Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

epson 3880 zw-w instellingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • epson 3880 zw-w instellingen

    Ik heb me recent de epson 3880 aangeschaft.
    Voor kleurafdrukken heb ik een eigen profiel aangemaakt met de colormunki. Voor zwart wit afdrukken ben ik nog op zoek wat de beste instelling is. Gebruik je de instelling "geavanceerd zwart wit foto" of best het door de colormunki aangemaakt kleurprofiel of zijn er eventueel andere en betere instelling.
    Mijn foto's zijn in Light room omgezet naar zwart wit en bewerkt voor een (naar mijn gevoel) optimaal resultaat. Ik gebruik Epson premium glossy papier.
    Kan iemand mij enig advies geven ?

    Alain
    Nikon D700 + nikkor 24-70 f/2.8G en nog mooie voornemens voor in de toekomst

  • #2
    Re: epson 3880 zw-w instellingen

    NOOIT een kleurprofiel gebruiken, aangezien je dan op de kleureninkten gaat vertrouwen en we willen de K3-inkten aansturen (K voor blacK !). Gebruik dus altijd Advanced B/W om te printen. Kies als profiel: sRGB (die met die cijfertjers achteraan) en bij ABW: instelling donker (staat normaal gezien op donkerder), neutraal. Let op: sommige papiersoorten kunnen een kleurengloed geven op de z/w-afdrukken, zodat je soms wat met de kleurenwiel moet spelen.
    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

    Comment


    • #3
      Re: epson 3880 zw-w instellingen

      Dank je voor je advies Stefaan, Ik zou ook inderdaad denken dat je de advanced B/W instelling gebruikt maar in de review op volgende link " http://www.photo-i.co.uk/Reviews/pri...00/page-8.html " demonstreert de tester dat het bekomen van het beste resultaat in zwart wit bereikt wordt door het gebruik van het colormanagment van epson of begrijp ik dit verkeerd.

      Alain
      Nikon D700 + nikkor 24-70 f/2.8G en nog mooie voornemens voor in de toekomst

      Comment


      • #4
        Re: epson 3880 zw-w instellingen

        De methode die ik beschrijf, is door een bekende amerikaan (Eric Chan) beschreven op zijn weblog en die veel wordt aangehaald door vele leden op dpreview.com. ABW is van zichzelf al een color manangement, namelijk in de printer zelf. Als je kiest voor de standaard instelling van donkerder (standaardinstelling), dan komen de afdrukken veel te donker uit de printer, vandaar de instelling donker. Dit is de methode als je zelf geen eigen ABW-profiel hebt voor je papier, maar Eric Chan heeft een aantal geoptimaliseerde profielen op zijn website die de schaduwpartijen van afdrukken siginificant verbeteren en dan kies je ipv an die sRGB-xxxxx profiel die profielen op zijn website:



        Daar staan de profielen ter download en de juiste papierinstelling bij de betreffende papier/profielcombinatie en hoe je te werk moet gaan. Als je papier erbij staat, heb je geluk, want de afdrukken hiermee zijn significant beter dan de werkmethode van hier boven (als je deze niet hebt). Succes ermee.
        Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

        Comment


        • #5
          Re: epson 3880 zw-w instellingen

          bedankt Stefaan,
          Ik ga dit zeker uitproberen.

          Alain
          Nikon D700 + nikkor 24-70 f/2.8G en nog mooie voornemens voor in de toekomst

          Comment


          • #6
            Re: epson 3880 zw-w instellingen

            Ik print altijd ZW via advanced BW. Eerst een kleine proef afdruk en daarna de echte afdruk met eventuele aanpassingen. De resultaten van advanced B/W bevallen goed.

            groeten,
            Helen
            vriendelijke groeten, Helen
            Updated WWW.HELENICA.NL
            ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

            Comment

            Working...
            X