Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze van printer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Keuze van printer

Dag iedereen,

Ben op zoek gegaan voor een printer om tot A3 te kunnen printen. Heb 2 merken in vizier een epson R2880 en een Canon pro 9500 mark. Als leek in het zelf afdrukken van foto's zou ik wat meer inlichtingen willen i.v.m. de kwaliteit van het afdrukken in kleur en zwart/wit. Op de site's van elk zijn zij de beste maar zou het eens van ervaren mensen willen horen waar ik vooral moet op letten. Hebben de printers ook een eigen kleurenprofiel aanwezig. Bij welke printers komen de kleuren het best overeen met het scherm of hun echtheid.

Vriendelijke groeten.

Pitje

Re: Keuze van printer

Oorspronkelijk geplaatst door Pitje1958 Bekijk bericht
    Als leek in het zelf afdrukken van foto's zou ik wat meer inlichtingen willen i.v.m. de kwaliteit van het afdrukken in kleur en zwart/wit. Op de site's van elk zijn zij de beste maar zou het eens van ervaren mensen willen horen waar ik vooral moet op letten. Hebben de printers ook een eigen kleurenprofiel aanwezig. Bij welke printers komen de kleuren het best overeen met het scherm of hun echtheid.
    print zelf al jaren met een R2400 (voorloper van de r2880), heb die gekozen voor z'n mooie zwart/wit kwaliteit. In hoeverre de kleur van je scherm en printer overeenkomen is kwestie van calibratie... zowel scherm als printer (ICC profiel), dus dat kan perfect.

m'n enige bezwaar is de kost van de inkt... en daarom ben ik sinds kort op een Continuous Ink (CISS) systeem overgeschakeld, in plaats van de dure kleine inkt cartridges... en heb een inkt waste bakje aangesloten...

resultaat is nog steeds supper!
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

d_oracle, zou je eens wat meer info kunnen geven over dat CISS systeem? Je blijkt er wat van te kennen

Is dat een mod die je hebt aangebracht aan je printer, of ondersteunt die dat natively?

Groeten
      MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

Comment

Bedankt voor je reactie,
        Het zal de R2880 of R3880 worden daar ben ik nog niet uit omdat het het toch een prijsverschil is en of dit wel veel meerwaarde heeft.

Comment

De inktpatronen meegeleverd met de 3880 zijn groter dan die bij de 2880. Je moet eens uitrekenen hoeveel je een 2880 zou kost waarbij je evenveel inktpatronen koopt om op dezelfde inkthoeveelheid uit te komen van wat er bij de 3880 standaard zit.
          Je zal de 3880 kiezen dan denk ik...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mista Molla Bekijk bericht
            d_oracle, zou je eens wat meer info kunnen geven over dat CISS systeem? Je blijkt er wat van te kennen

Is dat een mod die je hebt aangebracht aan je printer, of ondersteunt die dat natively?

Groeten
            Dit is niet standaard: er zijn 2 slangetjes in de printer aan de rechterkant die de inkt tijdens reinigingscycli dumpen op het absorptiekussen, dat ingebouwd is in uw printer: het verwijderen ervan is technisch gezien tamelijk ingewikkeld. Normaal gezien moet je de printer opsturen naar Epson voor een dure reparatie om deze absorptiekussen uit te wisselen (kassa, kassa voor Epson). Daarom kan je deze twee buisjes afleiden naar een extern flesje, zie hier:

en hier voor de R1800 (vergelijkbaar in bouw):

De Epson 1400 heeft maar 1 buisje. Deze printer heb ik zelf en ik kan u vertellen dat bij iedere reinigingcyclus er ongeveer 5 ml inkt wordt gedumpt. Iedere keer dat je de patronen eruit haalt wordt er een reinigingscyclus geinitialiseerd en kost het handenvol inkt.

Je ziet het waarschijnlijk al komen: zodra je absorptiekussen vol is kan je niet verder printen. Dit kan je resetten met een utility die je kan downloaden van het internet (gewoon even zoeken), maar als je deze modificatie niet hebt uitgevoerd, bestaat het gevaar dat je printer zal overstromen met catatrofale gevolgen.

Dus altijd zo'n afvalinktflesje installeren en om de zoveel tijd het flesje legen. Epson printers verspillen enorm veel inkt tijdens reinigingscycli.
            Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Super, bedankt! :niceone:

Kan er iemand iets zeggen over de kost per A3 bij de 2880? Ben op zoek naar goede (Z/W) printer, en na alle threads die ik hier erover heb gelezen en gevonden denk ik dat dit een goede kandidaat zou zijn?

Groeten
              MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

Comment

Wat is het voordeel van foto's afprinten met een inktjet? De afdrukken verbleken in het zonlicht, ze zijn niet waterbestendig en de kost van de inkt is belachelijk hoog. Ik heb een z.g. dye-sub printer voor standaard formaat foto's en als er vergrotingen moeten gemaakt worden gaat dat via de fotohandel. Dan heb je pas "echte fotokwaliteit".
                Iedereen is van harte welkom op popol.eu

Comment

De inktpatronen meegeleverd met de 3880 zijn groter dan die bij de 2880. Je moet eens uitrekenen hoeveel je een 2880 zou kost waarbij je evenveel inktpatronen koopt om op dezelfde inkthoeveelheid uit te komen van wat er bij de 3880 standaard zit.
                  Je zal de 3880 kiezen dan denk ik...
                  Om die reden heb ik ook voor de 3800 gekozen. Achteraf géén spijt gehad. Als jij de kosten per ml inkt uitrekent ben jij zeker beter af met de (nu) 3880 tenzij jij echt maar incidenteel afdrukt. En bovendien kan jij dan ook A2 afdrukken mocht jij het willen.

groeten,
                  Helen
                  vriendelijke groeten, Helen
                  Updated WWW.HELENICA.NL
                  ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

Comment

Working...
                  X