Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV-filter heeft geen nut tot.....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• UV-filter heeft geen nut tot.....

.....hij toch wel nut heeft.
    Ken de andere kant van het verhaal niet, alleen de filter stuk, maar wat zou het resultaat geweest zijn zonder??? Lens stuk???

.
    Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Re: UV-filter heeft geen nut tot.....

Ben het hiermee eens, en heb een dergelijke fenomeen IRL gezien.
    Nu, gisteren sprak ik iemand die van een 'beschermfilter' sprak, niet specifiek tegen UV.

(AL mijn lenzen zijn van een UV filter voorzien)

[Mod-LesC]Verplaatst van Objectieven naar Accessoires.[/Mod]
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Zo'n mooi sterfilter maken als dat van u is mij in vijftig jaar niet gelukt.
      Ik heb dan ook altijd een zonnekap op mijn objectieven. Ik en ben ook nooit beschoten door een paparazziehater en altijd tijdig weg voor een aanstormende trein.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
        Ken de andere kant van het verhaal niet, alleen de filter stuk, maar wat zou het resultaat geweest zijn zonder??? Lens stuk???
        Wie zegt er dat de lens niet stuk is, met zo'n klap zal er intern wel een element verschoven zijn.
        En ja, voor de twijfelaars, ik spreek uit ervaring,mijn eerste 50mm 1.8 (de plastic fantastic) was maar van een half metertje gevallen en kompleet naar de sjokkedeizen.
        Alleen de winkelier en zijn gezin kennen het nu van de UV-filter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht

.
          Ik blijf keihard zeggen: filters zijn 100% nutteloze dingen.
          Anekdotische bewijzen zijn geen bewijzen.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
            Ik blijf keihard zeggen: filters zijn 100% nutteloze dingen.
            Anekdotische bewijzen zijn geen bewijzen.....
            Verklaring anekdote:

anekdote
            Zelfst. Naamw. grappig en kort verhaal over iets dat echt gebeurd is '
            anekdote
            grap, verhaaltje '
            anekdote
            een amusant, kort verhaal. '
            anekdote
            1)Amusant kort verhaal 2) Grap 3) Grappig verhaal 4) Kort grappig verhaal 5) Kort verhaal 6) Mop '

Ik vind het geen mop, grap, ........of wat dan ook en kan hier zeker niet om lachen en het is niet bewerkt in PS. Keiharde realiteit. Of toch niet?????

.
            Last edited by HEYLO; 13 november 2010, 20:02.
            Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

Probeer het eens zonder filter, dan weet je het....
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ik gebruik een hoya protector HD filter . is een neutrale filter.
                gewoon ter bescherming . is oersterk !

" Nagenoeg onverwoestbaar en absoluut neutraal filter.

Een nagenoeg onverwoestbaar filter (zie filmpje). Dit filter heeft geen enkele invloed op de prestatie van de lens of op de witbalns. Echter het permanente gebruik verzekerd uw (kostbare) lens van een effectieve bescherming tegen vuil, krassen en stoten. Filter en filterrand zijn onder hoge druk aan elkaar bevestigd. Hierdoor is het onmogelijk dat het glas losraakt uit de filterrand."

bekijk de video op de site , laten ze zien tegen wat hij tegen kan en beetje uitleg.

Last edited by am-staff; 13 november 2010, 21:48.
                2 body's en wat lenzen ..

older and wiser ... my arse

Comment

Ik vermoed dat zonder de filter je voorste element er echt niet zo had uitgezien...

Ik heb op geen enkele lens meer UV-filters...gebruik wel altijd een zonnekap...

Nikon heeft ook gewoon neutrale "beschermfilters" overigens.

Maar ieder moet voor zich weten waar hij zijn geld aan uitgeeft...ik koop van de "besparing" op de UV-filters liever iets waar ik wel iets aan heb
                  Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Ik ben ook niet te vinden voor UV filters.
                    Vroeger hadden die een technisch noodzakelijke waarde (scherpte op analoge fotos), nu zijn ze totaal overbodig want de UV filter zit nu in je camera vast gemonteerd.
                    Opzetfilters zijn vooral zeer flare-gevoelig en dat wil je niet op je fotos zien.
                    Dus is een storend element enkel nog.

Het is ook een kwestie van voorzichtig met je materiaal om te gaan.
                    Wie een beul is of zijn spullen verwaarloost, daar zal die filter niet veel aan veranderen, het is dan hooguit uitstel van executie.

Zo was ik paar maand geleden nog in plankendael, daar staat een soort klimrek waar je even zelf de aap uit kan hangen hahaha, ik ben tot boven geweest en wist dat ik voorzichtig moest zijn voor mijn camera. Totaal geen problemen mee gehad, maar het blijft waakzaam zijn op je spullen dat je ze niet tegen stalen constructies of zo aankwakt.

Die klap die jou uv filter gebroken heeft is voldoende om heel je camera te beschadigen, was die bv op je lcd ingeslagen dan was die ook dood.
                    was het op een instelknop, dan zit het er dik in dat die de electronica binnenin beschadigd had .... ezv .... ezv ....

Het is trouwens niet bewezen dat zonder filter je lens schade zou opgelopen hebben.
                    Last edited by xafke; 14 november 2010, 01:21.

Comment

Wat is er met die lens gebeurd? Is de camera ergens afgevallen met de lens naar beneden?
                      Als dit het gevolg is van een val, dan is het best mogelijk dat er binnen in die lens (en in de camera) nog wel ergens iets niet meer 100% op zijn plaats zit...

Ik gebruik eigenlijk alleen maar een uv-filter als bescherming tijdens een motorcross of andere omstandigheden waarbij er een kans is dat er een of ander voorwerp richting camera kan vliegen.
                      Voor de meeste andere omstandigheden biedt een zonnekap over het algemeen voldoende bescherming.
                      Tijdens een regenbui is een filter ook handig, dat kan je afdrogen met een zakdoek zonder je zorgen te maken over beschadiging van het frontelement. Maar daar helpt een grote zonnekap ook heel goed om de regen weg te houden van het frontelement.
                      Ik heb al een aantal keren foto's gemaakt met een 70-200 tijdens een regenbui, en ik heb nog nooit waterdruppels moeten wegvegen van het frontelement (op een 70-200 zit meestal een grote diepe zonnekap, die tijdens een regenbui goed dienst doet als "regenkap").
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Als die kerel nu zijn lens schoonveegd krijgt hij overal mooie krasjes van het gebroken glas
                        En idem hier, ik gebruik de zonnekap als bescherming. Een uv filter zorgt trouwens voor minder lichtinval, en dan geef je juist zoveel geld aan een lichtsterke lens ...
                        En als deze filter al zo kapot is dan zal de lens er ook wel goed van langs gehad hebben. Mogen we meer weten wat de oorzaak is van dit "accident" ?
                        UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

Hier ook voorstander van de Nikon NC filters, (geen UV) niet goedkoop maar geruststellend

Comment

Met een zonnekap erop was je filter waarschijnlijk zelfs nog heel
                            Mijn foto's
                            Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

hoeveel kan een dslr en lens hebben . niet te snel panikeren

In this concluding part of the video, we take a look at how the cameras work after we stabbed them, dropped them, poured hot tea on them, burnt them, kicked ...
                              2 body's en wat lenzen ..

older and wiser ... my arse

Comment

Working...
                              X