Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies ND filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Advies ND filter

De filter zou vooral gebruikt worden tijdens mijn eerste stappen in landschapsfotografie.
    Ik bezit een Canon EF 16-35mm f/2.8 II en een Canon EF 24-70mm f/2.8, op deze lenzen zal de filter gebruikt worden.

Nu is de 16-35 82mm en de 24-70 77mm.
    Kan ik gewoon een 82mm filter kopen en een verloop naar 77mm? Gaat dit geen vignetting geven op een FF body?

Een 2e probleem is beschikbaarheid...
    De B+W filters blijken de laatste tijd heel slecht leverbaar, ik dacht aan de B+W 110 10 stops. Ook de Hoya filters zijn nergens in stock. Zijn er nog die aanbevolen worden?

Of kies ik bvb beter voor het cokin systeem?
    Edit: Blijkbaar is het cokin systeem niet heel geschikt voor long exposures omdat de filter niet lichtdicht tegen je lens zit... Iemand hier iets over te zeggen?
    Last edited by idefix; 12 augustus 2010, 11:14.

Re: Advies ND filter

Of een LCW Fader ND?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Of een LCW Fader ND?
      Dit lijkt mij inderdaad een leuke oplossing, de LCW Fader ND Filter Mark II 82mm kost 158 euro.

Toch nijg ik eerder naar de 10 stops B+W filter...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door idefix Bekijk bericht
        Dit lijkt mij inderdaad een leuke oplossing, de LCW Fader ND Filter Mark II 82mm kost 158 euro.

Toch nijg ik eerder naar de 10 stops B+W filter...
        Die zeer moeilijk te vinden is (gelezen in je andere post)...
        Kwalitatief zal die 10 stops wel beter zijn, maar de LCW Fader lijkt me "breder inzetbaar" (b.v. ook op 4 stops). Ik neig al een tijdje naar zo'n fader, en volg daarom dat draadje op de voet.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

De LCW zou op je 16-35 wel eens vrij onbruikbaar kunnen zijn. Gebruik even de zoekfunctie om een ander
          topic hierover te vinden waarin ik een link heb gepost met tests van de LCW fader op verschillende
          brandpunten.
          Have fun!
          EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

Mijn devies, koop je een Lee big stopper ( 10 stops : http://www.teamworkphoto.com/index.p...ducts_id=14764 ) , op al de rest zal je eeuwen moeten wachten of van mindere kwaliteit zijn (82mm schroefdraad is een ramp voor dergelijke filters )
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door malavon Bekijk bericht
              De LCW zou op je 16-35 wel eens vrij onbruikbaar kunnen zijn. Gebruik even de zoekfunctie om een ander
              topic hierover te vinden waarin ik een link heb gepost met tests van de LCW fader op verschillende
              brandpunten.
              De fader versie II geeft geen vignettering op een 17-40L.....deze heeft 77mm filterdraad.
              De filterdiameter van de 16-35 II is 82mm...das 5mm groter dan die van een 17-40. De hoek van 16mm brandpunt is slechts een paar graden wijder dan 17mm.....ik denk niet dat de lcw fader versie II een probleem gaat geven in de hoeken.
              Maar wat wel een probleem is dat de fabrikant zegt dat de max waarde 8 volledige stops is........bij een testje dat ik deed blijkt dit toch slechts 6 stops te zijn. Om bij klaarlichte dag seconden lange sluitertijden te bekomen zal haast onmogelijk blijken met slechts 6 stops. Dat lukt enkel met 9-10stops filters of bij combinaties van een paar filters. Jammer... maar helaas een groot nadeel van de nieuwere versie LCW fader.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door idefix Bekijk bericht

Of kies ik bvb beter voor het cokin systeem?
                Edit: Blijkbaar is het cokin systeem niet heel geschikt voor long exposures omdat de filter niet lichtdicht tegen je lens zit... Iemand hier iets over te zeggen?
                Bij seconden lange belichtingstijden geeft slechts het kleinste spleetje licht dat de camera binnendringt een sterke afwijking in de lichtmeting. Zelfs het beetje licht wat er via de zoeker binnen komt in het spiegelhuis heeft al een sterke invloed.
                Vergeet die ganse Cokin brol a.u.b als het gaat om ND filters. Het filter sluit niet mooi aan op je lens.... er zitten rondom lichtspleten welke je foto met lange belichtingstijd sterk beinvloeden. In sommige situaties is het zelfs zo erg dat het licht achter je rug via de achterkant van het plastieken filter gewoon de lens binnenkaatst .Je gaat toch niet een 16-35mm2.8 L II gebruiken om je foto's te maken en dan er een stuk optisch minderwaardige kunststof voor plaatsen. Investeer in degelijke circulaire glazen filters die veel langer meegaan en optisch weinig afdoen van de kwaliteit van je dure L-glas indien je je echt wil toeleggen op landschapsfotografie......toegegeven het kost wel wat meer.....maar je bent gerust dat je betere kwaliteit hebt.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                  Maar wat wel een probleem is dat de fabrikant zegt dat de max waarde 8 volledige stops is........bij een testje dat ik deed blijkt dit toch slechts 6 stops te zijn. Om bij klaarlichte dag seconden lange sluitertijden te bekomen zal haast onmogelijk blijken met slechts 6 stops. Dat lukt enkel met 9-10stops filters of bij combinaties van een paar filters. Jammer... maar helaas een groot nadeel van de nieuwere versie LCW fader.
                  Dat is exact wat ik bedoelde. Even de link terug opgezocht met de test van de UK invoerder.
                  Ik moet zeggen dat jouw test van 6 stops toch al wel de moeite is. Ik heb die bij konijn eens getest
                  op een sigma 10-20 en op 10mm kwam ik uit op ongeveer 2 stops. Aangezien het juist op die
                  lens is dat ik persoonlijk een ND filter wil gebruiken, was dat voor mij dus niet bruikbaar.
                  Have fun!
                  EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door malavon Bekijk bericht
                    Dat is exact wat ik bedoelde. Even de link terug opgezocht met de test van de UK invoerder.
                    Ik moet zeggen dat jouw test van 6 stops toch al wel de moeite is. Ik heb die bij konijn eens getest
                    op een sigma 10-20 en op 10mm kwam ik uit op ongeveer 2 stops. Aangezien het juist op die
                    lens is dat ik persoonlijk een ND filter wil gebruiken, was dat voor mij dus niet bruikbaar.
                    Je hebt het filter toch wel gedraaid hoop ik ....door aan de voorste ring te draaien maak je het filter donkerder. Standaard houd het zowiezo al 2 stops licht tegen.

Comment

Je hebt het filter toch wel gedraaid hoop ik ....door aan de voorste ring te draaien maak je het filter donkerder. Standaard houd het zowiezo al 2 stops licht tegen.
                      Die zes stops is dus zeker ?

Comment

Weet ik
                        Die start inderdaad bij 2 stops maar vanaf het moment dat ik er aan draaide kwam dat kruis al tevoorschijn.
                        Toegegeven, het zal meer dan 2 stops zijn, maar dan eerder 2+2/3 of zoiets.
                        Dat is trouwens nog wel in lijn met die test hoor.
                        Terzijde, geen idee of dat een effect kan hebben gehad op mijn testje toen maar dat was wel binnen bij konijn in kunstlicht.
                        Ik vond het echt wel spijtig dat ik die niet kon gebruiken want het lijkt mij zeer handig om te hebben.
                        Nu ben ik zelf op zoek naar de vaste ND filters (6-10 stops) maar die kosten stukken van mensen.
                        Have fun!

Comment

Bij seconden lange belichtingstijden geeft slechts het kleinste spleetje licht dat de camera binnendringt een sterke afwijking in de lichtmeting. Zelfs het beetje licht wat er via de zoeker binnen komt in het spiegelhuis heeft al een sterke invloed.
                          Vergeet die ganse Cokin brol a.u.b als het gaat om ND filters. Het filter sluit niet mooi aan op je lens.... er zitten rondom lichtspleten welke je foto met lange belichtingstijd sterk beinvloeden. In sommige situaties is het zelfs zo erg dat het licht achter je rug via de achterkant van het plastieken filter gewoon de lens binnenkaatst .Je gaat toch niet een 16-35mm2.8 L II gebruiken om je foto's te maken en dan er een stuk optisch minderwaardige kunststof voor plaatsen. Investeer in degelijke circulaire glazen filters die veel langer meegaan en optisch weinig afdoen van de kwaliteit van je dure L-glas indien je je echt wil toeleggen op landschapsfotografie......toegegeven het kost wel wat meer.....maar je bent gerust dat je betere kwaliteit hebt.
                          Daarom hebben die Lee ND's ook een mooi foam randje die perfect het geheel lichtdicht maken, hij kost je wel 80 pond maar je hebt totaal geen last van kleurzwemen en het is glas geen kunststof waardoor je ook veel minder snel last van krassen hebt. Ik heb een 2 , 3 en 10 stops ND van hen en daarmee kun je alles situaties wel aan, stacken is niet echt een probleem, bij Cokin daarentegen weet je niet wat je ziet
                          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                            Daarom hebben die Lee ND's ook een mooi foam randje die perfect het geheel lichtdicht maken, hij kost je wel 80 pond maar je hebt totaal geen last van kleurzwemen en het is glas geen kunststof waardoor je ook veel minder snel last van krassen hebt. Ik heb een 2 , 3 en 10 stops ND van hen en daarmee kun je alles situaties wel aan, stacken is niet echt een probleem, bij Cokin daarentegen weet je niet wat je ziet
                            Enig idee waar deze op voorraad zijn ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                              Als ze van glas zijn en de filters sluiten mooi aan op de houder(via foamrand) zijn ze inderdaad te verkiezen boven het Cokin systeem.

Comment

Working...
                              X