Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitser kapot. Wat doe ik er mee?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitser kapot. Wat doe ik er mee?

Ik heb een Canon 550EX flitser van enkele jaren oud. Enkele dagen geleden heb ik hem nog gebruikt. De dag erna, kwam er niks meer uit. LCD schermpje leeg, geen flitsen meer. Andere batterijen, zelfde. In de loop van de dag heb ik hem nog eens werkend gekregen, na nog eens wisselen van batterijen, maar na enkele uren nog eens proberen was hij weer dood. En sindsdien niet meer herrezen.
    Wat doe ik er mee? Kan ik hier ergens mee terecht om te laten nakijken? Wat zal me dit kosten? Is het nog de moeite waard?
    Iemand een idee wat het probleem kan zijn?
    The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
    Fuji XT-2 + .......

Re: Flitser kapot. Wat doe ik er mee?

Ik heb ook zoiets in de kast liggen: een 420 EX het ook niet meer doet.

De flits geeft enkel een voorflits (op full power denk ik) maar tijdens de belichting van de foto doet ie niets... de foto's zijn onderbelicht. Vermoedelijk is intern de electronica naar de vaantjes. In en uitzoomen van de flitskop werkt nog enzo, maar het flitsen loopt fout

Misschien zijn er BD-ers die dezelfde model stuk liggen hebben ( maar dan met de lamp stuk ofzo ) ?

Jos
    [ nick gewijzigd - was vroeger joxyD ] Canon stuff.

Comment

Ik zou die openvijzen en zien hoe zoiets in elkaar steekt maar dat ben ik dan ook weer
      UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

Misschien eerst eens kijken of er een batterij contact geoxideerd is?
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

De contacten zien er goed uit, maar ik zal er eens met een stukje schuurpapier op zitten. En als dat niks geeft, volg ik het eerdere advies: openvijzen en kijken. Wie weet is het zo simpel als een draadje dat los zit ergens.
          Thx.
          The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
          Fuji XT-2 + .......

Comment

kan het zijn dat de "hotshoe" contacten vuil zijn?
            zodat hij geen goede verbinding met de camera maakt?

Comment

Neen, dat zal het niet zijn, want de flitser doet niets. Normaal kan je hem los van de camera aanzetten en doen flitsen, maar er is zelfs niets te zien op het LCDscherm en ook geen piepgeluidje dat je altijd hoort als hij 'de lamp oplaadt'.
              Hij krijgt gewoon geen stroom, het is alsof er geen batterijen inzitten.
              Fuji XT-2 + .......

Comment

Positieve update!
                Ik heb de contacten binnen in het batterijvakje nog eens goed bekeken. Om een of andere reden was een plastieken omhulsel van een van de 4 contacten misvormd geraakt (door warmte?). Daardoor kreeg het positief einde van de batterij geen contact met het metaal. Heb eerst een stukje aluminiumfolie opgelegd om het contact te verhogen en zo te testen of het daar wel aan lag. En bij sluiten van het batterijvak had ik weer 'power'. Ik heb dan heel het 'onderstel' van de flitser gedemonteerd om bij dat contact te komen en heb het plastieken omhulseltje losgeknipt en verwijderd. Na alles weer te monteren zag het er goed uit. Weer power en flashen!
                En nu maar hopen dat hij niet ontploft als ik hem gebruik op mijn 40D.
                Bedankt voor de reacties en suggesties.
                Fuji XT-2 + .......

Comment

Goedenavond,

Uitkijken bij het openen van julie flitser,sommige onderdelen bevatten hoogspanning.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josr Bekijk bericht
                    Goedenavond,

Uitkijken bij het openen van julie flitser,sommige onderdelen bevatten hoogspanning.
                    Dat zal bij een flitser die "dood" is en met de batterijen eruit niet gauw een probleem zijn lijkt me zo. Fijn dat het opgelost is.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

Comment

@def_joe: mooi dat uwe flitser het weer doet

Maar mijne 420 EX die blijft halsstarrig dienst weigeren. De symtomen zijn steeds dezelfde, zowel op de hotshoe van mijn toestel of van een ander canon toestel, en zelfs in slave mode, met een 580 EXII als master doet ie nogsteeds hetzelfde.

Heb em ook al opengeschroefd, maar weinig te zien intern aan de bedrading of aan de electronica.

Jos
                      [ nick gewijzigd - was vroeger joxyD ] Canon stuff.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                        Dat zal bij een flitser die "dood" is en met de batterijen eruit niet gauw een probleem zijn lijkt me zo. Fijn dat het opgelost is.
                        Dat hoeft niet het geval te zijn! Die hoogspanning blijft ook na het verwijderen van de batterijen nog een tijd op de condensator staan!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                          Dat hoeft niet het geval te zijn! Die hoogspanning blijft ook na het verwijderen van de batterijen nog een tijd op de condensator staan!

Inderdaad, en dat kan langer zijn dan je verwacht.

Comment

Klopt, maar meestal is dan de flitsbuis defect en branden er nog wel lampjes of display.
                            Een spanningszoekertje hanteren voor de zekerheid kan ook geen kwaad.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

Comment

Working...
                            X