Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spyder Lenscal ... iemand al ervaringen mee?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Spyder Lenscal ... iemand al ervaringen mee?

    De Spyder Lenscal, tegengekomen in een Engels Fotomagazine, en te koop bij Rubens voor net geen € 60 :



    Heeft er al iemand iets over gehoord (niet op fora of iets dergelijks) van kennissen of zo? Lijkt me een interessant en betaalbare manier om alle objectieven te controleren/bijregelen.
    (Ik weet het, dit ding is nog niet zo lang op de markt)

    Zeker aan die prijs..

    Iemand??

    Tx
    Last edited by Excalibur; 20 oktober 2010, 00:47.
    Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

  • #2
    Re: Spyder Lenscal ... iemand al ervaringen mee?

    Leuk tooltje.

    Ziet er bekend uit (check laatste pagina pdf file)


    Als ik mij niet vergis moet je ook een camera hebben die je toelaat je front-back-focus
    aan te passen. Denk dat ik met mijn D90 in dat geval pech ga hebben.
    Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

    Comment


    • #3
      Re: Spyder Lenscal ... iemand al ervaringen mee?

      Met een krant van gisteren, kosten €0, gaat het net zo goed.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Spyder Lenscal ... iemand al ervaringen mee?

        Op internet zien er ook plaatjes beschikbaar voor dit doel. Je focust op je monitor en als de focus goed is verschijnt er een interferentiepatroon. Dit product zal ook wel werken hoor, maar in mijn ogen is het weggegooid geld omdat er gratis alternatieven zien die ook perfect werken
        http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

        http://rouwkema.smugmug.com/

        Comment


        • #5
          Re: Spyder Lenscal ... iemand al ervaringen mee?

          Oorspronkelijk geplaatst door Rouwkema Bekijk bericht
          Op internet zien er ook plaatjes beschikbaar voor dit doel. Je focust op je monitor en als de focus goed is verschijnt er een interferentiepatroon. Dit product zal ook wel werken hoor, maar in mijn ogen is het weggegooid geld omdat er gratis alternatieven zien die ook perfect werken
          Zoals????

          Comment


          • #6
            Re: Spyder Lenscal ... iemand al ervaringen mee?

            ne vouwmeter van 2 meter van den hubo
            ik leg die op de grond, en zet op 1 meter een opject naast die meter. ik fotografeer dat, en dan zie ik ( met centerspotmeting natuurlijk op enkel dat object ) op den hubo meter daarnaast of hij scherp is op 1 meter ... of 1..2 cm erna.. of ervoor... dus gewoon ne meter op de grond. dan dat fotograferen rechtstaand ( zodat je zelf die hoek vormt met die meter ( die zit ook in die spyder ) en dan je beeld op pc bezien, en kost 2 eurokes
            het beste is ( heb ik ooit gelezen bij een ( heel duur toestel ) dat je je mm dat je brandpunt heeft x (+-) 20-25 zijn, dus een 100 mm moet je afstand tot het te scherpstellen object 100 x 25 : 2,5 meter zijn. ( en natuurlijk je F zo klein mogelijk als je lens toelaat ( anders bv. op f11 : is alles scherp .. rond die meter, maar bv. op f2,8 zie je duidelijk op die meter of je lens front of backfocust.. en dan kan je met het menu : micro adjustments ( canon) ... het bijregelen

            Comment


            • #7
              Re: Spyder Lenscal ... iemand al ervaringen mee?

              Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
              Leuk tooltje.

              Ziet er bekend uit (check laatste pagina pdf file)


              Als ik mij niet vergis moet je ook een camera hebben die je toelaat je front-back-focus
              aan te passen. Denk dat ik met mijn D90 in dat geval pech ga hebben.
              Bedankt !! die link kende ik nog niet

              De truk met de krant, die had ik al tegengekomen, maar toch mersie
              De afbeeldingen die je kan gebruiken op je monitor.. daar ben ik wel curieus achter
              Last edited by Excalibur; 20 oktober 2010, 11:38.
              Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

              Comment


              • #8
                Re: Spyder Lenscal ... iemand al ervaringen mee?

                Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                ne vouwmeter van 2 meter van den hubo
                ik leg die op de grond, en zet op 1 meter een opject naast die meter. ik fotografeer dat, en dan zie ik ( met centerspotmeting natuurlijk op enkel dat object ) op den hubo meter daarnaast of hij scherp is op 1 meter ... of 1..2 cm erna.. of ervoor... dus gewoon ne meter op de grond. dan dat fotograferen rechtstaand ( zodat je zelf die hoek vormt met die meter ( die zit ook in die spyder ) en dan je beeld op pc bezien, en kost 2 eurokes
                het beste is ( heb ik ooit gelezen bij een ( heel duur toestel ) dat je je mm dat je brandpunt heeft x (+-) 20-25 zijn, dus een 100 mm moet je afstand tot het te scherpstellen object 100 x 25 : 2,5 meter zijn. ( en natuurlijk je F zo klein mogelijk als je lens toelaat ( anders bv. op f11 : is alles scherp .. rond die meter, maar bv. op f2,8 zie je duidelijk op die meter of je lens front of backfocust.. en dan kan je met het menu : micro adjustments ( canon) ... het bijregelen
                Bedankt !! Ga ik eens testen
                Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

                Comment


                • #9
                  Re: Spyder Lenscal ... iemand al ervaringen mee?

                  Oorspronkelijk geplaatst door tjieken Bekijk bericht
                  Zoals????
                  Zie bijvoorbeeld hier.
                  Ik heb zelf een bestand gebruikt wat op de 2e lijkt, maar kan niet terugvinden waar ik die gevonden heb
                  http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

                  http://rouwkema.smugmug.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Spyder Lenscal ... iemand al ervaringen mee?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rouwkema Bekijk bericht
                    Zie bijvoorbeeld hier.
                    Ik heb zelf een bestand gebruikt wat op de 2e lijkt, maar kan niet terugvinden waar ik die gevonden heb
                    Je kan hier je scherpte wel op testen maar je kan toch niet aflezen of je al dan niet
                    last hebt van frontfocus of backfocus? en als je er dan al last van zou hebben hoeveel
                    de waarde bedraagt.
                    Want dat is wel het doel van zo'n testen.
                    Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Spyder Lenscal ... iemand al ervaringen mee?

                      Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
                      Je kan hier je scherpte wel op testen maar je kan toch niet aflezen of je al dan niet
                      last hebt van frontfocus of backfocus? en als je er dan al last van zou hebben hoeveel
                      de waarde bedraagt.
                      Want dat is wel het doel van zo'n testen.
                      Front-of backfocus kun je gewoon zien aan welke kant je lens opfocust met autofocus nadat je hem zelf handmatig mbv liveview hebt scherp gesteld. Hoeveel front-of backfocus is inderdaad een beetje trial and error, maar je krijgt daar redelijk snel een goed gevoel voor. Binnen een paar minuten heb je dan je lens afgesteld en helemaal gratis.
                      http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

                      http://rouwkema.smugmug.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Spyder Lenscal ... iemand al ervaringen mee?

                        Ik gebruik deze methode:
                        (1D MKIII + 16-35 f2,8 L II op 35mm en f2,8)

                        Je mag ook andere batterijtjes gebruiken. (Deze heb ik ondertussen ook al laten recycleren, want die oude Top Craft accu's waren niet zo goed.)

                        Misschien is het met dat apparaat wat gemakkelijker, maar het resultaat blijft uiteindelijk toch hetzelfde.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Spyder Lenscal ... iemand al ervaringen mee?

                          Hello,
                          toch een vraagje:
                          als u een test doet met een zoomlens, hoe moet u dan de zoom openen? Op maximum, minimum of midden-in?
                          Of is de front of backfocus gelijk voor alle lengte?

                          groetjes
                          Canon 5D MarkIII - 17-40mm f4 / 50mm f1.4 / 24-70mm f2.8 / 100mm f2.8 macro / extender 1.4x / 100-400mm IS USM / 70-200mm f2.8 IS USM

                          Comment


                          • #14
                            Re: Spyder Lenscal ... iemand al ervaringen mee?

                            Dat is het grote probleem voor iedereen
                            ne zoom heb je ?? % dat het werkt..
                            Een vaste lens calibreren gaat hiermee perfect,
                            maar ne zoom, is en blijft gokken.
                            Ik heb een lens gehad die op de 24mm frontfocus had en op de 70mm backfocus.. dus je raad het al : ne zoom kan maar op 1 focus (mm) gecalibreerd worden. Ne maat van mij : heeft nen 200-400 en die zijne lens heeft méér backfocus als hij van 200 naar 400 gaat, dus perfect op 200 mm te calibreren, maar die 400 is dan regel je ze op die 400mm dan is de 200mm , dus: je kan geluk hebben : maar zeker ben je niet, dat het gaat.
                            Wat je dan wel weet is bv. regel hem op het kleinste mm, en kijk dan wat hij doet op de hoogste mm, en dan kan je je daaraan aanpassen, maar als je het hebt, is opsturen het enigste dat kan helpen, of ermee leren leven

                            Dus op je vraag : Of is de front of backfocus gelijk voor alle lengte?
                            soms wel en soms heeeeeeeeeelemaal niet

                            Comment


                            • #15
                              Re: Spyder Lenscal ... iemand al ervaringen mee?

                              als je de 2 hebt in 1 lens (of verloop ervan tijdens de zoom, zeker op dure lenzen), gaat die lens beter effe naar nikon/canon, ... te kalibratie
                              nikon stuff

                              Comment

                              Working...
                              X