Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sun Sniper draagriem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Sun Sniper draagriem

Oorspronkelijk geplaatst door ToVeR Bekijk bericht
    Ik heb een paar vragen, maar misschien eerst dit:

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van deze draagriemen (Sun-Sniper, Black Rapid, ...) en het wisselen van lenzen? Bij lichte lenzen kan ik mij daar iets bij voorstellen, maar ik vraag me af hoe je dat snel en efficiënt kan doen als je bijvoorbeeld de 100-400 op de body wil vervangen door de nog zwaardere 70-200. Gezien het gewicht van deze lenzen t.o.v. de body zijn de lenzen logischerwijs aan de straps bevestigd en niet de camera-body.
    Dat vraag ik mij eigenlijk ook af. Ik heb de klassiek nikon riem en bij het wisselen van lenzen neem ik met mijn linkerhand de lens van de camera en met mijn rechterhand draai ik de andere lens er op. De body neem ik dus niet vast maar gebruik beide handen voor de lenzen. Met de sunsniper of black rapid lijkt mij die methode onmogelijk. Zou spijtig zijn want op 2 seconden ben ik van lens gewisseld op die manier.
    Hoe doen jullie dat met de sunsiper/blackrapid op een snelle manier ?

Comment

niet anders dan anders, heb wel geen lens waar de sunsniper aan de lens komt!
      dus "voorlopig" nog geen zorgen in die richting
      nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door G.Geert Bekijk bericht
        Dat vraag ik mij eigenlijk ook af. Ik heb de klassiek nikon riem en bij het wisselen van lenzen neem ik met mijn linkerhand de lens van de camera en met mijn rechterhand draai ik de andere lens er op. De body neem ik dus niet vast maar gebruik beide handen voor de lenzen. Met de sunsniper of black rapid lijkt mij die methode onmogelijk. Zou spijtig zijn want op 2 seconden ben ik van lens gewisseld op die manier.
        Hoe doen jullie dat met de sunsiper/blackrapid op een snelle manier ?
        Ik heb niet die hele zware lenzen, dus kan dit moeilijk zeggen. Wel wissel ik al eens de
        17-55 2.8 (ook geen lichtgewicht) voor de 85 1.8 (wel een lichtgewicht) en daarbij ga ik
        zitten. Toestel op schoot. Verwisselen kost op die manier moeite noch tijd. Niet meer
        als bij een gewone draagriem.

Comment

Wat ik me ook nog afvraag in deze discussie... De mensen die de black rapid of sun sniper gebruiken en die ook een zwaardere lens hebben zoals de 70-200 of de 100-400... hebben die voor die grote lens een aparte fastenR. Het lijkt me wel handig, dan kan je dat ringetje continue aan de lens (statiefgondel) laten hangen, en het 2e ringetje altijd op de camera laten... Ongeveer 15 euro extra... Een must of niet?
          Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

Comment

Ik heb het in ieder geval niet bijgenomen. Ik bevestig wel mijn 70-200 en de 100-400 via de statiefgondel en niet via de camerabody (die ik dan wel gebruik met de 17-55).
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

heb ook sunsniper met staaldraad, gebruik hem niet altijd maar is heel erg makkelijk. Je kan toestel (D90) met 70 - 300 een ganse dag meedragen zonder last. Bij minder goed weer onder je jas en in een moment klaar voor gebruik
              Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand ...... Iedereen denkt er genoeg van te hebben !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
                Wat ik me ook nog afvraag in deze discussie... De mensen die de black rapid of sun sniper gebruiken en die ook een zwaardere lens hebben zoals de 70-200 of de 100-400... hebben die voor die grote lens een aparte fastenR. Het lijkt me wel handig, dan kan je dat ringetje continue aan de lens (statiefgondel) laten hangen, en het 2e ringetje altijd op de camera laten... Ongeveer 15 euro extra... Een must of niet?
                Echt niet nodig, de spullen zijn erg stevig.
                Heb een tweede ringetje maar heb het op een andere gondel geplaatst.
                Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Ik heb het in ieder geval niet bijgenomen. Ik bevestig wel mijn 70-200 en de 100-400 via de statiefgondel en niet via de camerabody (die ik dan wel gebruik met de 17-55).
                  Dat zou sowieso ook mijn idee zijn. Maar hoe wissel je tussen de 70-200 en de 100-400. Ik fotografeer veel op airshows en het vliegverkeer rond luchthavens, daar heb je over het algemeen niet de tijd om rustig van lens te wisselen. Dat moet van tijd tot tijd lekker snel en vlot gaan. En dat zie ik niet met deze oplossingen. Iets zoals een extender, dat zou ik denk nog kunnen begrijpen, maar als je met "zwaargewichten" als de 70-200 f/2.8 en de 100-400 van Canon moet werken ... Ik moet het toch nog zien gebeuren.

Misschien een bevestiging voorzien op elke lens met statiefring en op elke body? En dan voor veranderen lenzen de strap of sling van de lens kort aan de body hangen? Maar of dat vlot gaat? Zal je toch ook tijd voor moeten hebben.
                  Canon EOS50D, Canon EOS400D, Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS, Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM, Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR LD Aspherical (IF) Macro
                  ... en nog wat uit mijn analoge fotografiedagen.

Comment

review suns-sniper steel and bear

Een twee tal weken terug kreeg ik een Sun Sniper in de bus van sunbounce met de vraag om deze te reviewen. De zending kwam stevig verpakt, met daarin een mooie doos en de bewuste draagriem. De riem betreft een Sun-Sniper Pro “steal and bear”.
                    De riem zelf is mooi afgewerkt, sterk materiaal, mooi gestikt. Ziet er stevig uit. Het schouderstuk komt wel een beetje hard over, en ik ben benieuwd als ik dit zal voelen tijdens lange wandelingen. De riem is verder voorzien van een fijn staaldraadje… Op zich een misschien wel een goed idee, doch het kan je ook een vals gevoel van veiligheid geven, dat alles kan en alles mag. Draadje of geen draadje, je moet altijd alert zijn als je met een duur toestel in een drukke omgeving rondloopt. Iemand met een mes die je riem niet door krijgt… Kan met dat mes vervolgens nog veel gevaarlijker uit de hoek komen…

De “steal and bear” versie is een model die je rechtstreeks op je camera monteert, dus zonder karabijnhaak uitvoering. Bij de karabijnhaak uitvoering kan je de schroef op je camera laten en koppel je de karabijnhaak los. Hier moet je de schroef losdraaien als je de camera van de riem wilt verwijderen. Deze versie zonder haak zou stabieler zijn. Ik zelf heb die stabiliteit nooit gemist, draag sinds half 2008 een dergelijke riem van concurrent blackrapid en heb sindsdien m’n optech-strap in de kast liggen… Niet meer gebruikt! Die schroef koppeling bestaat uit een mechanisme waar de schroef los kan ronddraaien op kogellagers, waar doordoor de camera vrij kan bewegen.
                    Sun Sniper biedt trouwens nog steeds de versie met karabijn haak aan, voor de liefhebbers. Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar de karabijnhaak versie uit. Ik vind het makkelijker om los te koppelen via de haak (en sneller), heb minder vertrouwen in het op en afschroeven van de camera. Zie zo al de camera hierdoor eens uit m’n handen glippen… De haak is wat dat betreft met één hand te bedienen, de andere hand houd dan eventueel de camera vast, of de camera ligt op een tafel of zo. Terwijl bij de “steal and bear” versie is het mijn ondervinding dat je bij het schroeven omwille van de fijnmotoriek, daarvoor toch allebei je handen nodig hebt.

In de praktijk doet de riem wat hij belooft! Hij ontlast de nek van de fotograaf, in het geval die z’n camera om de nek zou dragen, of hij bied extra comfort en veiligheid aan de fotografen die de camera los aan de schouder hangen… Anderzijds zorgt de riem, los over de borst wel voor enige aanpassingen. Op een t-shirt of hemd, een sweater, een kledingstuk uit één stuk, werkt het fantastisch. Doch als je graag je jas open laat hangen dan is het wat minder comfortabel. Finaal is het natuurlijk een afwegen, wat zijn de alternatieven? Camera aan de schouder? Niet veilig, kan makkelijk vallen… Aan de nek? Weegt op termijn erg zwaar door. In de rugzak? Steeds tijd nodig om uit te halen…

Ikzelf heb al lang gekozen. Ik vind het comfort van deze riemen een grote meerwaarde hebben. Ik kan uren stappen, zonder enige vorm van last hieraan te ondervinden… Typisch stap ik dan rond met een D700 en een 50mm lensje in de stad, of een D700 en een 70-200mm in de natuur…
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Hallo mensen,
                      goeie review d_oracle.
                      Ik heb de sunsniper sinds een paar weken ook, en het is een perfecte draagriem.
                      Met de dikke winterjas nog aan lukt het ook, gewoon iets langer maken, en hij zit prima.
                      Ik heb er al een paar middagen mee gelopen en het is fijner dan de gewone riem.
                      Als ik die om de nek had, dan moest ik de camera altijd met een hand vasthouden,
                      omdat die anders teveel ging schommelen. En je voelde dat goed aan je nek na een dag lopen. Nu loop ik lekker vrij met losse handen.
                      Goeie aankoop was dit. Voor dat beetje geld kun je hem niet maken.
                      Groeten Paul

Comment

Nogmaals alle lof voor zo'n Sun Sniper. Zelfde zal wel gelden voor dat andere merk. Als ik
                        toch één nadeeltje mag noemen, is dat de riem zich moeilijk laat opbergen en dat je soms
                        met je camera geen blijf weet.
                        Vroeger had ik alles netjes in een Lowepro schoudertas. Comfortabel en gerieflijk. Ik nam
                        de Camera eruit en hing deze rond mijn nek. Gedaan met foto's maken, alles terug in mijn
                        schoudertas en verder. Of naar huis.
                        Mijn schouder heb ik nu echter nodig om mijn Camera met sun Sniper aan te hangen. Dus
                        hangt mijn schoudertas in de weg. Dit is niet echt gerieflijk, en moet ik al bijna naar een
                        rugzak op zoek.
                        Dit is dan weer een stuk moeilijker is om je camera er uit te halen. Bovendien loop je met
                        zo'n zak op je rug en een toestel aan je schouder rond of je gaat verhuizen of al jarenlang
                        onderweg bent.
                        Iemand een andere, ietwat elegantere oplossing?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                          Nogmaals alle lof voor zo'n Sun Sniper. Zelfde zal wel gelden voor dat andere merk. Als ik
                          toch één nadeeltje mag noemen, is dat de riem zich moeilijk laat opbergen en dat je soms
                          Vroeger had ik alles netjes in een Lowepro schoudertas. Comfortabel en gerieflijk. Ik nam
                          de Camera eruit en hing deze rond mijn nek. Gedaan met foto's maken, alles terug in mijn
                          Mijn schouder heb ik nu echter nodig om mijn Camera met sun Sniper aan te hangen. Dus
                          hangt mijn schoudertas in de weg. Dit is niet echt gerieflijk, en moet ik al bijna naar een
                          rugzak op zoek.
                          Dit is dan weer een stuk moeilijker is om je camera er uit te halen. Bovendien loop je met
                          zo'n zak op je rug en een toestel aan je schouder rond of je gaat verhuizen of al jarenlang
                          onderweg bent.
                          De vrouw de rugzak laten dragen
                          Ik heb zelf de lowepro slingshot, die hangt over mijn andere schouder. Heb onlangs zo in Antwerpen rondgelopen en dat ging prima allebei snel bereikbaar.
                          Mocht je links handig en de sunsniper over je rechtse schouder dragen kun je eens kijken voor een Kata D3N1 deze kun je rechts en links dragen.
                          Last edited by MartinB; 4 maart 2011, 09:58.
                          Fujifilm en het nodige bijbehorend glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                            rugzak op zoek.
                            onderweg bent.
                            Ikzelf gebruik de blackrapid samen met mijn topload Lowepro aw 50.
                            Het is inderdaad niet zo gemakkelijk meer als vroeger met een gewone strap om op te bergen in de tas maar het gaat nog net. Al doe ik er wat langer over.
                            Om te dragen heb ik geen probleem. Mijn camera met de blackrapid strap hangt rechts terwijl mijn tas over de andere schouder links hangt. Ofwel steek ik de tas in een rugzak.
                            Canon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MartinB Bekijk bericht
                              De vrouw de rugzak laten dragen
                              Ik heb zelf de lowepro slingshot, die hangt over mijn andere schouder. Heb onlangs zo in Antwerpen rondgelopen en dat ging prima allebei snel bereikbaar.
                              Mocht je links handig en de sunsniper over je rechtse schouder dragen kun je eens kijken voor een Kata D3N1 deze kun je rechts en links dragen.
                              Mijn vrouw draagt niet eens haar eigen handtas.
                              Maar bedankt voor de tip. Zal eens kijken voor zo'n slingshot.

Comment

Da's inderdaad nog een nadeel van de SunSniper. Zeker met een "grote" combo als 50D+grip+ EF-s 17-55 f/2.8 IS. Persoonlijk schroef ik de SunSniper los van mijn 7D vóór ik de camera in de tas opberg.
                                Ik gebruik een schoudertas voor opberging, of voor een activiteit als gisteravond (avondfotografie), waarbij ik enkel een paar groothoeklenzen bijheb. Als ik mijn tele meeneem, ben ik sowieso verplicht de rugzak te gebruiken. Ik heb persoonlijk minder last van een rugzak dragen, dan van die schoudertas, die toch gaat doorwegen op één schouder.
                                Ja, avondfotografie zoals gisteren: helaas de SunSniper thuisgelaten, en de Canon-strap weer aangebracht, gezien alle foto's van statief gemaakt werden. Dus als ik een en ander vanmorgen gewaarword... is het niet enkel die verjaardag!
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                                X