Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mat printen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mat printen

Hallo,
    Ik zou eens willen proberen om zwart-wit mat te printen (met een inktjet Epson 3880 printer). Praktisch gezien heb ik een aantal vraagjes waar iemand misschien raad mee weet :
    - ik zou graag een papier met een zekere structuur gebruiken. Wat zouden jullie hier aanraden ? (ik weet het , is deel persoonlijke smaak maar het aanbod is nogal groot)
    - in de printer zit een inktpatroon voor mat. Ik neem aan dat die automatisch switcht naar dit patroon van zodra ik een mat papiertype selecteer in photoshop ? (dus geen "glossy" maar "mat" in het printmenu)
    - gebruikt de printer ook nog die andere patronen dan ? (uit nieuwsgierigheid) Kan ik bv mat kleur printen ?
    - bepaalde instellingen die ik moet wijzigen of werkt die softproofing ook ?
    Alvast bedankt
    Groeten
    Stijn

Re: Mat printen

Natuurlijk kan je mat kleur printen. Voor de duidelijkheid: die matte zwart is nodig omdat de fotozwart niet genoeg dekt op matte media, waardoor je een eerder grijze kleur krijgt. Uiteraard worden de andere inkten gebruikt. Het heeft te maken dat fotozwart geen optimale Dmax geeft op matte media en dat je daarvoor matte zwart met een veel hogere dichtheid nodig hebt om te werken. Let erop dat een swap van foto naar matte zwart 1.5 ml aan inkt kost en omgekeerd 4.5 ml. Je moet dus niet telkens om en om matte en foto media gaan gebruiken, maar alles een beetje opsparen zodat de omwisseling zoveel mogelijk te vermijden.
    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

OK, interessante info (wist ik niet).
      De keuze voor mat of glans doe je dan enkel en alleen door in het printmenu van photoshop "mat" te selecteren ?
      Dat verlies per keer is inderdaad niet verwaarloosbaar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
        Let erop dat een swap van foto naar matte zwart 1.5 ml aan inkt kost en omgekeerd 4.5 ml. Je moet dus niet telkens om en om matte en foto media gaan gebruiken, maar alles een beetje opsparen zodat de omwisseling zoveel mogelijk te vermijden.
        Ben je dat zeker dat het zo is bij de Epson 3880 ?
        Bij mijn Epson 4.000 zit er wel een apparte kop in om matte black te printen, dat kan je zien bij een nozzeltest, alle acht de inktkleuren worden wel tegelijk tesamen afgedrukt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Ben je dat zeker dat het zo is bij de Epson 3880 ?
          Bij mijn Epson 4.000 zit er wel een apparte kop in om matte black te printen, dat kan je zien bij een nozzeltest, alle acht de inktkleuren worden wel tegelijk tesamen afgedrukt.
          Dit is zowel bij de Epson Pro 3800 als de Pro 3880: De reden is dat bij deze printers ook nog een LLB (light Light Black, dus lichtgrijs of fotogrijs) in zit, die de achste kanaal bezet: met 9 inkten en 8 kanalen moet er een keuze worden gemaakt, waar Epson beter de printkop had aangepast voor 9 kanalen. De Epson Pro 4000 heeft slechts 1 grijs, zodat er plaats is om zowel de photo als de matte black gelijktijdig te laden. Dat probleem heb je daar niet, maar mist wel die lichtere gradatie grijs. Deze configuratie is vergelijkbaar met de HP B9180, die ook 1 grijs heeft en 2 zwarten (matte en photo).

Bij de Epson Pro 4800 heb je een veel groter probleem: deze gebruikt weliswaar dezelfde configuratie als de Pro 3800/3880, maar als je van photo naar matte black gaat, worden alle kanalen doorgespoeld met gigantisch inktverlies (loopt op in de tientallen ml's ipv van de paar ml's bij de Epson Pro 3800/3880) tot gevolg en een snelle verzadiging van uw afvalinkttank (kan omzeild worden door deze te modificeren met watten en gebruik van een resetter om deze weer op vol/leeg te resetten).
          Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
            Dit is zowel bij de Epson Pro 3800 als de Pro 3880: De reden is dat bij deze printers ook nog een LLB (light Light Black, dus lichtgrijs of fotogrijs) in zit, die de achste kanaal bezet: met 9 inkten en 8 kanalen moet er een keuze worden gemaakt, waar Epson beter de printkop had aangepast voor 9 kanalen. De Epson Pro 4000 heeft slechts 1 grijs, zodat er plaats is om zowel de photo als de matte black gelijktijdig te laden. Dat probleem heb je daar niet, maar mist wel die lichtere gradatie grijs. Deze configuratie is vergelijkbaar met de HP B9180, die ook 1 grijs heeft en 2 zwarten (matte en photo).

Bij de Epson Pro 4800 heb je een veel groter probleem: deze gebruikt weliswaar dezelfde configuratie als de Pro 3800/3880, maar als je van photo naar matte black gaat, worden alle kanalen doorgespoeld met gigantisch inktverlies (loopt op in de tientallen ml's ipv van de paar ml's bij de Epson Pro 3800/3880) tot gevolg en een snelle verzadiging van uw afvalinkttank (kan omzeild worden door deze te modificeren met watten en gebruik van een resetter om deze weer op vol/leeg te resetten).
            Bedankt voor de uitleg Stefaan
            Een voordeel bij de 4000 kan je de afvaltank resetten in het menu van de printer zelf, twee pakjes maandverband erin en spoelen maar.

Comment

Working...
            X