Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

laptop mee naar shoot

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• laptop mee naar shoot

Hoewel de schermpjes op een camera tegenwoordig al wat groter zijn, is het beoordelen van een foto op een laptop toch nog altijd eenvoudiger.

Daarom dacht ik erover om een laptop mee te nemen naar een shoot. Een doorsnee laptop is echter te groot en mijn netbook (met Via C3 cpu) is véél te traag om een 18 MP RAW deftig te openen.

Een iPad lijkt leuk, maar heeft maar een beperkt nut. Dan lijkt zoiets me interessanter: http://www.youtube.com/watch?v=OnROHKjvXKA (op het glossy scherm na dan)

In beide gevallen zou je met een Wifi grip (http://www.usa.canon.com/cusa/consum...mitter_wft_e5a) kunnen werken, maar ik stel me vragen bij de effectief snelheid van zo'n setup.

Een andere reden om een laptop mee te nemen naar een shoot is dat je je foto's van vorige shoots maar ook andere foto's kan meenemen als inspiratie.

Wat zijn jullie ervaringen met laptops op locatie? Nuttig of vooral een extra last?

Alvast bedankt!

Re: laptop mee naar shoot

Als je camera HDMI heeft kun je die heeft, kun je dat op een gewone tv aansluiten, zo'n kleintje kost weinig en nog groter dan een laptop.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Als je camera HDMI heeft kun je die heeft, kun je dat op een gewone tv aansluiten, zo'n kleintje kost weinig en nog groter dan een laptop.
      Klopt, maar het aspect draagbaarheid is ook belangrijk, hé? :-)

Vandaar een compacte maar voldoende snelle laptop/touchpad of zo'n mediatank met ingebouwde kaartreader en een redelijk groot scherm.

Comment

Het kan zeker zijn nut hebben, maar dan zou je echt moeten kiezen om te werken met de laptop verbonden aan de camera, je beelden worden dan ook verzonden door de firewire of USB kabel naar de laptop en daar ook opgeslagen op de harde schijf van de laptop. Het voordeel is je kan een publiek laten meekijken, nadeel is minder mobiel zijn. Je moet ook wel met een performante laptop komen, een netbook kan je vergeten hoor, een Macbook Pro van 17 inch is perfect.

MVG, Jeff c.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SyntaX TerroR Bekijk bericht
          Hoewel de schermpjes op een camera tegenwoordig al wat groter zijn, is het beoordelen van een foto op een laptop toch nog altijd eenvoudiger.

Daarom dacht ik erover om een laptop mee te nemen naar een shoot. Een doorsnee laptop is echter te groot en mijn netbook (met Via C3 cpu) is véél te traag om een 18 MP RAW deftig te openen.

Een iPad lijkt leuk, maar heeft maar een beperkt nut. Dan lijkt zoiets me interessanter: http://www.youtube.com/watch?v=OnROHKjvXKA (op het glossy scherm na dan)

In beide gevallen zou je met een Wifi grip (http://www.usa.canon.com/cusa/consum...mitter_wft_e5a) kunnen werken, maar ik stel me vragen bij de effectief snelheid van zo'n setup.

Een andere reden om een laptop mee te nemen naar een shoot is dat je je foto's van vorige shoots maar ook andere foto's kan meenemen als inspiratie.

Wat zijn jullie ervaringen met laptops op locatie? Nuttig of vooral een extra last?

Alvast bedankt!
          Enkel een laptop op locatie gebruiken voor de beoordeling van de foto's vind ik niet nuttig en zelfs het gewicht niet waard.

Wil je deze gebruiken met een wifi transmitter, dan heb je ook een accesspoint nodig voor het netwerk in te stellen.

Als je op locatie werkt en je moet zowiezo veel meesleuren zoals flitsset en doeken, dan kan de laptop ook in de kist opgeborgen worden, maar op locatie buiten waar je het met weinig doet is zo een laptop niet nodig.

Comment

Gaming laptops zijn grafisch zeer sterk en zouden ook goed moeten presteren bij grote foto's
            My photosite : www.indignephotography.tk

Comment

Vorig jaar op verlof tijdens het kajakken.

Bootje midden in het riviertje met een fotograaf en een antenne op zijn dak. Fotografeerde vlijtig ieder voorbijvarend bootje.

200m verder aan de kant: kleine caravan met "foto's te koop".

Ik vermoed dat zij ook Wi-Fi kaartjes gebruikten om de foto's van de camera naar de caravan over te zenden.
              Ze hadden zelfs 4 schermen waar dan telkens de laatste 16 foto's getoond werden op een kwart scherm. En eerlijk gezegd, de foto's waren deftig van kwaliteit.

Als je wou bestellen kon je vragen om even terug te gaan, en werd direct afgedrukt wat je wou tegen een stevig prijske. Maar ja, om een paar duizend euro aan materiaal en 3 man personeel te betalen moet je wat omzet draaien hé.

Met gelijkaardig materiaal moet het in een studio toch ook lukken om foto's direct te beoordelen zonder iedere keer verbindingen te maken.

Comment

heerlijk verhaal Tommie, das pas ondernemen hč.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

waarom RAW beelden, JPEG is toch ruim vodoende om voor de klant indrukken te laten zien, een gemiddeld netbookje kan dit prima aan, je kunt toch RAW + JPEG gebruiken hiervoor, de JPEG beelden op de netbook om aan de mensen te laten zien, is ruim voldoende dacht ik.
                  Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

The TOUGHBOOK range consists of laptop, 2-in-1 and tablet devices as well as accessories for harsh environments.

Is echt wel duur, maar een ideale partner "on the "field".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sethje4 Bekijk bericht
                      Gaming laptops zijn grafisch zeer sterk en zouden ook goed moeten presteren bij grote foto's
                      Redelijk overkill, een gaming laptop. Om foto's te bekijken of te laden heb je geen zware grafische kaart nodig, die zit zich te vervelen dan. Snelle hardeschijf, RAM en CPU wel.

Zo'n gaming laptop weegt ook meer en doet dan ook nog eens helemaal slecht qua batterijduur, sta je daar mooi op locatie je foto's te tonen.... sluit je laptop zichzelf af wegens platte batterij.

Comment

Wat denken jullie van die HP Touchsmart (zie eerste post)?

Comment

En wat met de iPad? Zijn er mensen die dat gebruiken, en wat moet je dan nog van extra's hebben?
                          D300, wat nikor lenzen, plaats voor een studio.

Comment

Of gewoon een degelijke MacBook Pro...(13 inch is zeer draagbaar, de 15 inch iets minder maar daar kan wat duurdere hardware in). Beide met een prima batterijduur .
                            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zicolas Bekijk bericht
                              http://www.toughbook.eu/be/products-...ed/cf-h1-field

Is echt wel duur, maar een ideale partner "on the "field".
                              Wij hebben die toughbooks op het werk, beeldkwaliteit is niet hun sterkste punt en na een tijdje ga je op het scherm vlekken zien thv de meest gebruikte toetsen door slijtage van de beschermfolie.
                              Sony A550 + glas

Comment

Working...
                              X