bij technische camera denk ik in de eerste plaats aan opname op groot formaat. Daarna de mogelijkheden tot het bewegen van lens en sensorvlak.
in ieder geval een leuke evolutie, maar goedkoop lijkt het me niet. Neem erbij dat je ook nog een digitale camera nodig hebt rinkelt bij mij het belletje dat een gewone technische camera met een lens gelijkaardig van prijs zal zijn. Zo duur zijn die dingen ook niet. Negatieven lopen wel wat op op den duur.
bij technische camera denk ik in de eerste plaats aan opname op groot formaat. Daarna de mogelijkheden tot het bewegen van lens en sensorvlak.
In de eerste plaats aan het formaat ? Hoe komt u daarbij ?
... als er nu één iets is dat een technische camera bijzonder maakt zijn het zijn bewegingsmogelijkheden. De sensoren op sinars e.d. zijn nauwelijks nog groter dan wat een middenformaat thans ook biedt.
in ieder geval een leuke evolutie, maar goedkoop lijkt het me niet. Neem erbij dat je ook nog een digitale camera nodig hebt rinkelt bij mij het belletje dat een gewone technische camera met een lens gelijkaardig van prijs zal zijn. Zo duur zijn die dingen ook niet. Negatieven lopen wel wat op op den duur.
Prijs digitale achterwanden :
Sinar f3-SL $7,030
Sinarback 54 M $15,995
Sinarback 54 H $30,225
Sinarback eMotion22 $26,750
"zo duur zijn die dingen ook niet" ? ... misschien toch een topke goedkoper om er een 5D MarkII of zo achteraan op te draaien.
Prijs digitale achterwanden :
Sinar f3-SL $7,030
Sinarback 54 M $15,995
Sinarback 54 H $30,225
Sinarback eMotion22 $26,750
"zo duur zijn die dingen ook niet" ? ... misschien toch een topke goedkoper om er een 5D MarkII of zo achteraan op te draaien.
"zo duur zijn die dingen ook niet" ging om een klassieke technische camera.
Met een beetje zoeken vind ik bodies voor een 300-400€ en lenzen voor nog eens dezelfde prijs. dus voor de prijs van een nieuwe D90 met kitlens heb je er een. Middenformaat ongeveer hetzelfde verhaal. Hasselblads blijven duur, maar de minstens even goede Mamyias (de RB67 en RZ67) vind je met standaardlens erbij voor een 500€.
Het is totaal anders fotograferen op gebied van workflow en hanteerbaarheid, maar budgettair is er geen reden om het niet te doen. Wie echt ernstig met landschappen, architectuur of macro bezig is, zou die media gerust in overweging kunnen nemen.
of om terug te komen op jouw topictitel: technische camera is altijd al voor arme mensen geweest
Comment