Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

schoudertas of rugzak

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • schoudertas of rugzak

    Ik geraak er maar niet uit: schoudertas of rugzak?
    Elk heeft zijn voor- en nadelen vind ik, maar zolang je nog geen één van de twee
    eens gebruikt hebt weet je niet echt wat het beste is...

    Dus graag jullie meningen
    canon 500 D /18-55mm IS, tamron 28-75mm

  • #2
    Re: schoudertas of rugzak

    Allebei, afhankelijk van de omstandigheden en wat je wilt doen met de camera. In steden neem ik meestal gewoon een schoudertas mee (tenzij ik een statief nodig heb). Voor bergwandelingen, snowboarden,... neem ik een rugzak mee.
    Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

    Comment


    • #3
      Re: schoudertas of rugzak

      Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
      Allebei, afhankelijk van de omstandigheden en wat je wilt doen met de camera. In steden neem ik meestal gewoon een schoudertas mee (tenzij ik een statief nodig heb). Voor bergwandelingen, snowboarden,... neem ik een rugzak mee.
      Idem, bij mij is het meestal zo: ga ik ergens specifiek foto's nemen dan gebruik ik m'n schoudertas. Ga ik iets doen waar ik eventueel een foto maak, zoals skiën of wandelen ofzo, dan neem ik m'n rugzak.
      Veel hangt ook af van je materiaal dat in de tas moet natuurlijk
      Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

      Comment


      • #4
        Re: schoudertas of rugzak

        Ga na de winkel met je gear en ga passen. Bij veel gewicht is schouder tas niet aan te raden. Een tas is erg persoonlijk of deze prettig draagt. Dit kun je zelf het beste bepalen

        Zelf heb ik de Vanguard up-rise 45 en up-rise 48 rugtas en als schoudertas een national geographic 2475 en een te kleine Canon tas

        Comment


        • #5
          Re: schoudertas of rugzak

          Licht materiaal: mogelijk een schoudertas. Bij zwaar materiaal: rugzak all the way.

          Wel uitkijken dat het een rugzak is met een deftige (buik)riem ('waist belt' in het Engels) zodat je hiermee het gewicht van je schouders naar je heupen kan verplaatsen. Voor wat meer comfort liefst met wat 'padding' .
          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

          Comment


          • #6
            Re: schoudertas of rugzak

            Ik heb een grote Crumpler 'postbode' tas en daar gaat in: 2 grote Nikon bodies, 2 teles(zware), 28-70, 17-50, 15 FE, 50, 85 SB600 en SB800 en daar kun je nog gewoon meelopen zonder krom te groeien en je kan gewoon bij al je spullen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: schoudertas of rugzak

              Ik vind mijn rugzak (lowepro minitracker classic) fijn maar een nadeel vind ik dat het me het een natte zweetplek op mijn rug oplevert.
              Het hoeft daarvoor niet eens heel warm te zijn.
              Een andere rugzak die ik heb (absoluut niet geschikt voor fotospullen) heeft een plasic rooster aan de rugzijde gespannen
              wat ervoor zorgt dat de rugzak een paar centimeter afstand van de rug heeft.
              Dit rooster is een prima oplossing voor ventilatie van de rug.

              Comment


              • #8
                Re: schoudertas of rugzak

                Oorspronkelijk geplaatst door W-dytoi Bekijk bericht
                Idem, bij mij is het meestal zo: ga ik ergens specifiek foto's nemen dan gebruik ik m'n schoudertas. Ga ik iets doen waar ik eventueel een foto maak, zoals skiën of wandelen ofzo, dan neem ik m'n rugzak.
                Idem: om ergens lokaal foto's te maken gaat dikwijls de schoudertas mee; op stap gaat de rugzak mee.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: schoudertas of rugzak

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Ik heb een grote Crumpler 'postbode' tas en daar gaat in: 2 grote Nikon bodies, 2 teles(zware), 28-70, 17-50, 15 FE, 50, 85 SB600 en SB800 en daar kun je nog gewoon meelopen zonder krom te groeien en je kan gewoon bij al je spullen.
                  nou, ik heb waarschijnlijk dezelde Crumpler, maar die wil ik niet aanraden om een gehele dag mee te nemen, leuk als je een shoot op een vaste locatie hebt en je wil alles meenemen, maar voor de wandel vind ik het te groot.
                  Ik heb dan ook verschillende tassen, 2 crumplers, grote en een kleinere, een rugtas voor de wandel en nog een tas, formaat hutkoffer, waar ik letterlijk al mijn fotografische bezittingen in kan doen, maar als ik die aan mijn schouder hand dan val ik spontaan om.
                  Mijn advies, kijk even wat je precies wil gaan doen en goed onthouden wat je precies wil aan een tas, een reportagetas bv is erg handig als je veelvuldig wil wisselen in een snelle tijd, eern rugtas is weer handig als je wil gaan wandelen, niet handig als je vaak moet wisselen, omdat je de tas vaak op de grond moet zetten om een en ander eruit te halen.
                  Zo zijn er voor elke doelgroep wel een handige tas te vinden, daarom in het belangrijk dat je naar een winkel gaat die vele modellen heeft staan, waar je rustig kunt passen en meten, koop niet te klein, maar hou rekening met eventuel doorgroei.
                  Zo dacht ik ooit een tas met afneembare lenstassen dat deze lekker lang mee zou gaan, maar zodra ik in de wat professionele lenzen terecht kwam bleken deze zijvakken veel te smal voor dit soort lenzen, dus hou hier rekening mee, wat nu groot lijkt is na verloop van tijd vaak te klein.
                  Mijn beste Foto moek nog trekke.

                  Comment


                  • #10
                    Re: schoudertas of rugzak

                    Vroeger had ik een schoudertas, nu een LowePro SlingShot 300 (met buikriem: erg belangrijk -> verplaatst het te schouwen gewicht naar je heupen en ontlast je rug).

                    Voor lange wandelingen is zulk een rugzak het comfortabelste en toestel is nog relatief gemakkelijk bereikbaar, vooral in de zomer met lichte kleren aan.
                    Met dikke winterjas is een slingshot minder handig, doordat het "slingen" veel moeilijker gaat (jas zit steeds in de weg en verdraait mee).
                    Greetz Geert.
                    Canon gerief...

                    Comment


                    • #11
                      Re: schoudertas of rugzak

                      Ik gebruik sinds een tijdje de Flipside 400AW van Lowepro.
                      Het is een rugzak, die je toch vrij gemakkelijk naar voor kan draaien en openen zonder hem helemaal te hoeven afdoen of neerzetten. Niet zo snel en soepel als een schoudertas, maar draagt wel erg comfortabel. Heeft voor mij alles wat ik nodig heb.
                      Maar tassen zijn natuurlijk heel persoonlijke voorkeur.
                      Dus zoals reeds eerder gezegd: naar een goeie fotozaak met al je spullen, en passen maar ! Een goeie fotozaak maakt daar geen problemen van.
                      It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

                      Comment


                      • #12
                        Re: schoudertas of rugzak

                        ik had eerst een lowepro slinghot 300 aw maar heb deze vrij snel terug verkocht. De tas is groot en je hebt al snel de gewoonte veel te veel mee te nemen. Voor lange staptochten wordt die sling over een enkele schouder gewoon ongemakkelijk en er is onvoldoende luchttoevoer op de rug. Nadien heb ik me gewoon een middelmaat rugzak van Deuter gekocht met zo'n netje achteraan. Deze rugzak draagt op lange staptochten perfect comfortabel en verhindert transpiratie op de rug. Er zijn heel wat vakken waarin ik mijn fototoestel en lenzen ( telkens in een lensbag van lowepro ) veilig en practisch kwijt kan. Bovendien kan er buitenop ook nog gemakkelijk een statief bevestigd worden. Last but not least ziet het er niet als een fotorugzak uit ( vol ' duur materiaal ' ) voor een gelegenheidsdief.
                        A picture says more than a thousand words

                        Comment


                        • #13
                          Re: schoudertas of rugzak

                          Ik was eens aan het kijken voor de Lowepro Flipside 300 Black.
                          Deze tas lijkt me heel praktisch...
                          Iemand ervaring hiermee?
                          CANON 500D EF-S 18-55mm IS EF-S 55-250mm IS Canon EF 50mm F/1.8 II speedlite 430 EX II

                          Comment


                          • #14
                            Re: schoudertas of rugzak

                            al gekeken naar de kata 3n1 serie? kun je dragen als sling en wanneer nodig een rugzak van maken...
                            facebook

                            500px

                            Comment


                            • #15
                              Re: schoudertas of rugzak

                              Oorspronkelijk geplaatst door Marijkeb Bekijk bericht
                              Ik geraak er maar niet uit: schoudertas of rugzak?
                              Elk heeft zijn voor- en nadelen vind ik, maar zolang je nog geen één van de twee
                              eens gebruikt hebt weet je niet echt wat het beste is...

                              Dus graag jullie meningen
                              Het is niet of -of maar en-en.
                              Op een vaste locaties gebruik je het beste een schoudertas, wissel je vaak van locatie te voet of per fiets dan is een rugtas het minst belastend. Om verlies of diefstal te voorkomen op een vaste locatie is een rugtas het beste middel want een schoudertas wil je weleens op straat of op een tafeltje neerzetten zonder dat je in de drukte van het fotograferen er controle op hebt. In de praktijk gebruik ik in alle gevallen het vaaks een rugtas. Ga ik met de fiets het veld in dan maak ik ook gebruik van grote fietstassen, niemand weet wat je vervoert.
                              Last edited by Binnenuit; 19 november 2010, 12:57.

                              Comment

                              Working...
                              X