Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

communicatie lens-camera-flitser [canon]

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• communicatie lens-camera-flitser [canon]

hallo allen!

Als ik mijn tamron 28-75 samen met mijn 430ex II flits op de 5D monteer heb ik vaak overbelichte foto's in het gezicht.
    iso 800 1/100 f6.3 ongeveer om een beetje achtergrond licht ook te vangen.

Met mijn vaste 100mm f2 ging het perfect, alles mooi belicht.
    ook met f2 en iso 1600.

Kan de communicatie tussen de 3 fout lopen?

Re: communicatie lens-camera-flitser [canon]

Kijk eens wat er in de exif voor scherpstelafstand staat. En je kan je flits ook dimmen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

flits dimmen hielp bijna niet, als ik dan van verderaf (75mm) moest flitsen had die nog amper effect.
      't leek alsof hij flitse zonder ETTL te gebruiken.
      Ik kijk straks eens de exif na.
      Wat me wel opviel is dat de flits op 80mm stond als de lens 100m was.

alvast bedankt voor het meedenken.

Comment

Als flitscompenstie in de - zet en dan wordt de flits niet minder krachtig?????

Tot hoever kan je flits meezoomen? Is dat 100mm of maar tot 80mm?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

24 tem 105

Comment

slecht:

goed:

Comment

ik hoor ook graag eens de commentaar van de experts

Comment

Het zou kunnen dat je lens geen afstandsinformatie doorgeeft. Niet eens alle Canon EF-lenzen doen dat. Zo kan je een probleem krijgen met direct flash (dat is zonder te bouncen). Afstand is dan namelijk alles. Dat zie je in je eerste foto: slechts een enkele persoon bevindt zich op de juiste afstand.
                De experts moet je dat trouwens niet vragen. Die hebben geen ettl nodig.
                Last edited by Poza; 30 november 2010, 04:30.

Comment

Foto 1: scherpgesteld op de middelste meneer en daar is de flitskracht op afgesteld en de belichting van hem is redelijk tot goed, de twee voorste mensen hebben gewoon te veel flitslicht gekregen, je ziet goed dat voorste veels te veel en de tweede te veel licht krijgt. Er is nog geen één flits die zijn flitskracht kan aanpassen voor 2 afstanden. De regeltjes met richtgetal, afstand en diafragma blijven natuurlijk gelden.

Comment

Oké maar ik heb het ook bij foto's met 1 persoon die dichtbij staat zoals die overbelichte mensen hier.
                    Wat jij dacht dacht ik ook even.

Dat van die info doorspelen vd lens denk ik dus, maar vd andere kant is dat mss puur psychologisch omdat ik dat onlangs las in de objectieven catalogus van Canon.

http://nl.canon.be/EF-objectieven/ (daar kan je na de flash intro de "objectievengids" downloaden) waar je bij sommige objectieven kan lezen 'geeft ETTLII info door aan flits' Ik dacht voordien dat elke lens dat sowieso al deed .

Comment

Dat afstandsinfo doorspelen naar is maar betrekkelijk. Ik heb AF en AFD lenzen, waarbij de AF lenzen geen afstandsinfo doorgeven, en het verschil bij flitsfoto's is marginaal. De belichtingsinfo wordt ook gehaald uit voorflitsen. Dichtbij en overbelicht: soms kan de flits niet zacht genoeg flitsen voor bepaalde omstandigheden.

Comment

Met die 100mm sta je ook iets verder van je onderwerp, wat een meer gelijke spreiding van het licht geeft. Als je het licht dus een omweg kan laten maken door te bouncen, kan dat zoals gezegd helpen. Die stal is wellicht te hoog daarvoor. Dus moeten de personen op dezelfde lijn die overeenkomt met de geringe scherptediepte van je f2.

Comment

Volgende keer eens proberen met mijn tupperwarepot bouncer erop. (gary fong)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                            De experts moet je dat trouwens niet vragen. Die hebben geen ettl nodig.
                            Ik ben geen expert, maar ik zou niet weten waarom niet? Ze gebruiken andere automatische modi als "AF", "A-mode" en "S-mode" toch ook gewoon.
                            Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Ik heb ook TTL nodig, maar gebruik het. Het zijn de strobisten, die het in M doen, bij gebrek aan TTL.

Comment

Working...
                              X