Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke sling-type rugzak?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke sling-type rugzak?

Ik gebruik nu al een tijdje een Lowepro rugzak die halverwege opent en waarvan het onderste deel voorzien is voor een camera en het bovenste voor andere zaken. Deze rugzak heeft me heel goed gediend met mijn 400D maar sinds ik ben overgeschakeld naar FF is deze helaas te klein geworden en ben ik dus op zoek naar een nieuwe tas. Omdat het aan-af doen van mijn huidige rugzak soms wat vervelend is, overweeg ik om een sling-type rugzak te nemen.

Graag suggesties, zo klein en compact mogelijk, maar onderstaand zou er toch in moeten kunnen, zonder het gevoel te geven dat ie overladen is.

- Canon 5D (liefst met grip) met één van onderstaande zooms gemonteerd
    - 24-70mm F2.8 L met omgekeerde zonnekap
    - 17-40mm F4 L (met zonnekap apart)
    - 85mm F1.8 met omgekeerde zonnekap
    - 430 EX flits + Off-shoe cord + kleine diffuser + 4 reserve AA-tjes
    - enkele schroeffilter (pola, ND)
    - afstandsbedieningetje, zakmesje, lampje, doekje, extre geheugenkaartje
    - nog een klein beetje plaats voor klein flesje water, stuk fruit, iPod zou handig zijn
    - mogelijkheid om een statief te monteren is handig meegenomen, alle ingebouwde snufjes voor camera materiaal is ook leuk (lensdoekje, vakjes voor geheugen, ..).

Bijkomende vraag: is dit alles niet te zwaar om over één schouder te dragen? Vaak neem ik bij daguitstapjes op reis slechts één zoom mee (scheelt alweer ruim een halve kg), maar ze moeten er wel allebei inkunnen. Moet ook meekunnen als carry-on op vliegtuig.

Ik dacht aan :
    Lowepro slingshot 202AW
    Lowepro classified sling 180AW

Alle suggesties zijn welkom!
    Wel zo klein & undercover mogelijk.

bedankt, Michiel.
    Canon R | Leica Q
    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
    [/COLOR]

Re: Welke sling-type rugzak?

Als ik lees wat je allemaal wil meenemen, vrees ik effectief dat één en ander te zwaar zal worden voor een sling type. De meeste sling bags zijn ook wat krap als je meer dan 1 'langere' lens wil meenemen. Die kan je immers niet rechtop in de tas stoppen, maar enkel 'liggend', waardoor ze meer plaats innemen.

Ik heb ook pas een nieuwe tas, en ik heb de Flipside 400 van Lowepro gekozen. Een beetje groot voor wat ik nu heb, maar een beetje reserve kan nooit kwaad. Je hoeft hem ook niet helemaal af te doen en neer te leggen om aan je materiaal te kunnen. Er bestaan ook kleinere modellen van. Er kan ook een statief aan worden bevestigd.

Alvast één goeie raad, wat je ook kiest: ga naar een fotozaak en neem al je materiaal mee, stop het in de nieuwe tas, en probeer eens of ze makkelijk draagt en praktisch is in gebruik. Een deftige fotozaak maakt daar geen probleem van.
    It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

Comment

Ik heb ongeveer dezelfde uitrusting en als ik alles meeneem zit mijn slingshot 300 van lowepro helemaal vol. Kleiner is dus geen optie. Het probleem is dan echter dat de rugzak vrij zwaar weegt om over een schouder te dragen, zeker als je echt van plan bent om een trektocht te voet te maken. Ik ben wel tevreden over het princiepe van de slingshot : je moet hem niet uitdoen om aan je gerief te kunnen ( de camera kan met een 70-200 vlot in de lengterichting geplaatst worden ) en je kan er ook mooi je ellebogen op steunen om een stabiele foto te nemen .
      Je hebt dus twee opties :
      - ofwel minder gewicht meenemen en dan is een slingshot heel goed en niet te zwaar over een schouder
      - ofwel als alles meemoet en je veel wil rondstappen toch best een rugzak met twee draagriemen

mvg

Luc
      A picture says more than a thousand words

Comment

Echte trektochten doe ik nooit, gewoon vb een bezoekje aan een stad met de nodige terrasjes tussendoor. Alles moet erin kunnen, vb om met het vliegtuig op reis te gaan en alles bij me te houden. Maar als ik dan een bezoek doe, dan neem ik meestal maar één van de twee zooms mee.

Dus Body + Grip + één zoom + één prime + één flits... dat is nu toch niet zoveel ?

Ik ga inderdaad best even langs in een winkel met veel keuze.
        Andere suggesties zijn héél welkom.

Ik had vroeger een Computrekker en daar kon alles en nog veel meer in, maar die was veel te groot waardoor ik ze nooit meenam.
        Canon R | Leica Q
        EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
        Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
        [/COLOR]

Comment

Ik kreeg indertijd in een Slingshot 200 een 400D met 100-400 gemonteerd, 10-22, 24-85 en 100 macro, extra batterij en kaartjes en nog plaats voor een boterham en een flesje water.
          Leek handig, maar ik heb lang een zere schouder gehad .

Een tijd rondgezien naar een goede rugzak waar zowel genoeg fotogerief als voldoende dingen voor een dagtocht ingingen, maar dat kost gauw zoveel als een extra lens of een vliegtuigticket en dan valt het nog tegen (ik heb bv geen laptop nodig als ik wandel ).
          Ze zien ook van ver dat je dure dingen bijhebt.

Gebruik sindsdien terug mijn 15 jaar oude Lowepro Off Trail 1 "beltpack" - die hang je rond je midden - waar ik grotere lenscases heb aangehangen.
          Gaat een 7D in met de drie korte lenzen, gelijk welke gemonteerd.
          Lange tele draag ik in z'n eigen tas rond m'n schouder.
          Zo kan je gemakkelijk lenzen wisselen.

Die losse lenscases zijn ook handig om ergens bij aan je riem of rugzak te hangen.

Als er moet doorgestapt worden, bij regen, op het vliegtuig gaat alles in een gewone rugzak.
          Daar is ook veel meer plaats voor regenkledij, eten en drinken, kaarten, fauna- en floragidsen enz

Comment

heb een slingshot200 met D300s+18-200; daarbij een Metz48+ sigma 120-400 en tamron 90, solmeta gps en kenko 1.4 converter + verrekijker bushnell 10x42 en nog de kleinmaterialen.

Ik ben hier zeer tevreden over en een natuurwandeling van 4-6 uur is geen probleem, geen pijnlijke shouder.

Anderzijds heb ik een momopod (redged carbon) die apart (in een bijhorende draagtas) wordt gedragen, indien nodig.

Comment

Ik heb de Slingshot 202AW, met daarin 7D+batterypack met Tamron 18-270, 50mm, flits 430EXII, en een Olympus Trip35, past allemaal zonder problemen, en valt goed mee qua gewicht.
              Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
              Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

Comment

Working...
              X