Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Batterij van je toestel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Batterij van je toestel

Is het waar dat je best de nieuwe batterijen eerst drie maal totaal leeg laat en vanaf dan mag je ze laden bv als ze 2/3 leeg zijn ?? het gaat over de batterijen van mijn 50 D ik heb dat nu zo opgevolgd maar wou nu wel is weten of dat niet te ver gezocht is

Gr John
    Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

Re: Batterij van je toestel

Een lithium-ion accu mag je niet helemaal leeg maken, daar kan ze niet tegen. Als het goed is, dan is ze daarvoor trouwens beveiligd (in de camera of in de accu zelf).

Het is complete onzin dat je een lithium-ion accu eerst een paar keer leeg moet maken omdat die dan zogezegd pas de maximale capaciteit zou leveren. Een lithium-ion accu levert meteen de maximale capaciteit, die dan geleidelijk vermindert door gebruik, maar de capaciteit vermindert ook gewoon omdat ze ouder wordt.

Die onzin dat je de accu's eerst een paar keer moet leegmaken, en dan opnieuw laden, die stamt nog van de tijd van nikkel-cadmium accu's, en elke verkoper blijft dat nog altijd herhalen...

Het wordt hoog tijd dat ze eens de gebruiksaanwijzing lezen van de producten die ze zelf verkopen. In geen enkele gebruiksaanwijzing zal je lezen wat de verkoper je wijsmaakt. Er staat in dat je de accu moet laden tot het lampje van de lader aangeeft dat ze vol is, meer niet. De meeste verkopers beweren dat je de lithium-ion accu eerst 24h moet laden, als de lader dat zou doen, dan explodeert de accu, daarom schakelt de lader uit als de accu de maximum spanning per cel heeft bereikt. Er wordt ook geen druppel-laden toegepast bij lithium-ion accu's, want de spanning mag nooit boven 4,2V per cel komen, de lader moet dus de stroomtoevoer naar de accu helemaal uitschakelen.

Je moet een lithium-ion accu bijladen voor je ze nodig hebt, en je mag ze zeker niet wegleggen als ze te ver ontladen is, want dan is de kans groot dat ze defect is op het ogenblik dat je ze weer wil gebruiken.

Een accu die je niet gebruikt, die zou je eigenlijk op 25-30% van de capaciteit moeten brengen, en dan koel bewaren (in de koelkast).

Vergeet dus de praatjes van de verkopers, zorg ervoor dat de accu voldoende geladen is voor je aan een fotoshoot begint, dan hebben de meesten onder ons zelfs geen tweede accu nodig (toch niet voor een DSLR, want daarmee maak je vlot meer dan 1000 foto's per acculading).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

+ 10 punten voor black bandit, helemaal correct.

Wat ik er misschien nog wil aan toevoegen is dat sommige laders aangeven dat de accu vol is als ze eigenlijk nog maar (90 of 95%) vol is. Dit komt omdat in het laadproces men op een lage stroomsterkte begint en ook afbouwend eindigt. Die laatste 10% duren dus nog redelijk lang omdat de laadstroomsterkte afneemt. Als je hem laat zitten laadt hij nog verder tot 100%.

Comment

Amai zeg dan mag de Rubens wel is bijleren hoor ik heb dat wel gedaan zoals die man mijn vertelde allé zodra mijn toestel uit ging heb ik ze terug in de lader gestoken . Ma hij mag wel bijscholing gaan volgen dan
        Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Loodgieterke Bekijk bericht
          Amai zeg dan mag de Rubens wel is bijleren hoor ik heb dat wel gedaan zoals die man mijn vertelde allé zodra mijn toestel uit ging heb ik ze terug in de lader gestoken . Ma hij mag wel bijscholing gaan volgen dan
          Op de meeste plaatsen krijg je de verkeerde uitleg te horen, bijna elke keer dat ik een nieuwe camera koop beginnen ze weer met dezelfde uitleg die voor een nikkel-cadmium accu geldt.
          Vorig jaar heb ik ook die "tips" gekregen toen ik een gsm kocht, en toen heb ik in de winkel uitgelegd wat de juiste methode is om zo'n accu zo lang mogelijk heel te houden.
          Ik heb ook gezegd dat ze eens op internet moet zoeken naar informatie over het gebruik van lithium-ion accu's, want ze wou mij niet geloven...

In de winkels zouden ze eigenlijk ook de accu's koel moeten bewaren. Op het werk hadden ze een paar accu's gekocht voor een ouder Sony toestelletje, en die lagen blijkbaar al veel te lang in voorraad. Het resultaat is dat ze na een paar foto's al terug leeg zijn. Dat type accu wordt niet meer gebruikt in recentere toestellen, en daarom is het moeilijk om nog een accu te vinden die niet te oud is. Je koopt dan dus een "nieuwe" accu die een paar jaar in de winkel ligt, en die daardoor bijna onbruikbaar is geworden.

Meer uitleg over lithium-ion accu's:
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Working...
          X