Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Markins balhoofd Q3 versus M10 (Q10)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Markins balhoofd Q3 versus M10 (Q10)

Hallo,

ik heb een Nikon D90 met nikkor 300 f4 en TC 1.4.

Ik wil me een degelijk statief en balhoofd kopen.
    Wil zowel vogels fotograferen als macro (insecten).

Als ik De markins Q3 bekijk zou ik denken dat deze meer dan voldoen voor deze lens.

Of zijn er argumenten om toch de M10 te nemen ?

En wat is juist verschil tussen een Knob release en een lever release ?
    welke plaat raden jullie voor mijn lens aan ?

Als statief denk ik aan een Gitzo 2531 EX.
    is deze geschikt voor zowel vogel- als macro fotografie ?

Deze dingen kosten verdorie veel geld maar ja, dan weten we waarvoor we werken zeker ?

Alvast bedankt voor de reacties

mvg

erik

Re: Markins balhoofd Q3 versus M10 (Q10)

Ik heb de Gitzo GT2541EX met de Markins M10 en een Really Right Stuff B2 LR II Lever-Release Clamp.
    Kost samen inderdaad nogal wat geld maar mijn 2 voorgaande statieven waren goedkoop maar toch verloren geld (en dat is dus relatief gezien nog duurder ...). Ik had beter meteen mijn huidige combinatie gekocht. En ik denk dat ik niet alleen ben met een dergelijke vaststelling.

De GT2541EX of GT2531EX zijn zeker geschikt voor macro. Zeker als je dan nog eens een L-plate op je toestel zet zou ik echt niet weten welke positie je niet aan zou kunnen, en dat op zowat elke ondergrond. De GT2531EX zou nog iets stabieler moeten zijn dan mijn GT2541EX omdat hij uit minder elementen bestaat, maar hij is dan ook wat groter (wat zowel een voor- als een nadeel kan zijn).
    Ook van de RRS Lever-Release Clamp ben ik zeer tevreden. De camera zit muurvast en zo'n Lever-Release werkt zeer snel. Een knop vraagt meer tijd om vast te draaien maar geeft sommigen een zekerder gevoel. Zelf twijfel ik niet aan de vastheid van een Lever-Release MAAR je kunt plaat en klem best van hetzelfde merk nemen : ook al zijn ze zgz. arca-swiss compatible, er kunnen toch minimale verschillen zijn waardoor sommige combinaties niet echt goed vastzitten. In dat geval kan een knob meer zekerheid bieden.
    Als balhoofd is mijn Markins M10 (zou nu Q10 noemen) net goed genoeg om een 300 mm f/4 + 1.4 TC + crop body (50D) stabiel te houden (met een lens plate op de statiefgondel van de lens). Dus dat lukt nog net voor vogels. Ik vrees dat de Q3 daar net iets te licht voor is. Je kunt het M10/Q10 balhoofd ook zo regelen dat je nog wat kunt bewegen maar toch steun hebt (als je dat goed regelt blijft de combinatie staan op het punt dat je hem loslaat, op voorwaarde dat e.e.a. wat in balans is). Ook dat kan nuttig zijn voor vogelfotografie. Maar het is natuurlijk niet vergelijkbaar met een schommelkop om vogels in de vlucht te fotograferen.

En voor het echte macro-werk droom ik enkel nog van een scherpstelslede voor tussen mijn clamp en mijn plate ...
    Master the craft, and the art will follow.
    Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
    http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

Comment

Ik ben wel gewend met die knob te werken, maar zou toch een lever release aanbevelen!
      Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Alvast bedankt voo rjullie reacties,

nog bevindingen ?

mvg

erik

Comment

Ik heb de M10 en ben daar zeer tevreden van, tesamen met een Kirk lensplate onder de body en onder de 70-200 de standaard statiefgondel.

Ik heb gekozen voor de M10 met leverrelease en dit voelt zeer geruststellend aan.

Mijn statief zelf is een Benro C-258 in Carbon, ook tevreden van!

Mocht je uit de buurt zijn van Ninove, mag je me altijd contacteren om eens te proberen.

Mvg,

Koenraad

Comment

Ik heb beide, je mag altijd eens komen proberen.

Q3 = max 30 KG
            M10 = max 40 kg

Je deeld de max draagkracht altijd door 3 om de max Camera/lens combinatie te bepalen
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

kijk ook maar voor de kirk lenssteun voor de 300f4!
              de orignele is niet echt veel waard, staat hier ergens een ferm topic over met zeer duidelijke voorbeelden!

dan mag je nog de beste kop hebben, als de lenscollar niet deugd, ben je er niks mee
              nikon stuff

Comment

Working...
              X