Bedankt voor de talrijke reacties, suggesties en nuttige links !
Ik ben uiteindelijk naar AS Adventure gaan kijken en heb daar mijn keuze gemaakt.
Ik zag er bovenvermelde types, sommigen vielen toch te dik (lees onhandig) uit om fijn werk te doen. Ik gebruikte de kleine toetsen van mijn blackberrie als test.
Die North Face Powerstretch leek wel OK, maar hadden ze de juiste maat niet.
Een heel fijne handschoen, die toch wind-ondoorlaatbaar is, waterafstotend (niet waterdicht), en waar je heel veel gevoel door hebt.
Als het echt heel koud is, kan er nog steeds een andere handschoen over gedragen worden.
Het voornaamste criteria was het gevoel en gebruiksgemak om camera / telefoon te bedienen.
Ik heb er bij decathlon gevonden in neopreen waar enkel de tip van de duim en wijsvinger ontbreekt. Voor de andere vingers heb je dus een gewone handschoen aan. Ze zitten heel goed, supergoede grip en je hebt niet eens door dat je handschoenen aanhebt bij het bedienden van je camera. Ze waren 10 ŕ 15€, ergens bij de zeilafdeling. link Een aanrader
Ik heb er bij decathlon gevonden in neopreen waar enkel de tip van de duim en wijsvinger ontbreekt. Voor de andere vingers heb je dus een gewone handschoen aan. Ze zitten heel goed, supergoede grip en je hebt niet eens door dat je handschoenen aanhebt bij het bedienden van je camera. Ze waren 10 ŕ 15€, ergens bij de zeilafdeling. link Een aanrader
Tijdens het fotograferen van de cyclocross gisteren waren mijn handschoenen nat geworden door de sneeuw, op een zeker ogenblik had ik zelfs geen gevoel meer in mijn vingers (heel moeilijk om de ontspanknop in te drukken als je die niet voelt onder je vinger).
Het was zo koud dat de lens aan de buitenkant aangevrozen bleef (zelfs de zonnekap was wit), door de zoeker zag ik ook niet veel, als die niet aangedampt was dan lag er wel sneeuw of water op.
De combinatie 1D MKIII + 70-200 f2,8 L IS II kan beter tegen de winter dan ik zelf.
Ik gebruik handschoen welke gebruikt worden voor langlaufers. Deze zijn dun, voor mij warm genoeg, met een lederen binnenkant. Ze geven lekkere antislip en genoeg gevoel voor de knopjes.
bij mij werkt zo ongeveer alles wat voldoende frictie geeft om de wieltjes te verdraaien. meestal gebruik ik leren werkhandschoenen die ik ook gebruik om te fietsen
de knopjes achterop de camera zijn wat moeilijker, maar die gebruik ik toch bijna niet tijdens het fotograferen en die bovenop moet je alleen zien dat je raak drukt
Heb jaren in de sneeuw reportages gemaakt en vele soorten handschoenen gehad maar het makkelijks is voor mij nog altijd de 'Unox' handschoenen. Dus een want waar de vingertoppen kunnen worden omgeplooid. Ik heb ze gekocht bij AS Adventure van het merk Columbia enkele jaren terug, werkt prima.
gr
Heb net de zelfde in het zwart, gekocht in Koksijde aan een van de kraampjes langs de dijk voor 10 euro of zo. Enige minpuntje is dat de duim nog 'gehandschoend' is, maar voor de rest is het wel makkelijk werken.
Comment