Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dringende vraag i.v.m. Markins

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Dringende vraag i.v.m. Markins

Beste forumleden,

Ik zit met een prangende vraag

Ben van plan om mij een balhoofd van Markins aan te schaffen, grotendeels voor gebruik bij macro en gewone fotografie (voor mijn télé's heb ik de wimberley)
    Zou dit dan ook samen gebruiken met een L-plate (welk merk, RRS of Kirk, ben ik ook nog niet 100% uit)

Nu is de keuze gevallen op de Q10, is de vervanger van de M10 geworden) maar ik ben er nog niet uit of ik deze zou nemen met lever release of knob release

Zijn er forumleden (wwarschijnlijk wel) die me kunnen overtuigen of helpen met de keuze, en waarom ze die bewuste keuze dan ook hebben gemaakt.
    Voordelen <---> Nadelen .....

In ieder geval al bedankt voor het meedenken !

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Re: Dringende vraag i.v.m. Markins

Lever gaat wat sneller dan knob release; hou wel met het volgende rekening: met de lever release mag je enkel plaatjes van Markins zelf gebruiken, dit staat ook vermeld op de website van Markins.
    Met de knob release kun je gewoon wat verder draaien en maakt de breedte van het plaatje weinig uit.

Ik wilde een tijd geleden iemands RRS balhoofd proberen, maar toen bleek dat mijn plaatje daar niet op vastgezet kon worden vanwege het leversysteem. RRS plaatjes zijn dus iets breder.

Zelf heb ik een M10 met knob release, heb me nog nooit beklaagd geen lever te hebben eerlijk gezegd.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
      Zelf heb ik een M10 met knob release, heb me nog nooit beklaagd geen lever te hebben eerlijk gezegd.
      idem hier

Comment

ik heb een Q3 emile van markins met quick release lever en een markins L plaat voor mijn canon 5dII; zeer tevreden over kwaliteit; snel en precies
        wat de quick release betreft : perfect compatibel met alle standaard dovetail platen; enkel met rss zijn er problemen
        A picture says more than a thousand words

Comment

Bedankt Thierry, Roland en Luc voor de reactie.

Het zal dus waarschijlijk een Markins Q10 worden met knob release en een Kirk L-plate.
          Toch nog enkele vraagjes ;

- Waarschijlijk passen hier mijn Wimberley lens plates ook op ?
          - Kan ik de Q10 ook gebruiken met m'n 300mm f2,8 L IS en m'n 500 f4 IS of is die te licht daarvoor ?
          - Zit de knop van de release niet in de weg bij bvb macrofotografie als je de bol eventueel opzij moet kantelen ?

grts
          Sieg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            - Waarschijlijk passen hier mijn Wimberley lens plates ook op ?
            - Kan ik de Q10 ook gebruiken met m'n 300mm f2,8 L IS en m'n 500 f4 IS of is die te licht daarvoor ?
            - Zit de knop van de release niet in de weg bij bvb macrofotografie als je de bol eventueel opzij moet kantelen ?
            1. Ja, in principe zijn alle dovetail plaatjes compatibel.
            2. Zwaarste dat ik gebruik op mijn M10 is mijn 300f/4, 1,4TC en D90, dat gaat moeiteloos. Ik veronderstel dat het wel zou lukken, al wordt voor de lichtsterke telelenzen toch algemeen de Q20 aangeraden.
            3. Nog nooit last van gehad, die draaiknop neemt niets weg van de beweeglijkheid.

Comment

Zelf gebruik ik de quick release op een M20 en je kan de breedte van de plaatjes instellen met een vijs in de quick release zelf zodat alle merken plaatjes passen.
              α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
              Flickr____No place to be

Comment

Bedankt Thierry en Defenderke voor de uitleg !

@ Thierry, infeite gebruik ik steeds de Wimberley met de télé's, vroeg mij gewoon af of het eventueel mogelijk zou zijn in noodgevallen om de Markins Q10 te gebruiken.
                Die Wimberley staat namelijk op een Gitzo 5541LS, het statief is misschien wat "overkill" voor de Q10. Zodoende zou ik eventueel nog een 2de statiefje (liefst Gitzo) bijkopen voor macro en/of gewoon gebruik met de Markins kop.

Welk statief zou ideaal zijn voor o.a. macro met de Q10 kop, niet te zwaar maar toch héél stabiel (eigenlijk een contradictie, weet ik ) maar er moet toch een gulden middenweg zijn ?

grts
                Sieg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Welk statief zou ideaal zijn voor o.a. macro met de Q10 kop, niet te zwaar maar toch héél stabiel (eigenlijk een contradictie, weet ik ) maar er moet toch een gulden middenweg zijn ?

grts
                  Sieg
                  Ik heb (vooral voor macro bedoeld) een Gitzo GT2541EX Explorer statief in combinatie met de Markins Q-Ball M10 (en Really Right Stuff B2 LR II Lever-Release Clamp in combinatie met o.a. een RRS L-plate op de body) en ben daar best tevreden over. Ze vormen een passend geheel.
                  Het statief is zò flexibel dat het in den beginne wat wennen is, maar je krijgt het op de meest onmogelijke ondergrond opgesteld. Door de combinatie van de flexibiliteit van het statief met de mogelijkheden van de kop en de L-plate kun je zowat alles aan qua positionering en opnamehoek. Ik mis enkel nog een scherpstelslede .
                  Het geheel is nog draagbaar, en als je stabiliteit te kort komt kun je het statief eventueel verzwaren (er is een haak voorzien om iets verzwarends aan te hangen).
                  Best tevreden mee.
                  Master the craft, and the art will follow.
                  Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                  http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

Comment

Bedankt DominiekC voor de duidelijke uitleg !

grts
                    Sieg

Comment

Ik heb hetzelfde statief als Dominiek maar dan met 3 segmenten ipv 4. Zeer licht en toch erg degelijk. Let wel op; qua stabiliteit kun je dit niet vergelijken met de top-of-the-line gitzo's waar je zware tele's op gaat zetten. Met de explorer reeks win je veel aan flexibiliteit, maar je verliest toch ook wel een klein beetje stabiliteit, zeker als je een 5541LS gewend bent.

Maar ik ben er wel behoorlijk tevreden over

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                        Ik heb hetzelfde statief als Dominiek maar dan met 3 segmenten ipv 4. Zeer licht en toch erg degelijk. Let wel op; qua stabiliteit kun je dit niet vergelijken met de top-of-the-line gitzo's waar je zware tele's op gaat zetten. Met de explorer reeks win je veel aan flexibiliteit, maar je verliest toch ook wel een klein beetje stabiliteit, zeker als je een 5541LS gewend bent.

Maar ik ben er wel behoorlijk tevreden over
                        Inderdaad :
                        GT2541EX weegt 1,84 kg, max load 12 kg
                        5541LS weegt 2,8 kg, max load 25 kg
                        Deze cijfers zeggen genoeg denk ik
                        Qua gebruik voor tele : een 300mm f/4 met extender of een 70-200 f/2.8 is (in combinatie met de Markins Q-Ball M10) naar mijn ervaring ook het maximum voor dit statief.

De GT2531EX van Thierry heeft 3 segmenten en die zal daardoor wellicht nog ietsje stabieler zijn en komt ook iets hoger, maar is opgevouwen dan weer iets langer (64 cm ipv 54 cm). Gewicht is hetzelfde. Het is maar wat je wilt dragen .

Ik heb ook nog de reviews teruggevonden die mij destijds konden bekoren :
                        http://reviews.photographyreview.com...tripod-review/ of http://www.akpixels.com/Photography/...49757004_GKBtt of http://www.youtube.com/watch?v=7ihCvDN6I_Q en deze is van een ouder maar qua flexibiliteit vergelijkbaar model : http://www.luminous-landscape.com/re...tzo-2227.shtml.
                        Veel kijk- & leesgenot !
                        Master the craft, and the art will follow.
                        Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                        http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

Comment

Thanx Dominiek en Thierry voor de reacties en links

grts
                          Sieg

Comment

Working...
                          X