Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over diameter basisplaat balhoofden ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraagje over diameter basisplaat balhoofden ?

Wie kan mij zeggen welk de afmetingen zijn van de onderkant van volgende balhoofden;

Manfrotto 808RC4
    Manfrotto 488RC2

Gitzo G1178M

Ik heb een oud zwaar(6kg) gitzo statief R4, filmstatief denk ik, en wil hier een balhoofd of drieweg op plaatsen maar de basisplaat van het statief, daar waar het balhoofd op moet is 8 cm, best wel breed. Ik zoek hiervoor een passend hoofd voor maar noch bij gitzo noch bij manfrotto is hier info over.
    "It is the photographer, not the camera, that is the instrument.".... Eve Arnolds

Re: Vraagje over diameter basisplaat balhoofden ?

Ik heb geen van de door u opgegeven balhoofden....maar de manfrotto driewegkop en balhoofd dat ik in mijn bezit heb zijn allebei rond 56-60mm diameter aan de basis........dat is ook ongeveer de afmeting die een manfrotto statief als basisplaat heeft.
    Het probleem van een te grote basisplaat bij de Gitzo is dat wanneer een gekozen balhoofd te laag is en je kantelt de camera verticaal de body van de camera tegen de basisplaat van het statief kan stoten. Zelfs wanneer de basisplaat slechts 80mm is.
    Bij driewegkoppen is de kans gering omdat je over een vaste as kantelt naar verticaal. Deze as zit meestal veel hoger dan het midden van een bal in een balhoofd.
    Zelf gebruik ik een Gitzo 1377 balhoofd en daarvan zit de bal meer dan hoog genoeg....wanneer je de camera verticaal kantelt heb je nog veel speling tussen camera body en basisplaat. Zelfs wanneer je het op een veel grotere basisplaat dan 80 mm zou gebruiken.
    De basisplaat van de Gitzo 1548 wat ik soms gebruik is zelfs 110mm in diameter.....zelfs daar is er nog voldoende speling tussen camera en plaat wanneer de body verticaal geplaatst is op het balhoofd.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 12 december 2010, 22:50.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Het probleem van een te grote basisplaat bij de Gitzo is dat wanneer een gekozen balhoofd te laag is en je kantelt de camera verticaal de body van de camera tegen de basisplaat van het statief kan stoten.
      Dit is mijn voornaamste bekommernis. Ik ben bezig met enige prospectie thuis, voor ik het statief naar een winkel neem en daar een hoofd kan passen.
      "It is the photographer, not the camera, that is the instrument.".... Eve Arnolds

Comment

Ik heb nog eens gesnuffeld op de site van Manfrotto. De hoogte van een 488 rc2 balhoofd kan ik nergens vinden.Maar de hoogte van een 488rc4 staat er wel op ...11.5cm http://www.manfrotto.com/product_lis...22608.0.0/Ball . Het enige verschil is dus het snelwisselblad waar je de koppelplaatjes in kan klikken. Ik denk dat er tussen rc2 en rc4 weinig verschil in hoogte zal zitten. Indien ik die 11.5 cm hebruik en ik meet dit na met mijn dslr en statief.....dan zit de camera kritiek dicht tegen de basisplaat. Wanneer je de camera naar links verticaal zet is de ruimte net voldoende. Maar wanneer je de camera naar rechts verticaal zet zit je tegen de basisplaat. Dit komt omdat de statiefschroef in het midden van je sensor zit en deze sensor is niet het midden bij een dslr.

Voor de Gitzo 1178 ga je net hetzelfde probleem krijgen....de balhoofden in de serie 1178 zijn slechts 9.5cm hoog http://www.gitzo.com/product/72038.7...ntre_Ball_Head. Je zal dus moeten opteren voor een driewegkop of een hoger en tevens iets zwaarder balhoofd. De 1377 welke ik nu gebruik is een flink stuk hoger, zwaarder en duurder(60eur)...maar de speling is voldoende.

De Gitzo R4 is dat een statief met verstelbare losse middenkolom ???? In dat geval zou je ook de diameter van de basisplaat een stuk kunnen laten afdraaien op een draaibank. Indien dit mogelijk is kan je zonder probleem een balhoofd nemen naar keuze .....enkel de schroef in het midden moet 3/8 inch zijn. Indien het een Gitzo is met een vaste basisplaat( waar de poten direct aan bevestigd zijn) dan is dit geen optie.
        Last edited by RUPSELKOPKE; 13 december 2010, 08:38.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

@ rupselkopke,
          Bedankt voor de proefondervindelijke metingen. Hier kan ik al een stuk verder mee. Het zal inderdaad een duurder en dus hoger balhoofd worden of een driewegskop.
          De middenzuil van de R4 is verwijderbaar en heeft de dikkere 3/8 schroef. Een stukje afdraaien is geen optie voor mij dus één van je vorige voorstellen zal het worden. Ik heb nooit gewerkt met een balhoofd. Altijd met een drieweg waar de controle mij iets makkelijker maar niet sneller lijkt. Ik ga een balhoofd uitproberen in de winkel.

Geeft een snelkoppelingsplaat meer risico op beweging?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paul' Bekijk bericht
            @ rupselkopke,

Geeft een snelkoppelingsplaat meer risico op beweging?

Het grote voordeel van een snelkoppelsysteem is dat je je camera zonder al teveel tijdverlies kunt vastklikken op je statief....dat je meerdere camera's of telelenzen met een koppelplaatje kunt voorzien en dat de statiefschroef van je camera of lenzen niet verslijt.
            Werk je zonder een snelkoppelsysteem en moet je bijgevolg telkens opnieuw de body op je statief schroeven dan zal vroeg of laat het draadstukje onder aan de camera verslijten en misschien zelfs beginnen griperen.Een snelkoppelplaat geeft volgens mij geen extra risiko op beweging mits je het goed vast draait onder aan de body en vast klikt in het snelkoppelsysteem.

Ik gebruik enkel nog een balhoofd....gaat veel sneller omdat je maar één knop moet bedienen.Volledig los en vast met één draai. Je kunt zowel links en rechts de camera iets meer dan 90° kantelen zodat je verticaal kunt werken....je kan tevens de camera iets meer dan 90% vooruit of achteruit bewegen.
            Een driewegkop laat enkel 90° naar links toe en 90° naar voren. Naar rechts kantelen gaat bij de meeste slechts een heel klein stukje( +- 30°) en ook in het naar achteren kantelen(+-45°) ben je beperkt door de hendel.

Een goed balhoofd heeft een frictieknop welke je op voorhand instelt op het gewicht van de camera + lens. Je kunt dan de camera richten met minieme kracht zonder los of vastdraaien van een knop. Wanneer je het statief met cam verplaatst kan je het met de blokkeerknop volledig vastzetten.
            Last edited by RUPSELKOPKE; 13 december 2010, 11:59.

Comment

Een driewegkop laat enkel 90° naar links toe en 90° naar voren. Naar rechts kantelen gaat bij de meeste slechts een heel klein stukje( +- 30°) en ook in het naar achteren kantelen(+-45°) ben je beperkt door de hendel.
              Bedankt voor deze tip. Zeer nuttig omdat ik nog nooit met een balhoofd heb gewerkt.
              Al mijn vragen binnen de 24 u beantwoord. Wow! Ik kan mij nu focussen op de beschikbare balhoofden en een keuze maken. Dank je

Comment

Working...
              X