Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HELP Rare overbelichte rand probleem flits set??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• HELP Rare overbelichte rand probleem flits set??

1 hele goedenavond

ik heb een vraagje aan degene wie veel verstand hebben van flitssets
    als 1e ik fotografeer puur vd fun
    en heb toen een flitset gekocht op marktplaats omdat ik heel graag iets verder wilde gaan met fotografie
    het betreft een flitsset linkstar lf-400 a

maar welke camera ik ook neem de Nikon 70s de d90 of mijn nieuwe Canon 5dmark II
    er blijft een overbelichte rand aan de bovenzijde van de foto

de trigger/ receiver die ik gebruik is een falcon ętre
    rf-604

als ik deze loskoppel van mij nikon camera`s en ik fotografeer dan ,dan is de rand weg
    en omdat ik dan de interne flitser gebruik flits de flitset wel gewoon mee
    maar wat ik al zei dan zie je niks

zodra ik de trigger er weer op koppel op vele fotos komt dan de rand naar voren en zelfs soms overbelichte hij de hele foto
    eerst dacht ik dat het met de sluitertijd te maken had
    toen dacht ik dat mn interne flitser niet goed afsloot
    maar na het afgelopen jaar 3 verschillende camera`s getest te hebben en ook een een camera van een "echte" fotograaf (waarvan de instelling goed staan )
    en hij bij alle 3 de fout had dacht ik dat het aan de triggerset lag
    dus toen ik de canon kocht heb ik ook die helemaal nieuw aangeschaft
    en jawel de belichte rand blijft

iemand enig idee waar het fout gaat

ik weet dat het niet slim is om zoiets aan te schaffen 2e hands
    en ik hoop dat dit commentaar mij bespaard zal blijven
    na een zware operatie aan mijn hand waardoor ik bijna een half jaar uit de roulatie ben geweest wil ik ivm de feestdagen dolgraag mn kindjes en nichtjes en neefjes mooi op de foto zetten voor de komende kerstkaarten en kado`s voor oma...

heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn
    of waar ik op korte termijn terecht kan voor reparatie in zuid-holland

ik weet dat hier heel veel mensen komen die er vreselijk veel verstand van hebben en ik hoop dat 1 van jullie mij hier mee kan adviseren..

alvast onwijs bedankt..

hier onder zal ik een paar fotos plaatsen
    tevens heb ik mijn vraag ook op andere forums geplaatst
    en die stonden ook voor een raadsel...

deze fotos zijn gemaakt met de d90

deze fotos zijn gemaakt met de 5D markII

Last edited by Aaltjuh; 12 november 2010, 01:08.

Re: HELP Rare overbelichte rand probleem flits set??

Met welke sluitertijd heb je gewerkt? Het lijkt alsof je boven je syncrospeed gewerkt hebt, maar je zegt dat je dit probleem al hebt uitgesloten.... Het lijkt me sterk dat het aan de flitsset zelf zou liggen. Hou er rekening mee dat radiotriggers zorgen voor een (kleine) vertraging waardoor je syncrotijd ook verandert...
    www.135mm.be
    @135mm_leuven
    info@135mm.be

Comment

Lijkt me idd aan een foute sluitertijd te wijten.

Kan je eens je instellingen posten ? ( welke stand, diafragma & sluitertijd )

Probeer eens in de M stand, met de ingebouwde flits zowiso uitgeschakeld, met een sluitertijd van 1/60 sec en diafragma en iso setting aanpassen tot je een correct belicht beeld hebt. Probeer dit eens zowel met de trigger op het toestel en zonder trigger ( maar met het instellicht aan )

Jos
      [ nick gewijzigd - was vroeger joxyD ] Canon stuff.

Comment

Eerlijk gezegd weet ik die in stellingen niet meer..omdat het fotos zijn van mei 2010(Moederdag)

Maar wat ik al aangaf 4 verschillende camera's waarvan 1 van een goede vriendin die wel profesionele fotograaf is en dus wel verstand heeft van de sluitertijden enz...
        Heeft hij allemaal dezelfde fout ik heb gister steeds geprobeerd om nog 2 foto's erbij te posten maar hij gEef ze niet weer ik zit nu op m'n iPad
        Dus ik loop zo even naar de computer en zal ze posten

Wat ik ook had met deze flitset

Dan was ik fotos aan het maken en had ik een super. Mooie belichting helder wit daar hou ik zo van namenlijk
        Geen schaduw niks zo mooi ( voor mijn doen)
        En dan ineens leek het wel of die een klap kreeg en was mn mooie belichting weg de fotos donker grijs schaduw zo lelijk.... En wat ik ook draaide aan mn sluitertijden iso en standen. Ik kreeg die belichting niet terug....

Dit was dan gewoon met mn ingebouwde flits die de set triggerde bij de nikons..

Ik heb mn flitsset uit elkaar staan aan gezien ik een pittige operatie heb gehad aan m'n hand
        Maar wil volgende week een dagje gaan knallen heb er zo een zin in !!!!!
        Vandaar de vraag of iemand weet wat het kan zijn of waar ik terecht kan
        Zodat ik hem weg kan brengen
        Uiteraard als je zeg van joh probeer dit of dit dan zal ik hem in elkaar zetten en je tips en advies van harte opvolgen !!

En natuurlijk onwijs bedank voor jullie reacties..

Liefs Aal

Comment

Ow jos ,

Ik fotografeer nu met de Eos 5d markII 6 maanden oud en zoals je weet heeft die geen ingebouwde flitser
          Adviseer je nu iets anders of nog steeds hetzelfde..

Liefs aal

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aaltjuh Bekijk bericht
            Ow jos ,

Ik fotografeer nu met de Eos 5d markII 6 maanden oud en zoals je weet heeft die geen ingebouwde flitser
            Adviseer je nu iets anders of nog steeds hetzelfde..

Liefs aal
            Met de 5D hoef je idd de flits niet uit te schakelen

Zonder exif gegevens is het koffiedik kijken wat er fout loopt. Wat eveneens het proberen waard is, is om de batterijtjes van de trigger eens te vervangen ?

Jos

Comment

Heb de hele set vernieuwd toen ik de 5D kocht kastje en zelfs de kabels...
              dus dat is het ook niet :-(

Comment

Heb de hele set vernieuwd toen ik de 5D kocht kastje en zelfs de kabels...
                dus dat is het ook niet :-(
                Dan kan ik u niet helpen.

Jos

Comment

hier wat meer foto`s !!

zie wel de link in mn post 2x maar als ik hem opsla geen foto hmmz vreemd
                  Last edited by Soeki Wan; 12 november 2010, 19:00.

Comment

hier wat meer foto`s !!

zie wel de link in mn post 2x maar als ik hem opsla geen foto hmmz vreemd
                    ge had 2x "http://" in de link staan, dat werkt niet. En er staat nog steeds geen Exif info in. We zijn er niets mee.

Jos

Comment

Even gokken dan, zonder exif gegevens.

Je flitst op 1/200, dat is de max voor een 5D.
                      Maar de trigger kan dat niet aan. (Er is al gesuggereerd op 1/60) te proberen.
                      Dus de exposure begint, gordijn gaat open, pas in het laatste stukje gaat de flits met vertraging af.
                      Dit zou er dus op wijzen dat de strobes veel te fel ingesteld staan en de pilot lights op maximum, want je zou normaal een zwarte band verwachten.

my 2 cts.
                      Paul
                      DPaul - A.FIAP
                      D810, nikkors and other stuff

Comment

Ik sluit me aan bij DPaul, is in mijn ogen ook zeker een sluitertijdprobleem, al dan niet in combinatie met de radiotransmitters. Het is al gezegd: probeer op 1/60 en met een syncrokabel ipv de radiotransmitters... Ik heb er misschien overgelezen, maar fotografeer je in "M" stand? Dit moet je doen als je werkt met studioflitsers, want de ingebouwde lichtmeter van het toestel gaat anders zorgen voor wisselende instellingen, wat kan verklaren waarom je soms goeie beelden hebt en dan "ineens niet meer"...
                        www.135mm.be
                        @135mm_leuven
                        info@135mm.be

Comment

Ligt inderdaad aan je triggerset.

Je kan proberen ze even op een ander kanaal te zetten, en je sluitertijd op max 1/125...

Maar uiteindelijk...kun je beter een setje RF602 triggers kopen. Die FE triggersets blijven uiteindelijk storen en vertragen.

edit: sowieso zit je belichting ook niet goed. Het lichte deel is erover, de rest zwaar eronder.
                          Mijn objectieven zijn all round...

Comment

wat een super goede tips hebben jullie gegeven echt onwijs bedankt
                            ben net met een paar puntjes aan de slag gegaan
                            heb de flitsset neergezet alleen dan geen achterwand natuurlijk
                            en heb de sluitertijd aan gepast in de M stand en ook de instelling van de flitsset aan gepast heb overigens 1 flitser neergezet en de rand is weg ik ben zo ongeloofelijk gelukkig pff

donderdag en vrijdag heb ik een ruimte beschikbaar waar ik alles uit kan stallen en ik echt aan de slag kan en donderdag kan ik gaan proef schieten dan zal ik al jullie verhalen mee nemen
                            en echt goed testen of hij werkt met alle 2 de flitsers !!

nogmaals iedereen onwijs bedankt voor jullie tijd geduld en duidelijke uitleg !!
                            en natuurlijk de tips en wetenswaardigheden die vd meeste heel standaard zijn maar voor mij abacadabra en er echt heel veel aan heb !!

echt super

Liefs Aal

Comment

@jeroen ,

is dat ook echt iets dat je adviseerd die set
                              of zeg je joh je kan beter een andere set kopen
                              van een heel ander merk...

Liefs Aal

Comment

Working...
                              X