Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon flitser

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon flitser

Iemand heeft mij gevraagd om eens foto's van haar te nemen in een bos in haar buurt, nu weet ik dat je in bossen nog al makkelijk last krijgt van schaduwen in het gezicht enzovoort. Ik ga voor die dag de externe flitser van mijn nonkel mogen lenen ( SB-800 dacht ik), maar omdat die veel weg is naar het buitenland kan ik die niet altijd blijven lenen. Dus is het misschien wel interessant om zelf eens een externe flitser aan te schaffen. Ik heb een Nikon D90.
    Ik zat te denken om een SB-800 of 900 te kopen aangezien ik van de SB 900 al heb gelezen dat deze het wel netjes deed bij modelfotografie buiten. Wat raden jullie mij aan?
    My photosite : www.indignephotography.tk

Re: Nikon flitser

Even een misverstand uit de wereld helpen: Het is niet de flitser die het "netjes" doet maar de op- /instelling, plaatsing ervan, en dit is nog steeds in handen van de fotograaf.

Tegenwoordig kan je idd volledig autm. flitsen maar dat blijft miz niet de ideale methode. Zelf werk ik maar zelden met de flits OP het toestel, maar met één of twee (of meerdere) units en triggers.

In eerste instantie raad ik je aan wat over strobist te lezen : http://www.strobistworkshops.be/

btw: de SB900 is idd een goed toestel maar hou er rekening mee dat deze gauw een 320 € kost. Mss starten met een, SB600, nieuw een 200 € en ook al 2e hands te vinden
    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

SB800 kan je niet nieuw meer kopen.
      Maar je vindt die wel 2dehands ik heb mijn flitsers ook zo gekocht en heel tevreden over.
      Nikon D850, Z7, SB910x2 en wat glas erbij.
      www.dewolfmarc.be

Comment

Die workshops lijken mij wel interessant, maar gaan ze u daar niet uitlachen als je alleen met een extern flitserke toekomt ?

Comment

Die workshops lijken mij wel interessant, maar gaan ze u daar niet uitlachen als je alleen met een extern flitserke toekomt ?
          Ik veronderstel dat die mannen ook allemaal simpel begonnen zijn...

En simpel is niet perse slecht, met één flitser en een reflectiescherm kan je al flinke verbeteringen bekomen t.o.v. je popupje
          D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sethje4 Bekijk bericht
            waarom zouden die je uitlachen, zelfs als je daar zonder flitser komt, zul je meer dan welkom zijn.

Ben zelf gestart met een 'simpele' SB600 en heb er tweedehands nog een SB-25 bijgekocht om meer mogelijkheden te hebben bij off-camera te flitsen.
            Al doende leert men...

Flickr

Comment

150 eur voor 2de hands SB-800, is dat een redelijke prijs?

Comment

Als-ie goed is dan is dat erg goedkoop.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

Comment

is hier 2de hands aangeboden op BD-forum :P max 2 jaar oud

Comment

Normale 2de handsprijs is 220, dusja, dat is goedkoop.

Comment

Je hebt al een D90 en die heeft een ingebouwde flitser. In het bos zou deze in de 2de gordijn stand al voldoende moeten zijn om schaduwen op te lichten. Gewoon eens uit proberen. Met een model werk je toch op statief?
                      Een 2de Nikon flitser is dan draadloos aan te sturen vanaf de camera. Met het menu in de camera kun je dan de opklapflitser minder licht laten geven en de 2de flitser meer of ook minder licht. Hoe dat moet staat gewoon in je gebruiksaanwijzing. Of google Nikon + CLS.

Die stroboist shoots zijn bedoeld voor Canon, Sigma, Pentax, Olympus gebruikers die geen CLS systeem hebben. Met je D90 en de opklapflitser heb je het ingebouwd en met een 2de Nikon flitser (600/800/900) kun je je gang gaan.
                      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

heb zelf een Metz-48 AF-1 voor Nikon (D300s) en ben hiermee zeer tevreden (software update via usb aansluitng mogelijk).

Voor 2e hands, volgende link: http://www.fotobeurs.com/zoekertjes/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                          Die stroboist shoots zijn bedoeld voor Canon, Sigma, Pentax, Olympus gebruikers die geen CLS systeem hebben. Met je D90 en de opklapflitser heb je het ingebouwd en met een 2de Nikon flitser (600/800/900) kun je je gang gaan.
                          Ik vrees dat je daar toch een kleine denkfout maakt Hans. Strobisme wil zeggen dat je een of meerdere flitsers gaat aansturen die niet op je camera staan. De manier waarop dat aansturen gebeurt, kan verschillen van gebruiker tot gebruiker, of zelfs van situatie tot situatie. Over het algemeen zijn er 3 systemen van "triggers":
                          - Kabels
                          - IR (het CLS systeem)
                          - RF ( zoals de pocketwizards)

Ook als je met een (i)TTL systeem werkt, kan je nog altijd strobisme toepassen, je maakt het jezelf gewoon een stukje simpeler.
                          Strobist wil dus NIET zeggen dat je Manueel moet werken, wel dat je flitsers aanstuurt die niet op je camera staan.

Comment

Working...
                          X