Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitser

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• flitser

Geachte,

Ik ben een beginnende hobby fotograaf.
    Ik heb een Nikon D 3000 gekocht. Nu is mijn vraag, is de ingebouwde flitser voldoende of moet er een externe flitser aangekocht worden, en zo ja welke.
    Graag advies, alvast bedankt
    cvercamp

Re: flitser

Hangt ervan af wat je wil fotograferen en in welke omstandigheden.

Misschien even zeggen wat je precies wil fotograferen?

Ik zou je ook even aanraden om de zoekfunctie even te gebruiken, hier zijn ook al veel topics over geweest.
    Nikon D5000 + Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR + Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX + Nikon SB900

Comment

[Mod-LesC]Heb eventjes je dubbele post weggehaald, en tevens de typo in je titel verbeterd. Ik heb intussen ook besloten deze topic naar "Accessoires" te verhuizen...[/Mod]

In principe is de interne flitser krachtig genoeg om mee aan de slag te gaan. Dat gezegd zijnde, het eerste wat ik destijds kocht (na een beginnersset van EOS 350D en twee kitlenzen) was precies een externe flits. En ik heb het mij nog geen moment beklaagd. Het voordeel van een externe flits is immers dat je de kop kunt draaien en alzo het licht kunt laten "bouncen" op een witte muur, een reflector, of het plafond.

Nu... zonder flits werken vind ik nog altijd te verkiezen, en daarvoor heb je dan weer "lichtsterke" objectieven nodig.
      De flits wordt nu hoofdzakelijk gebruikt voor feestjes, bijeenkomsten van familie en vrienden en diets meer... als het snel moet gaan, om buiten (als de zon fel schijnt) wat "in te flitsen"..., maar als ik de tijd mag nemen, en het onderwerp is statisch, zal ik eer naar een lichtsterke prime grijpen.
      Mensen die met Nikon vertrouwd zijn, zullen alvast een type flitser voor jou aanraden.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

SB-600, SB-700 (nieuwe variant van de 600) of de SB-900.

De 600 kan je nog relatief goedkoop op de kop tikken. Maar de andere leden hier zullen je ongetwijfeld meer info kunnen geven over de specs.

Ikzelf ben nog niet aan een flits toe, nog eventjes doorsparen voor de SB-900 hier
        Nikon D5000 + Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR + Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX + Nikon SB900

Comment

Beste,
          Ik sta versteld van de snelle reacties op mijn vraag. Daarvoor hartelijk dank.
          De flits is bedoeld om op feestjes te fotograferen, en in het donker op reis.
          Had de laatste reis wat problemen daarrond
          groeten
          Cvercamp

Comment

een sb600/700/900 gaan aan al je wensen beantwoorden!
            600 is goed om te beginnen, zal je toelaten om te groeien en is een prima flash.
            700 is krachtiger en de vervanger van de 600, maar nog niet uit (nog een maand wachten ofzo)
            900 is het vlagschip, vele mogelijkheden.

keuze zal van je budget afhangen, maar een slechte keuze kan je niet maken
            nikon stuff

Comment

Mijn leerkracht vd. digitale fotocursus vindt een statief veel belangrijker dan de flitser. Wij mogen zelfs nog niet flitsen in het eerste jaar, komt pas in het tweede jaar aan bod.

Dus ik sluit me aan bij de commentaar van Lesc. Ik had beter ook gewacht om mijn flits te kopen (want die heb ik nog steeds niet gebruikt) en dat geld besteed aan een lichtsterke lens.
              Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

Comment

Working...
              X