Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

inktverbruik

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• inktverbruik

Hallo,
    Weet iemand toevallig hoeveel ml inkt een printer verbruikt per print (A4 of A3, of per m˛ ) ?
    Momenteel print ik zelf (Epson 3880) maar kan moeilijk inschatten hoeveel een print me nu werkelijk "kost". (eerste set patronen) En ik heb niet meteen teruggevonden waar ik het verbruik zou kunnen "aflezen".
    Alvast bedankt
    Groeten

Re: inktverbruik

ik dacht dat de software voor het verbruik per print en per kleur ook bij de printer is voorzien, alez bij mijn 3800 was dat toch zo.
    Je kan stellen dat het totaal verbruik rond de 2ml per A3+ is.

MVG, Jeff c.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Toen ik mijn printer (Canon Pixma iP 5000) kocht, heb ik in het begin elke afdruk genoteerd om te weten hoe snel de inktpatronen leeg zijn.

Na zo'n 20 A4 fotoprints (randloos) en een paar bladeren tekst was er al één kleur op.
      De andere kleuren waren al meer dan de helft op (buiten het dikke zwarte inktpatroon dat vooral voor tekst wordt gebruikt).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Alvast bedankt voor de reacties !

Het inktverbruik in het begin was vrij hoog omdat de kanaaltjes gevuld werden met inkt; er was dus ineens een hele hap uit de patronen nog vooraleer ik iets geprint had. Vandaar moeilijk in te schatten hoeveel ik nu al verbruikt heb.

2ml per A3+ valt nog mee vind ik !

Groeten

Comment

Dus:

9 kleuren X 80ml gedeeld door 2 ml is dus 360 afdrukken per set.

Een set kost 9 X 50€ = 450€

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
            Dus:

9 kleuren X 80ml gedeeld door 2 ml is dus 360 afdrukken per set.

Een set kost 9 X 50€ = 450€

Nee .... want ook al zitten er 9 patronen in de printer voor het printen zijn er maar 8 actief.
            Nee .... want 2 ml is een vooropgestelde hoeveelheid, soms zal het méér zijn, héél vaak is het minder.
            Nee .... want der hangt ook veel vanaf hoeveel je de printer gebruikt, een spontane cleaning cycle verbruikt meer als een print.
            Nee .... want niet alle kleuren zakken even snel.
            Nee .... want wisselen van zwarten kosten alleen al 5 ml aan inkt, dat is dus iets dat je moet plannen, en niet zomaar doen voor 1 matte afdruk te maken.

MVG, Jeff c.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
              Nee .... want ook al zitten er 9 patronen in de printer voor het printen zijn er maar 8 actief.
              Nee .... want 2 ml is een vooropgestelde hoeveelheid, soms zal het méér zijn, héél vaak is het minder.
              Nee .... want der hangt ook veel vanaf hoeveel je de printer gebruikt, een spontane cleaning cycle verbruikt meer als een print.
              Nee .... want niet alle kleuren zakken even snel.
              Nee .... want wisselen van zwarten kosten alleen al 5 ml aan inkt, dat is dus iets dat je moet plannen, en niet zomaar doen voor 1 matte afdruk te maken.

MVG, Jeff c.

Dus valt het allemaal veel duurder uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                Dus valt het allemaal veel duurder uit.
                Wat is duur .... als ik voor 7 euro een perfecte A3+ in huis maak, op 10 minuten. Of ik moet 28 euro geven aan een vaklabo voor dezelfde kwaliteit, en drie dagen wachten, wat kies ik dan denk je !

MVG, Jeff C.

Comment

Mijn conclusie is dat, gesteld dat
                  - er niet gewisseld wordt naar mat (dus geen verlies)
                  - er regelmatig geprint wordt (wekelijkse basis)
                  vermoedelijk het verlies in cleaning cycles kleiner zal zijn dan 10% van het verbruik, en ik dus ongeveer mag rekenen met 2.2 ml per A3+.

En dat valt me goed mee !

Natuurlijk zullen bepaalde kleuren sneller zakken, maar anderen natuurlijk minder. Dus dat vlakt uit. Enig punt in het oog te houden is misschien dat de inkt niet "slecht wordt" (?)

Dank voor jullie reacties.

Groeten

Comment

ik ben sinds kort overgeschakeld naar een continous ink flow system (cis) voor m'n epson R2400 en ben er erg tevreden over!
                    de inkt (photospeed ULTRA 4K Pigment) is heel erg gelijkend aan de epson K3 inkt en zou 85 jaar meegaan...
                    totaal pakket is alvast een pak voordeliger dan de originele cartridges... wat mij vooral stoorde aan de originele was dat ik net zonder kwam te zitten als ik weer iets dringends te printen had...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Vergeet je niet afvalslang af te leiden naar een extern flesje, zodat de absorptiespons zo lang mogelijk proper blijft ? Dit is trouwens ook aan te raden als originele patroontjes gebruikt. Je zult nog verschieten hoeveel inkt die printer verbruikt tijdens reinigingen en als je verandert van photo black naar matte black en vice versa. Dit bespaart je op termijn een dure reparatie om die absorptiekussen te vervangen. Er bestaat een programmaatje om de teller weer op 0 te zetten als de printer aangeeft dat de absorptiekussen "vol" is.

Overigeens voor de TS Ebeis: Inkrepublic.com verkoopt ook navulbare inktpatronen voor de Epson Pro 3800 en de 3880 met aangepaste pigmentinkten, waardoor je vrijwel geen rekening moet houden met de inktkosten (besparing 80-85 %) met identieke printresultaten, watervast en lichtbestendig. Ik heb zo'n systeem met de printer van een vriend ovegenomen en ik ben er nog altijd zeer tevreden van. Een ander voordeel is de mogelijkheid om de maintenance tank voor afvalinkt te resetten, zodra deze vol raakt: je moet er absorptiemateriaal (keukenrolpapier of watten) erin steken en van tijd tot tijd dat verwisselen. Dit spaart je toch iedere keer zo'n 25 euro uit en waarom zal je moeten betalen voor een afvaltank, die toch alleen bedoeld is om afvalinkt op te vangen en geen enkele invloed heeft op de printkwaliteit ?
                      Last edited by stefaand; 12 oktober 2010, 08:40.
                      Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

@ Jeff,

Sorry, ik volg even niet meer. 2ml per A3+ en een patroon van 80ml kost ca 50€. Dan kom ik aan "inktkost" op 2 * 50 / 80 = 1.25€ voor een A3+.
                        Daar nog eens de prijs van het papier bij (Ilford smooth pearl gekocht aan 40€/25vellen A3+, dus 1.6€ per vel) en dan heb ik een A3+ aan 2.85€, afgerond 3€. (groot verschil met uw 7€ ?)

Slijtage printer, maken van proefdrukjes en inktverlies niet meegerekend.

@Stefaand

Bedankt voor de tip; ga ik zeker eens bekijken !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ebeis Bekijk bericht
                          @ Jeff,

Sorry, ik volg even niet meer. 2ml per A3+ en een patroon van 80ml kost ca 50€. Dan kom ik aan "inktkost" op 2 * 50 / 80 = 1.25€ voor een A3+.
                          Daar nog eens de prijs van het papier bij (Ilford smooth pearl gekocht aan 40€/25vellen A3+, dus 1.6€ per vel) en dan heb ik een A3+ aan 2.85€, afgerond 3€. (groot verschil met uw 7€ ?)

Slijtage printer, maken van proefdrukjes en inktverlies niet meegerekend.

@Stefaand

Bedankt voor de tip; ga ik zeker eens bekijken !

Je geeft zelf het antwoord, de kostprijs van de producten x2 compenseert het verlies in het gebruik, dat is dus een reële prijs.

MVG, Jeff C.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                            Je geeft zelf het antwoord, de kostprijs van de producten x2 compenseert het verlies in het gebruik, dat is dus een reële prijs.

MVG, Jeff C.
                            Ik denk dat Jeff hier pal op de realiteit zit.
                            2ml, en dat x2 voor de "onregelmatigheden", koppen reinigen, waste, afschrijving printer enzovoort.
                            En het papier is ook duur (maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om op mindere kwaliteit te printen, hetzelfde telt voor inkt)
                            Ik zeg altijd dat een A4 1 euro kost. tel uit, een A3+ zal dan niet ver van de 7 euro komen.
                            En dan spreken we van printers die grote tanks hebben, en dus goedkopere inkten. bij A4 printertjes kost het allemaal wat meer.
                            Kijk naar de 10x15 printerkes, ook daar zit je altijd rond de 0,25-0,33 per stuk, en daar zitten er weer 4 van op een A4.

Printen kost geld....

Comment

Working...
                            X