Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik UV-filter + zonnekap

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gebruik UV-filter + zonnekap

Hallo iedereen,

Een beginnersvraag: wanneer is het noodzakelijk om gebruik te maken van:
    1. UV-Filter: altijd, enkel bij fel zonlicht,...?
    2. Zonnekap: altijd, enkel tijdens dag, enkel bij fel zonlicht,...?

PS: ik ben niet van plan onmiddellijk een polarisatiefilter aan te kopen (wellicht accessoire voor later)

Vriendelijke groeten

Bart

Re: Gebruik UV-filter + zonnekap

1 bij rondspringend gesteende, zand, lassen, slijpen ed.
    2 altijd
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Beide worden in de meeste gevallen gebruikt om de voorste lens van je objectief te beschermen. De één zweert bij een UV lens om z'n lens te beschermen de andere vindt een zonnekap voldoende om de lens te beschermen.

Een Uv lens wordt dus meer als bescherming gebruikt als voor iets anders. In de lage landen heb je weinig last van UV licht en zal het effect van een UV lens praktisch onmerkbaar zijn, in het hooggebergte echter kan ze wel van nut zijn. Elke filter, dus ook de UV zou voor een lichte vervorming van het beeld zorgen, en naar het schijnt hoe duurder je objectief, hoe erger de vervorming.

Een zonnekap wordt dus ook gebruikt ter bescherming van je lens, maar zorgt er ook voor dat er bij bepaalde zonnestanden geen zonlicht rechtstreeks op je lens komt.

Een polarisatiefilter heeft altijd effect op een foto, tenzij je fotografeert met de zon pal in je rug, dan zal ook het effect van een polarisatiefilter miniem zijn.

Groetjes

Comment

UV in de bergen was vroeger op film.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De zonnekap houdt licht buiten je toestel van hoeken waar je geen licht van wilt hebben.
          Dus altijd de zonnekap ook nog vloot eventuele bexcherming en de uv altijd zoals gezegd
          Greetz Twan

http://500px.com/TwanGroenen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            UV in de bergen was vroeger op film.
            Eens gegoogeld en ik moet je gelijk geven.
            In feite is een UV filter op vandaag met de digitale fotografie alleen nog een bescherming dan, niet meer en niet minder !?!? Die bovendien nog voor minieme vervormingen kan zorgen in je foto's. En toch zie je bij (bijna) alle 2de hands objectieven "altijd met UV filter gebruikt..."
            Groetjes en dank voor je correctie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              En toch zie je bij (bijna) alle 2de hands objectieven "altijd met UV filter gebruikt..."
              toch logisch.
              in alle tweedehands auto,s hebben oude dametjes gereden en hebben altijd binnen gestaan!
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                toch logisch.
                in alle tweedehands auto,s hebben oude dametjes gereden en hebben altijd binnen gestaan!
                grt,bouk.
                Wist niet, en hoopte het alleszins niet, dat er zo veel leugenaars/bedriegers op BD zaten die materiaal te koop aanbieden. Wij hebben een tijdje gelden de auto van mijn vrouw verkocht, was 7 jaar oud, had 32 000 km, waarvan het tweede jaar 18 000 door mijn zoon gereden. Mijn vrouw is niet meer van de jongste en wagen had altijd binnen gestaan. Laatste jaren werd er nog ongev. 1 500 km per jaar mee gereden. Was een juweeltje. Dit alles was waar en we konden het gelukkig via de keuringskaart en onze dubbele garage bewijzen, anders had waarschijnlijk niemand het geloofd.... Waarvoor een keuringskaart al niet goed is hé. Nu ja, misschien ben ik te eerlijk.
                Maar is er geen spreekwoord over 'eerlijkheid' en 'langst' .....
                Dus wijze les volgens Bouk : geloof 'niets' van de omschrijvingen op het BD aankoop/verkoop forum dus .
                Ik heb gelukkig al mijn materiaal via een andere weg gekocht dan via BD, met uitzondering van enkele geheugenkaartjes.

Groetjes

Comment

Working...
                X