Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude flits nog te gebruiken ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oude flits nog te gebruiken ?

Ik heb nog een oude flits Chinon Auto S-240, die ik vroeger gebruikte op m'n analoge Canon AE1 Program, waar ik altijd heel tevreden over was. Ik vraag me af, of ik deze nu op m'n 50D zou kunnen gebruiken ? Zou ik het zomaar mogen proberen, of kan ik schade toebrengen aan m'n 50D body ? Schade aan die oude flits zou het minst erge zijn, maar ik zou toch niet graag m'n huidige body op die manier beschadigen.

Groetjes

Re: Oude flits nog te gebruiken ?

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Ik heb nog een oude flits Chinon Auto S-240, die ik vroeger gebruikte op m'n analoge Canon AE1 Program, waar ik altijd heel tevreden over was. Ik vraag me af, of ik deze nu op m'n 50D zou kunnen gebruiken ?
    je zou ze kunnen uitmeten... vroeger werkten de flitsers op een hoge spanning, vandaag kunnen die je toestel beschadigen...
    trouwens, vraag je af als het het waard is! je zal ze niet in eTTL kunnen gebruiken
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Opletten ermee toch hoor.
      Oude flitsen kunnen met zeer hoge voltages werken (tot honderden volts!!)
      Nieuw toestellen werken maar met een paar volt.

Voor 40 a 50 euro heb je een nieuw van youngyou met ttl op.

Comment

als je die flitster off camera gebruikt, met een infrarode trigger of zo, vergroot je je creatieve mogelijkheden heel sterk en verminder je je mobiliteit , maar je zal die flitser dan kunnen gebruiken zonder dat er iets met je camera kan gebeuren.
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Na het lezen van de reacties denk dat ik toch dat ik het risico maar niet ga lopen en dat deze flits z'n laatste reis er een zal zijn naar het containerpark (nadat ik hem eerst lichtjes verbouwd heb natuurlijk ).
          Dank voor de reacties en groetjes.

Comment

Op het pentaxforum.nl staat ergens een topic over gebruik van oude flitsers, er staat ook een link bij naar een site waar je precies kan zien hoeveel volt etc deze afgeven en of die nog compatibel zijn met hedendaagse toestellen.
            een rechtstreeks linkje heb ik niet meer dus even zoeken.

Toch snel even gekeken en kijk >>>> http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

ChinonS-250
            ZoomYes5.17V, reported by Scott MartinAF280 TTLYes5.3V, reported by "Mike from Germany"S-300Your call11V, reported by "emitc

Zo mijn huiswerk voor de zondag al gedaan
            Last edited by Werner1; 23 januari 2011, 10:51. Reden: toevoegen link en meer
            Pentax IST DL 50-200 std. tamron 18-200 1:3,5-6.3 macro
            Canon 30D 18-55 IS 35-105 70-300

Comment

Zoals hierboven gemeld: nakijken op website van "botzilla".

Ik gebruik nog altijd een stokoude (maar steengoede) Metz 45 flitser op mijn DSLR zonder problemen (nu al meer dan 5 jaar), na eveneens het ontsteekvoltage op de flitserschoen nagekeken te hebben (<5 Volt in mijn geval, dus geen probleem).
              Greetz Geert.
              Canon gerief...

Comment

In http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html zie ik geen Chinon AutoS 240 staan en geeft dus geen uitsluitsel over ontsteekspanning.
                Enige manier is dan meten met een voltmeter met hoge ingangsweerstand.

Groet Hans.

Comment

Bedankt voor de mensen die hun 'huiswerk' maakten en me de nodige inlichtingen trachtten te bezorgen, maar ik zie ook de 240 niet, wel de 250 van Chinon.
                  Ik zal dan maar bij mijn eerste besluit blijven, geen risico nemen en flitser naar..... container.
                  Toch allemaal bedankt voor de hulp.
                  Groetjes

Comment

Alternatief als je een sterk hart hebt kan je ook volgende test doen:
                    Op eigen risico voor jou gezondheid !!!!!

Zet de flitser aan, en laad em opladen tot lichtje brand.
                    Steek dan je tong uit en zet er de pinnetjes van de flitschoen eens op je tong

Voel je een lichte prikkeling dan zal het voltage wel redelijk laag zijn.
                    Voel je een duidelijke prikkeling dan is het voltage al te hoog (6 volt of meer)
                    Voel je een lichte schok dan is het zeker te hoog.
                    Voel je een sterke schok dan is het ook te hoog.
                    Vlieg je plat achterover dan heb je waarschijnlijk zoeen model met bijna 300 volt er op (zal wel ff bekomen zijn dan denk ik) en is het dus ook te hoog

Comment

Heb ook nog zo'n oude Chinon van mijn vader gekregen. Vraag met niet hoe het werkt, maar het ding heeft een stand waarmee je hem offline kan laten meeflitsen met een andere flash via een ingebouwd oog. Hier kan je leuke dingen mee doen hoor!
                      Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS + EF 50mm f/1.8 MKII + Metz Mecablitz 58 AF-1 en Panasonic Lumix DMC-TZ5 compactje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                        Alternatief als je een sterk hart hebt kan je ook volgende test doen:

Zet de flitser aan, en laad em opladen tot lichtje brand.
                        Steek dan je tong uit en zet er de pinnetjes van de flitschoen eens op je tong

Voel je een lichte prikkeling dan zal het voltage wel redelijk laag zijn.
                        Voel je een duidelijke prikkeling dan is het voltage al te hoog (6 volt of meer)
                        Voel je een lichte schok dan is het zeker te hoog.
                        Voel je een sterke schok dan is het ook te hoog.
                        Vlieg je plat achterover dan heb je waarschijnlijk zoeen model met bijna 300 volt er op (zal wel ff bekomen zijn dan denk ik) en is het dus ook te hoog
                        en als je niets voelt dan moet je de batterijen vervangen
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Meten is weten, meet gewoon de spanning tussen het middelste contact en de massa contacten (plaatjes zijkant), is deze lager dan 12 volt, kan je hem gerust gebruiken.

Comment

Mss wat laat, maar je kan dat idd best gewoon ff uitmeten. Ik zelf heb een oeroude Chinon nog werkend gekregen (mits wat hacken om die op de hotshoe aan te sluiten).

Btw, @xafke, ik kan het merk "youngyou" niet vinden. Mss een typfout? (ben immers zelf wel geintersseerd in een TTL flitser voor die prijs )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RoaldFre Bekijk bericht

Btw, @xafke, ik kan het merk "youngyou" niet vinden. Mss een typfout? (ben immers zelf wel geintersseerd in een TTL flitser voor die prijs )
                              kijk hier eens

Comment

Working...
                              X