Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoekzoeker

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hoekzoeker

Beste,

wie kan mij eenvoudig zeggen waarvoor een "hoekzoeker" dient ?

is dat interessant voor het fotograferen van baby's, kleuters ?

is dit interessant voor natuurfotografie ? insecten, ....

en zo ja welke hoekzoeker zou men mij aanraden ?

ik heb een CANON EOS 50D

alvast bedankt

pieter
    Last edited by pieter1; 29 september 2010, 15:53.

Re: hoekzoeker

Een hoekzoeker plaats je op het oculair van je camera en stelt je in staat om makkelijker door de zoeker te kijken wanneer je camera extreem laag/hoog staat.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Om door de zoeker te kunnen kijken met de camera in een erg onhandige positie, bijvoorbeeld heel laag bij de grond.
      Vriendelijke groet,

Jos

Comment

was vroeger heel handig maar met de live-view op vele toestellen overbodig.
        Ik heb het nog gebruikt voor paddo-shoots maar het afstellen van de scherpte is heel moeilijk met een hoekzoeker en dus bijna nooit gebruikt.
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

om makkelijker dingen te fotograferen, die lager of hoger liggen dan sta hoogte.
          ook kan je over het hek bij de buren fotograferen of om een hoekje.
          echt erg makkelijk zo,n hoekzoeker.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik gebruik de hoekzoeker regelmatig als ik de camera in wat lagere positie plaats.(Nikon D300 met een DR6), niet alleen voor dichtbij, macro en micro, ook voor telefotografie. Mijn hoekzoeker heeft ook een loupe met twee keer vergroting ingebouwd. Komt zeker van pas met handmatige scherpstelling, maar verlies gezicht op de informatiebalk in de zoeker.(ben brildrager) Verder heb ik het matglas vervangen door eentje van KatzEye.

Alternatief is om LiveView te gebruiken. Gebruik dit nauwelijks.

Groet Hans.

Comment

Een hoekzoeker is ideaal voor het fotograferen om een hoekje. Live view is ook een optie, maar als de kijkhoek t.o.v. het scherm te groot wordt, dan zie je niet veel meer op je LCD-scherm en is het dus onbruikbaar. Voor laag bij de grond fotografie moet je met live view toch ook in veel gevallen op de grond gaan liggen, en dat is meestal niet nodig met een hoekzoeker
              Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Grote voordeel van hoekzoeker tov LV is dat de AF gewoon goed werkt.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Grote voordeel van hoekzoeker tov LV is dat de AF gewoon goed werkt.
                  Hmmm...daar heb je nog een goed punt te pakken, hoewel liveview tegenwoordig wel steeds uitgebreider wordt in de mogelijkheden, blijft een hoekzoeker echter een verrekt handig stukje optiek gekoppeld aan je oculair...
                  Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Ik heb ooit eens een klein draadje aan de hoekzoeker gewijd - zal nu nog wel actueel zijn zeker...
                    Belofte maakt schuld, en wie ze niet vervult wordt in de helle gebuld... :D Zoals beloofd in dit topic (http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=10574http://forum.belgiumdigital.com/images/editor/menupop.gif8) en tot 't nut van 't algemeen, post ik hierbij een korte beschrijving van de hoekzoeker DR-6 van Nikon.

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                    was vroeger heel handig maar met de live-view op vele toestellen overbodig.
                    Ik heb het nog gebruikt voor paddo-shoots maar het afstellen van de scherpte is heel moeilijk met een hoekzoeker en dus bijna nooit gebruikt.
                    Hmmmm, ik vind dit slechts ten dele waar.
                    Live View is bijzonder handig, maar als de camera echt op de grond ligt (of de rijstzak) is het nog altijd lastig om het schermpje op de achterknt van je camera te "beoordelen". Ook dan moet je plat op de buik en met je hoofd tegen de grond om te kunnen kijken...
                    Een hoekzoeker is dan toch iets comfortabeler om mee te werken...
                    Greetz, Kariboe
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Ik gebruik mijn hoekzoeker regelmatig om plafonds te fotograferen. Ik heb namelijk geen zwanehals
                      α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                      Flickr____No place to be

Comment

Working...
                      X