Veel cirkels oftewel lens flare. Ik geloof niet dat dit een gevolg was van het mistige weer op dat moment.
            Ik heb het UV filter er weer afgeschroefd.
            Ik let er nu op dat ik eerst de zonnekap op de lens doe en dan pas de lenskap verwijder.

Ik heb vanavond op de zelfde plaats weer enkele foto's gemaakt en geen lens flare meer.

Frans.
            Nikon D5000 + Nikor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G ED VR II

Comment

Toch wel een rare lensflare. Ik zou eerder verwachten een reflectie van de lantaarns ergens onderin de foto.
              De cirkels in de midden, concentrisch doen meer denken aan Newton ringen; zou dan inwendig in de lens moeten zitten als twee lensoppervlakken elkaar bijna raken.
              Heb je vanavond ook met mist gefotografeerd? Je zou anders nog eens kunnen proberen zelfde plaats met filter.

Groet Hans.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                Heb je vanavond ook met mist gefotografeerd? Je zou anders nog eens kunnen proberen zelfde plaats met filter.
                Groet Hans.
                Vanavond was het helder weer. Ik zal dan toch nog eens bij mistig weer op die plaats enkele foto's maken.
                Maar dat UV filter gebruik ik niet meer.

Frans.
                Nikon D5000 + Nikor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G ED VR II

Comment

De grootste fout die mensen maken wanneer ze een filter ter bescherming willen kopen is een UV filter kopen (meestal nog een goedkope van hama of zo).

Je moet de dingen kopen waarvoor ze bedoelt zijn.
                  Een UV filter voor het wegfilteren van hoge UV effecten (zee, bergen) (bij digitaal niet echt meer nodig).

Een gecoate beschermingsfilter voor de bescherming van je lens (deze filter hebben dezelfde coating als je frontlens ter voorkoming van flare en kwaliteitverlies).

Of je wel of niet een beschermfilter gebruikt is een persoonlijke keuze.
                  En ja krassen op je frontlens geven ook flare.
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

1 keer heb ik gehad dat een lang zoom rond m'n nek hing, en ik lette niet goed op bij het uitstappen uit de auto, en het onderste van het objectief botste ergens tegen. Ik weet niet meer waartegen.
                    De UV-filter die erop zat was helemaal gebroken, met de lens niks mis
                    Natuurlijk is dat uv-glaasje dunner, maar 'k zou niet moeten weten dat er door m'n eigen domme schuld iets mis zou zijn met die lens
                    (Bij de meerderheid zit er niks op)
                    Facebook
                    Flickr
                    500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
                      Meer kans op flares, mindere kwaliteit,...erger dan een kras op je lens. Gebruik de zonnekap en het lensdeksel - goedkoper en vééél beter
                      De 'dure' lenzen hebben een extra frontlens die via reparatiecentrum vervangbaar is (Heb ooit een accident gehad waarbij een 600mm uit m'n hand glipte tegen een rots bij een lenswissel, lensdeksel sprong eraf - frontlens kapot - dat heeft me 130€ gekost)
                      Voor de 'dure' 600mm van Nikon is geen beschermfilter te krijgen!?
                      Rinus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reest Bekijk bericht
                        Rinus
                        http://www.nikonusa.com/en_INC/IMG/A...truction-2.jpg

Eerste stukje glas is een beschermglas en niet zoals bij de meeste gewone lenzen direct een lenselement. (met andere woorden: er zit reeds een beschermfilter voor)
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fransST Bekijk bericht
                          Meteen bij aanschaf van mijn D5000 heb ik een UV filter gekocht.

Vorige week voor de fotocursus nachtopnames gemaakt.
                          Dit was het resultaat :

Veel cirkels oftewel lens flare. Ik geloof niet dat dit een gevolg was van het mistige weer op dat moment.
                          Ik heb het UV filter er weer afgeschroefd.
                          Ik let er nu op dat ik eerst de zonnekap op de lens doe en dan pas de lenskap verwijder.

Ik heb vanavond op de zelfde plaats weer enkele foto's gemaakt en geen lens flare meer.

Frans.
                          Hey,

Kwam toevallig op deze thread uit, en had een tijdje geleden hetzelfde probleem...
                          Ik wil dan ook graag mijn bevindingen/antwoord met je delen:

Hopelijk ben je hiermee geholpen

Grtz,
                          B.
                          Canon EOS-450D | Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS | Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II | Canon EF-S 55-250 f/4-5.6 IS | Canon EF-S 70-200 f/2.8 IS USM | EF 50 f/1.8 II | Speedlite 430EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reest Bekijk bericht
                            Rinus
                            Die standaard al door Nikon gemonteerd.
                            Als je die lens met de zonnekap gebruikt is er trouwens al weinig kans op brokken, tenzij je langs een ralley circuit gaat staan; dan is de kans dat de frontlens het overleeft groter dan dat je het zelf allemaal nog mee maakt.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

Comment

De enigste plaats waar je echt krassen op kunt krijgen is niet de frontlens maar de achterlens. En daar kun je geen UV filter opschroeven.

N
                              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Working...
                              X