Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Betaalbaar Statief?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Betaalbaar Statief?

Hallo,

Ik ben een beginnend fotograaf, op zoek naar een statief maar ik zie het bos door de bomen niet. Waarop moet ik letten bij de aanschaf en zijn er aanraders met een goede prijs/kwaliteit?

Ik heb nu een 450D met kitlens, speedlite 430. En overweeg de aanschaf van een 24-105 lens (+-650 g).

Alvast bedankt

Re: Betaalbaar Statief?

pff, het is altijd zoeken naar een evenwicht tussen stabiliteit, draagbaarheid en prijs.
    Ik ga de Benro piste op denk ik, een goedkoper alternatief voor Gitzo. Volgende maand ben ik in NY en ga ik eens kijken bij BHphoto.

grts

Comment

Hier is al heel veel over geschreven. Als je gaat zoeken vindt je een massa info over statieven op deze site.
      Maar toch even mijn mening (en ervaring)
      Het hangt er veel vanaf wat je wil doen. Wil je veel rondtrekken met je statief let dan op de afmetingen en het gewicht (ideaal is carbon maar die zijn peper duur)
      wil je voornamelijk studio werk doen (modellen en producten) dan zijn afmetingen en gewicht niet belangrijk en kun je alleen voor stevigheid en "wendbaarheid" gaan.
      Ik heb zelf een manfrotto 055XDB met een RC804 kop.
      Voordeel: staat als een huis en in alle richtingen verstelbaar, ooghoogte zonder de middenzuil uit te moeten schuiven.
      nadeel: (te) zwaar en te groot in ingeschoven toestand, geen snelkoppelingen; gaat ook niet mee op vakantie.
      Aanschaf prijs 150 Euro en dat is een koopje voor dit ding.
      Volgens mij kun je onder de 100 euro geen degelijk statief kopen.

Succes en groeten,
      Bert
      Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
      www.bertofotografie.be

Comment

Statief is één ding, en die Manfrotto 055 reeks is inderdaad populair bij BD (ik heb de 055XProB), maar de statiefkop is nog een andere zaak. Persoonlijk zou ik er geen van Manfrotto meer aanbevelen, al heb ik een hele tijd met een 322RC2 gewerkt (ook een populaire kop hier op BD).
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik ben ook heel tevreden van de 055-reeks. Ik gebruik de 055CLB met de 329RC4 kop, en die houdt perfect een 5D + grip + 70-200 2.8 IS + 580EX, wat zo'n 3.5kg is. Ik heb hem gekocht toen ik nog met mijn 350D en kitlens werkte. Hij is wat zwaarder dan de 190-reeks, maar dat trek ik me niet aan. Ik sleur sowieso al minstens 15kg aan materiaal, flitsers, lampstatieven en zandzakken mee, dus op een kilo komt het dan niet meer aan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
            Ik heb zelf een manfrotto 055XDB met een RC804 kop.
            Dit lijkt me wel wat, staat momenteel in promotie bij konijnenberg (statief + kop) voor 149 €

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dieter303 Bekijk bericht
              Dit lijkt me wel wat, staat momenteel in promotie bij konijnenberg (statief + kop) voor 149 €
              Als ik kijk bij konijnenberg kost deze set 151,50€

Comment

BTW-verschil tussen B en NL, misschien? Ingelogd of niet?

(even gecheckt en da's inderdaad het verschil tussen B en NL)
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dieter303 Bekijk bericht
                  Wel eerst gaan proberen (de mijne komt ook van konijn) Ze geven je daar uitgebreid de mogelijkheid voor.

Groeten, Bert
                  Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                  www.bertofotografie.be

Comment

Let in elk geval goed op de minimum en maximum hoogte. Het is zonde om steeds een beetje gebukt te moeten staan, dat doe pijn na een tijdje - zelfs nog meer dan een statief te moeten dragen op wandeltochten of uitstappen).
                    Hoe meer delen, hoe negatiever voor de stabiliteit en een middenzuil is uiteraard ook minder stabiel. Er zijn vreselijk veel merken op de markt (Velbon, Manfrotto, Giotto, Redged, Gitzo, Feisol, ...), verschillende materialen (hout, alu, carbon, ...) en dan nog allemaal in verschillende maten.
                    De kop is zeker belangrijk, denk goed na waarvoor je het statief gaat gebruiken en zoek dan naar specifieke "features" die daarvoor nodig zijn.

Ik kocht een tweedehands set (Gitzo + Jobu schommelkop) en ben er zeer tevreden over. Best duur gezelschap maar ik ging er van uit dat ik liever meteen een set kocht waarmee ik jaren verder kon, anders is het "tijdelijke" statief toch maar weggegooid geld).
                    People don't quit playing games when they grow old; they grow old when they quit playing games.
                    http://www.flickr.com/photos/canon_elvis/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Statief is één ding, en die Manfrotto 055 reeks is inderdaad populair bij BD (ik heb de 055XProB), maar de statiefkop is nog een andere zaak. Persoonlijk zou ik er geen van Manfrotto meer aanbevelen, al heb ik een hele tijd met een 322RC2 gewerkt (ook een populaire kop hier op BD).
                      Ik volg Les hierin, ook ik heb een Manfrotto 055XProB gekocht met een Manfrotto balhoofd maar voor mij geen Manfrotto balhoofd meer. Ik heb deze vervangen door eentje van Arca Swiss gekocht en het was een afwegen tussen de M10 van Markins (enkel online te kopen).

Dat balhoofd is echt . Hier ooit eens gelezen dat iedereen minstens 2 statieven koopt. De eerste een goedkoop statief en het tweede wordt gekocht om de limitatie van het eerste tegen te gaan en bij mij was dit inderdaad zo.

Comment

Op de site van Manfrotto kan je een simulatie doen.
                        Netjes alles ingeven qua gewicht van camera en lens, het meest gebruikte doel, etc...
                        en je krijgt de aanbevolen combinatie.

Grtz

Louis
                        Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

Working...
                        X