Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
De Shooting Day in AARSCHOT op 22 maart 2025 is VOLGEBOEKT
Wil graag een degelijk statief kopen. Ben natuurliefhebber, ga veel op safari en wil ook graag nachtfoto's nemen. Kan mij iemand raad geven want het gamma is heel groot. Ik werk met een Canon D40
Dank bij voorbaat
Er is idd VEEL keuze in statieven.
Best is naar een grote winkel gaan waar ze veel statieven hebben en luisteren naar wat de verkoper zegd. Hij zal je ook demonstreren wat er allemaal mogelijk is en hoe dat moet passen bij jou wensen.
Voor de betere statieven mag je toch rekenen op +- 200 euro instapprijs hoor.
Waar je wel goed moet op letten is dat veel (vooral goedkopere) statieven echt rommel zijn. Schuif ze eens helemaal uit en je zal zien dat ze echt niet stabiel zijn, daar kan je natuurlijk niets mee aanvangen.
Bij veel goedkope statieven zitten die "docking"-plaatjes zo los als iets, je camera staat er op te wiebelen dat het geen naam heeft, kom je dus ook geen meter mee vooruit weer. Kies voor metalen koppen, geen plastiek bucht.
Ook een punt zijn de poten die veelal plastieken lipjes heeft om die vast te zetten, als het vriest breken die gemakkelijk af, ga dus voor degelijkheid weer.
Hartelijk dank, denk dat ik hier wel al een paar tips gekregen heb. Ga volgend jaar naar Churchill, ijsberen bekijken en daar is het inderdaad van belang dat bij het vriesweer,geen ongemakken optreden.
Het budget speelt niet zo zeer een rol, elke miskoop is een euro te veel niet?
Hoe zit het met het gewicht?
De statiefkop is erg belangrijk : gebruik ik zelf een ballhead omdat dit zeer compact is. Bespaar hier niet op want een goede ballhead bepaalt enerzijds of je toestel geen mm meer beweegt als je het schroefje aandraait en anderzijds of je toestel soepel beweegt bij pannen enz. Het type ballhead moet je laten afhangen van de lenzen die je gebruikt, hoe langer de tele hoe zwaarder de kop.
Wat het statief zelf betreft : als gewicht belangrijk is best carbon; hoe meer segmenten hoe compacter je statief maar koop dan ook goede kwaliteit om geen rigiditeit te verliezen; als je niet graag steeds gekromd staat neem je statief dan niet te klein ( ik heb zonder middenzuil max 180 cm );een middenzuil is minder belangrijk tenzij je graag macro doet, dan kan je zo'n kantelbare middenzuil nemen om kort bij je onderwerp te komen; een haakje onderaan om je fototas aan te hangen is ook zinvol om je statief goed stabiel neer te poten; en waterpasbubbel is belangrijker op je fototoestel dan op je statief.
Tenslotte de fixatie op je ballhead : ik raad je aan een plaat met aandraaischroefje te nemen ( type dovetail ) ipv een quick connection lever, omdat je dan meestal veel gemakkelijker lensplates en cameraplates van verschillende merken door mekaar kan gebruiken.
Ik heb zelf een benro flexpod carbon met markins ballhead maar er zijn vele combinaties denkbaar.
Op een workshop macro fotografie van Bart Heirweg heb ik mogen ontdekken hoe belangrijk een degelijk statief eigenlijk wel is.
Ik had zo'n licht ding van 20 jaar oud waar ik eigenlijk niks mee kon aanvangen. Een Nikon D300s + een Nikkor micro 105 voor macro weegt toch al iets.
Nu heb ik een Gitzo 3541LS en een Real Right Stuff ballhead (BH-55 LR)
Da's een fantastische combinatie alleen absoluut niet goedkoop.
Aan de andere kant moet je je ook bedenken dat zo'n statief
lang meegaat en dat een degelijk statief eventueel later materiaal (zwaarder toestel of lens) aankan.
Hangt er natuurlijk vanaf wat je allemaal wilt gaan doen.
Er bestaan wellicht mooie en goedkopere alternatieven of wat lichtere modellen maar de enige raad die ik kan geven koop van de eerste maal een degelijk en goed en stabiel statief want anders kost het ook veel geld
ik heb een manfrotto 055cxpro3 + markins balhoofd.
heel tevreden hierover, maar ik vraag me af of de 055cxpro4 minder stabiel is omwille van de poten in 4 delen. maar goed ik heb hem nu en hij past in mijn minitrekker.
Normaal werk je dan met een telelens van 100 tot zo een 500 mm.
Een zeer degelijk statief is dan bijna onmisbaar om de combinatie van camera en lens stabiel te houden.
Zoals hierboven al is gezegd zijn de statieven van Gitzo bijzonder goed maar ook redelijk duur.
Een statief uit de Mountaineer-serie zal zeker voldoen. Hierin heb je een grote keuze. Persoonlijk ben ik voor zo weinig mogelijk pootsecties. Hoe meer secties hoe onstabieler, hoe zwaarder, hoe duurder...
Ook Manfrotto heeft zeer degelijke statieven. Statieven uit de 190 serie kunnen tot +-5 kg dragen, uit de 055 serie dragen +-8kg en uit de 057 serie dragen van 12 tot 18 kg.
Je keuze zal afhangen van het gewicht van je camera + de zwaarste (tele)lens.
Maar op een safari zul je niet op alle plaatsen uit de wagen mogen stappen om je statief op te zetten.
Je kan ook gebruik maken van een goede rijstzak of raamstatief als je vanuit een wagen kunt fotograferen of van een grondstatief dat je ook kan gebruiken als gewoon statief maar dan gehurkt.
Als je een wat zwaardere combinatie hebt (camera + een degelijke tele) raad ik een balhoofd niet aan.
Bij een balhoofd staat het gewicht van de combinatie op het statief en dan is het moeilijk om met één hand het balhoofd met camera recht te houden.
Beter is om een soort schommel te gebruiken waarbij het gewicht van de combinatie niet staat, maar hangt.
Zelf heb ik een Gitzo GT 5540 LS 6Xcarbon met een Wimberley WH 200 Head, Een Manfrotto 680B monopod, een Kirk MLB-1 Mighty Low Boy (grondstatief ) en een zadelrijstzak.
De wimberley WH 200 Head past op alle drie statieven.
Mijn zwaarste combinatie weegt ongeveer 8 kg en werkt perfect op deze drie statieven.
Je kan ook opteren voor een lichter statief voor je zwaarste combinatie.
Dit statief moet je dan niet volledig uittrekken maar gebruiken in "gehurkte" houding,..... voor je "normale" lenzen is dit statief dan wel weer goed. Als je maar één of max twee poten uittrekt kun je een lichter statief ook gebruiken als monopod.
De zadelrijstzak zou ik zowiezo meenemen. Aan deze rijstzakken is een ritssluiting voor te vullen. Thuis leegmaken, mooi opvouwen en in je fototas steken. Eens aangekomen op de bestemming terug vullen met rijst, bonen, zand, pinda's etc...
ik heb een manfrotto 055cxpro3 + markins balhoofd.
heel tevreden hierover, maar ik vraag me af of de 055cxpro4 minder stabiel is omwille van de poten in 4 delen. maar goed ik heb hem nu en hij past in mijn minitrekker.
Als je statieven met 4 secties volledig uittrekt zijn ze minder stabiel dan 3 secties door de bijkomende koppelingen, bij sommigen is de diameter van de onderste sectie dunner.
Bij 4 secties heb je meer klemkoppelingen, je hebt meer buis nodig door de overlapping dus zijn ze zwaarder, duurder etc....
Het enige voordeel is dat ze ofwel ingeschoven korter zijn ofwel uitgeschoven langer/hoger zijn dan 3 secties.
Als ik mijn statief niet op volle hoogte gebruik zal ik altijd de dunste/onderste sectie ingeschoven laten en niet de bovenste/dikste.
Comment